سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 222013
تاریخ انتشار: 1403/1/29
در هجدهمین نشست صمیمانه تولیت و پرسنل آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام، عنوان شد؛
تولیت حرم مطهر: نبوت خاتمه یافته، اما امکان رسیدن به مقام انسان کامل، پس از ختم نبوت، پایان نیافته است

HyperLink

امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳، هجدهمین نشست صمیمانه تولیت و پرسنل آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام در شبستان امام خمینی(قدس سره) برگزار شد.  

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری در ابتدای این نشست، ضمن آرزوی سالی پر از خیر و برکت برای خادمان اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) گفت: خداوند در ماه مبارک رمضان بر ما منت نهاد و ما را بر سفره ضیافت خود دعوت کرد و ما از آن بهره‌مند شدیم. ان‌شاءالله که از ما پذیرفته شده و جزو ذخایر آخرتمان قرار گیرد. حضرت آیت‌الله مصباح یزدی(رحمةالله‌علیه)،  توصیه‌ای را از قول برخی بزرگان سیر و سلوک مطرح کردند و فرمودند: « اگر کاری را با اخلاص انجام دادید، آن را نزد امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) به امانت بسپارید تا در جایی که نیاز به عمل خالصانه داریم، اندوخته‌ای داشته باشیم.» ان‌شاءالله خداوند کمک کند که هم بتوانیم به درستی عمل کنیم و هم، این‌ عمل خیر ما، برای روزی که به شدت محتاج این اعمالیم، ماندگار بماند. در دعای سحرهای ماه مبارک رمضان آمده است: «يَا مَنْ يَقْبَلُ الْيَسِيرَ وَ يَعْفُو عَنِ الْكَثِيرِ»، «اى آنكه عمل اندك و ناچيز بندگان را مى ‏پذيرى و از گناهكاران بسيار در مى ‏گذرى».

 

وی ادامه داد: امیدواریم همه حرکات و تلاش‌های ما، حداقلی از اعمال خیر را، برایمان در پی داشته، و ذخیره‌ای در یوم‌الجزا باشد که به کمکمان می‌آید و بتوانیم از حساب و کتاب دقیق قیامت عبور کنیم. مرحوم شیخ انصاری(رحمةالله‌علیه)، از قله‌های فقه و فقاهت شیعه، و از نوادر روزگار بودند. عظمت ایشان به‌گونه‌ای است که گفته شده، وقتی امام عصر(عج‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) به نجف مشرف می‌شدند، شیخ انصاری به مکان امام(عج)، آگاهی داشت. درِ آن خانه می‌رفت و برای إذن دخول، زیارت جامعه کبیره را می‌خواند، اگر در باز می‌شد، بدین معنا بود که امام(عج) ایشان را به حضور پذیرفتند؛ و اگر در باز نمی‌شد، متوجه می‌شد امام(عج)، صلاح را در دیدار ایشان ندیده‌اند، فلذا برمی‌گشت.

 

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام با بیان اینکه حالت احتضار، سخت‌ترین لحظات انسان است، گفت: در این حالت انسان در مرز دنیا و آخرت قرار می‌گیرد و با یک چشم، دنیا و با چشم دیگر برزخ را مشاهده می‌کند، زمان متوقف می‌شود و تمام دنیای انسان از جلو چشمانش عبور می‌کند و همزمان، جریان مثالی و جایگاه خود را در عالم برخ می‌بیند. برزخ، عالم مثال است. انسان در این لحظات، هم اعمالش را مشاهده می‌کند و هم متوجه خواهد شد که چه جایگاهی در انتظار اوست. در آنجاست که انسان به شدت گرفتار غبطه می‌شود و حسرت می‌خورد. از یک طرف نظاره‌گر فرصت‌ها و امکانات است که به خوبی از آن بهره نجسته است، و از طرف دیگر، پرونده سیاه خود را می‌بیند. به این حالت، «معاینه» می‌گویند، یعنی حالتی که انسان بِالعیان، همه وضعیت گذشته و آینده خود را می‌بیند.

 

وی ادامه داد: گفته شده است که شیخ انصاری(ره) در حالت احتضار بود، یکی از اطرافیان به ایشان تلقین می‌کرد که ای شیخ! قُل يَا مَنْ يَقْبَلُ الْيَسِيرَ «بگو اى آنكه عمل اندك و ناچيز بندگان را مى ‏پذيرى». پاسخ شیخ این بود که: أین الْيَسِير « همان‌اندک هم نیست». در برخی روایات آمده است که گاه، هیچ کار خیری در پرونده اعمال وجود ندارد. گاه ممکن است فردی چندین سفر کربلا داشته است، اما هیچ چیزی در پرونده او مشاهده نشود. در نگاه فرد، ممکن است چنین باشد که تکالیف نماز و روزه را به خوبی انجام داده است، اما پرونده را که مشاهده می‌کند، خالی است! این نگاه صریح قرآن است که با «حبط عمل» عنوان شده است. گاهی عمل انسان حبط و نابود می‌شود. یعنی زحمت کشیده، هزینه کرده و از نگاه خود تلاش کرده است، اما آن را نابود کرده است. با دست خود، پرونده‌اش را آتش زده است. از این‌رو بزرگان توصیه کرده‌اند که اگر کار خیری انجام دادید، آن را سریع به امانت گذارید. در قرآن کریم هم مسأله حبط و هم تکفیر اعمال بیان شده است. آیه ۱۶سوره مبارکه هود، از جمله آیاتی است که به حبط اعمال اشاره دارد؛ « أُولَئِكَ الَّذِينَ لَيْسَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ إِلَّا النَّارُ وَحَبِطَ مَا صَنَعُوا فِيهَا وَبَاطِلٌ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ » یعنی « اينان كسانى هستند كه در آخرت جز آتش برايشان نخواهد بود و آنچه در آنجا كرده‏ اند به هدر رفته و آنچه انجام مى‏ داده‏ اند باطل گرديده است.» انسان بر اثر کار خیر، پرونده‌اش سنگین می‌شود، توبه‌ای که انجام می‌گیرد نه تنها گناهان بخشیده می‌شود، بلکه با اراده پروردگار، گناهان تبدیل به حسنات می‌شود. در سوره فرقان، آیه۷۰ آمده است: « إِلَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَئِكَ ُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ...»، « مگر كسى كه توبه كند و ايمان آورد و كار شايسته كند پس خداوند بديهايشان را به نيكيها تبديل مى ‏كند...».

 

دکتر کلانتری ضمن تاکید بر اهمیت مغتنم شمردن فرصت ها گفت: قدردان فرصت‌هایی که خداوند در اختیار ما گذاشته است، باشیم و آن‌ها را از دست ندهیم؛ چرا که لحظه لحظه آن، ارزشمند است. برای این‌که مسیر، درست شود و عمل و رفتارمان اصلاح گردد، به حدیثی از نبی مکرم اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) رجوع می‌کنیم؛ «و لولا تکثیر فی کلامکم و تمریج فی قلوبکم، لرأیتم ما أری، و لسمعتم ما أسمع» (مسند احمد، ج ۵، ص ۲۶۶) « اگر نبود پرحرفی ها و حرفهای اضافی شما و اگر نبود تمریج در دل شما، می توانستید آنچه را كه من می بینم ببینید و صداهایی را كه من می شنوم بشنوید». می‌فرماید تمام مشکل شما مؤمنان، دو چیز است؛ اگر آن را حل کنید به مقامی که من هستم یعنی اشرف پیامبران، و اتمّ و اکمل انسان‌های روی زمین، می‌رسید؛ کم صحبت کنید، و دلهایتان متزلزل نباشد. دل، همان جایگاهی است که در آن، شک و تردید به‌وجود می‌آید؛ تزلزل و تصمیم و اراده پیش می‌آید. ارتباطی میان قلب فیزیکی و قلب تصمیم‌گیرنده وجود دارد. ما با قدرت تفکر، برای کشف مجهول می‌اندیشیم. جایگاه این مرکز، در مغز ماست. بخش دیگری وجود دارد که تصمیم‌گیرنده است و اعتقادات، باور و ایمان در آن‌جا شکل می‌گیرد.

 

عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، با بیان اینکه باورها، در نفس ناطقه انسانی شکل می‌گیرد، گفت: همان نفس ناطقه‌ای که با «نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي»(سوره ص، آیه۷۲) در انسان شکل گرفته است. یک رابطه‌ای میان قلب فیزیکی و نفس ناطقه انسان وجود دارد. قلب فیزیکی و همان دستگاه پمپاژ کننده خون را، حیوانات نیز دارا هستند. اما یک ارتباط ناشناخته میان قلب فیزیکی انسان و روح الهی ویژه انسان(نفس ناطقه) یا همان انسانیت انسان، که ما را از سایر حیوانات متمایز کرده است، وجود دارد. تزلزل‌ها در همین قلب؛ همین نقطه اتصال قلب فیزیکی با نفس ناطقه، شکل می‌گیرد. پیامبر اکرم (ص) فرموده است، اولاً، پرحرفی باید تعطیل شود و دیگر اینکه این قلب را باید به ثبات برسانید که متزلزل نباشد و نوسان پیدا نکند و گرفتار شک و تردید نشود. در این‌صورت آن‌چه پیامبر(ص) مشاهده کرده است، از جمله عرش الهی، فرشتگان، معراج و... برای ما قابل مشاهده است و هر آنچه که ایشان می‌شنیده، از جمله ندای وحی آسمانی از زبان حضرت جبرئیل، برای ما نیز، قابل شنیدن است.

 

وی تصریح کرد: چنین تصور نشود که، مگر نبوت خاتمه نیافته است؟! قرار نیست ما نبیّ خدا شویم. نبوت خاتمه یافته، اما امکان رسیدن به مقام انسان کامل، پس از ختم نبوت، پایان نیافته است. ائمه معصومین(ع) نیز انسان‌های کاملی پس از ختم نبوت بوده‌اند. انسان‌های تلاش‌گر دیگری هم می‌توانند به این موقعیت دست یابند. اگر بخواهیم به مقام کمال، و به جایگاهی که پیامبر(ص) فرموده‌اند برسیم، بایستی دو مورد ذکر شده را انجام دهیم. برای رسیدن به این دو مورد چه باید کرد؟ در روایت دیگری پیامبر(ص) فرمودند: «لاَ يَسْتَقِيمُ إِيمَانُ عَبْدٍ حَتَّى يَسْتَقِيمَ قَلْبُهُ وَ لاَ يَسْتَقِيمُ قَلْبُهُ حَتَّى يَسْتَقِيمَ لِسَانُهُ» یعنی «ايمان هيچ بنده‌اى راست و محكم نمى‌شود مگر اينكه دلش را آرام و محكم كند و دلش آرامش پيدا نكند مگر اينكه زبانش را نگهدارى كند.» (إرشاد القلوب، جلد۱، صفحه۱۰۳). تمام گیر انسان در زبان اوست. باید برای کنترل زبان تلاش کرد. اگر زبان کنترل شود، دست انسان، پای انسان، چشم انسان، گوش انسان و حتی نیت انسان، کنترل می‌شود. زیرا اگر زبان اصلاح و کنترل شود، قلب نیز اصلاح می‌شود و قلب، مدیر تمام اعضا و جوارح است و می‌تواند همه اعضا را مدیریت کند. ان‌شاءالله تلاش کرده و با تمام وجود مراقبت کنیم. به فرموده علامه طباطبایی(رحمةالله‌علیه)، اول کار مراقبه، وسط کار مراقبه و آخر کار نیز مراقبه. انسان مؤمن، همیشه مراقبه نموده و حتی لحظه‌ای غفلت نمی‌کند. از تمام اعضا و جوارح مراقبت کرده و به تدریج از فکر خود نیز مراقبت می‌نماید.

 

شایان ذکر است در ابتدای این نشست، دکتر طلایی معاون فرهنگی، اجتماعی و تبلیغات آستان مقدس، گزارشی از فعالیت‌ها و عملکرد این معاونت در ایّام نوروز و ماه مبارک رمضان ارائه کرد.


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت