سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 222030
تاریخ انتشار: 1403/02/08
تولیت حرم مطهر: جنبش دانشجویی در غرب مجدداً احیا شده و حرکت دانشگاه‌های غرب، حرکت ضد صهیونیستی است/ برای گرامی‌داشت دهه کرامت، هر دستگاهی برنامه‎‌ریزی لازم را داشته باشد و تمام امکانات خود را پای کار بیاورد

HyperLink

امروز شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، نشست ستاد بزرگداشت دهه كرامت کشور و استان فارس با حضور تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی‌الکاظم علیهماالسلام و مسئولان و نمایندگان اعتاب مقدسه کشور در سالن شهید آیت الله دستغیب حرم مطهر برگزار شد.  

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، تولیت حرم مطهر در ابتدای این جلسه ضمن عرض خیر مقدم به اعضای ستاد کشوری و استانی دهه کرامت و دست‌اندرکاران این دهه مبارک و همچنین نمایندگان اعتاب مقدسه در ایران اسلامی، آستان قدس رضوی، آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها و آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام، اظهار کرد: چند نکته در این نشست قابل ذکر است؛ نخست، اغتنامِ فرصتِ ارزشمندی است که خداوند عنایت کرده است. دهه کرامت، با میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها و روز دختر، آغاز می‌شود. پس از آن، بزرگداشت امامزادگان واجب التعظیم را پیش رو داریم. ششم ذی‌القعده نیز، روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی‌الکاظم علیهما‌السلام است و در نهایت، این دهه مبارک با میلاد خجسته حضرت ثامن الحجج، علی بن موسی الرضا علیه‌السلام، در روز یازدهم ذی‌القعده خاتمه می‌یابد. البته همه این اعتاب و امامزادگان و مراکز مختلف در ذیل وجود مقدس حضرت رضا(ع) است. پایتخت معنوی کشور ما مشهد مقدس است و گنبد طلایی امام علی بن موسی الرضا(ع) بر سر کشور پرتو افکنده است و همه ما در ظل توجهات آن امام رئوف هستیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری ضمن تأکید بر اهمیت مغتنم شمردن فرصت‌ها خاطرنشان کرد: هر زمانی، برای هر کاری مناسب نیست. در روز عید و شادی، مجلس روضه نمی‌توان برپا کرد، در این‌صورت نتیجه لازم از کار گرفته نمی‌شود. به‌عنوان مثال، شب قدر که «خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»، «بهتر از هزار ماه است»(سوره قدر، آیه۳)، فضا، فضای ملکوتی است. ساختار دهه کرامت، خود، یک فرصت است و همه چیز در آن جای دارد. ما باید در کار فرهنگی، فرصت‌شناسی داشته باشیم و فرصت را غنیمت شمریم. امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید: «الفُرصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ ، فانتَهِزُوا فُرَصَ الخَيرِ»، «فرصت، چون ابر مى گذرد. پس، فرصت‌هاى كار خوب را غنيمت شمريد.»(نهج البلاغة، الحكمة ۲۱). فرصت‌ها سریع از دست می‌روند. ماه مبارک رمضان، محرم و صفر، فرصت هستند. امام خمینی(رحمةالله‌علیه‌) فرمود: «محرّم و صفر است که اسلام را نگه داشته است.»(صحیفه امام، ج‏۱۵، ص ۳۳۰). انقلاب بزرگ اسلامی که بزرگ‌ترین انقلاب مردمی جهان است، از دل محرم و صفر متولد شده است. این فرصت را خداوند به ما عطا کرده است. همچنان‌که مردم برای نوروز از چندین روز تا چند ماه قبل، آماده می‌شوند، خواهش بنده این است با آمادگی به سراغ فرصت‌ها برویم. در آستانه دهه کرامت هستیم و لازم است برای گرامی‌داشت آن، هر دستگاهی برنامه‎‌ریزی لازم را داشته باشد و تمام امکانات خود را پای کار بیاورد.

 

وی ادامه داد: نکته دوم در مورد تغییر فضا است؛ اگر مدیریت فضا به خوبی انجام شود، کار خوبی صورت خواهد گرفت و اگر به خوبی مدیریت نشود، کار خوبی انجام نخواهد شد. این‌ها لازمه کار فرهنگی است. اگر فضای حاکم بر یک شهر، دست تفکر انقلابی و اسلامی باشد، همه کارها به یک شکل در همان مسیر قرار می‌گیرد و هر کس در آن بازی کند، در زمین انقلاب و اسلام بازی کرده است. اما اگر فضای منفی حاکم شود، هر کس در آن بازی کند، به نفع جریان منفی است. فضای امروز جهان، فضای ضد صهیونیستی است و هر کاری که انجام شود ضد صهیونیستی است. حتی نتانیاهو و بایدن و ... هر کار می‌کنند، ضد صهیونیستی از آب در می‌آید. چندین دهه بود که جنبش دانشجویی در غرب از میان رفته بود و وجود خارجی نداشت، اما اکنون مجدداً احیا شده است. حرکت دانشگاه‌های غرب و دانشگاه هاروارد که بزرگ‌ترین و معتبرترین دانشگاه دنیاست، حرکت ضد صهیونیستی است. رئیس این دانشگاه به‌دلیل دفاع از مردم فلسطین، محاکمه و عزل شد. زمانی‌که فضا تغییر کند، کار کردن در آن راحت‌تر است. اگر فضا به نفع جهان اسلام و اهل بیت(ع) تغییر کند، انجام فعالیت مثبت، راحت‌تر است و کار منفی سخت‌تر انجام می‌شود.

 

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، ضمن تاکید بر اهمیت فضاسازی تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان، گناه و دزدی کمتر می‌شود، چون با فضای آن ماه سازگار نیست. در ماه محرم همه عزادار و مشکی‌پوش می‌شوند، چون فضا تغییر کرده و این تغییر فضا، انسان را به‌سوی خود جلب می‌کند. خواهش بنده این است در فضاسازی همت کنید. تصور نشود که بالارفتن یک پرچم اهمیت چندانی ندارد، همین پرچم‌ها فضا را تغییر می‌دهند. شهرداری‌ها در فضاسازی، نقش جدی و برجسته دارند. همچنین مساجد وکانون‌های فرهنگی_ هنری دارای نقش بسزایی هستند. سازمان‌ها و نهادهای انقلابی نیز نقش پررنگی دارند. اگر این‌ها نقش خود را درست بازی کنند، کارهایی که اتفاق می‌افتد، مؤثر واقع خواهد شد. اگر فضا آماده نباشد، تأثیرگذاری چندانی نخواهد داشت. بهترین روضه، در مکانی که فضای آن آمادگی لازم ندارد، دارای تأثیر چندانی نیست، اما بالعکس، مکانی که دارای فضاسازی مناسب است حتی با برنامه‌ای پایین‌تر، دارای تأثیرگذاری بیشتر است. فضاسازی کم‌هزینه است، اما غفلت‌ها مانع آماده‌سازی فضای مناسب می‌شود.

 

دکتر کلانتری اظهار کرد: بزرگداشت حضرت احمدبن موسی‌الکاظم(علیهما‌السلام) در روز ششم ذی‌القعده، حس بومی‌گرایی و ناسیونالیستی نیست، بلکه رهنمود مقام معظم رهبری(دام‌ظله) می‌باشد که این‌جا سومین حرم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است. و این دستور ایشان است که همه همت کنند تا این جایگاه، ایجاد شود. در دیداری که سال گذشته با ایشان داشتیم، نقل به مضمون فرمودند: «سابقاً در سفر به شیراز، اعلام کردیم که شیراز و حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع)، سومین حرم اهل بیت(ع) است، تمام تلاش خود را معطوف بدارید که به این جایگاه برسید.» در دیدار دیگری که قبل از ماه مبارک رمضان با ایشان داشتیم، نقل به مضمون فرمودند: «سلام مرا خدمت حضرت احمدبن موسی(ع) برسانید، البته من هر روز صبح خدمت ایشان سلام می‌دهم». این نشان از عظمت جایگاه حضرت احمدبن موسی(ع) است. حقیقتاً امین ولایت، جایگاهی مهم و مفهومی بسیار عمیق، عریق و همه جانبه است. کسی‌که پرچم‌دار حضرت علی بن موسی الرضا(ع) بوده است، حضرت احمدبن موسی(ع) است. امام رضا(ع) در حق حضرت احمدبن موسی(ع) دعا فرمود: «هم چنان که حق را پنهان و ضایع نگذاشتی، خداوند در دنیا و آخرت تو را ضایع نگذارد.» (بحارالانوار، مجلسی، ج۴۸، ص۳۰۸)

 

وی خواستار برنامه‌ریزی و تلاش همه‌ی نهادها و سازمان‌ها در راستای تحقق آرمان سومین حرم اهل‌بیت علیهم السلام شد و افزود: خواهش بنده این است دوستانی که از اعتاب و آستان‌های مقدس حضور دارند، اجازه ندهند توصیه مقام معظم رهبری(دام ظله) بر زمین بماند. صدا و سیما، مطبوعات، وزارت‌خانه‌ها و مراکز مختلف بایستی همت کنند. البته به برکت خون شهدایی که در این مکان مقدس به خون غلتیدند و صحن مطهر این آستان، به خون آنان رنگین شد، این حرم مطهر، جنبه جهانی پیدا کرده است. جناب آقای سید حیدر الهاشمی، دبیرکل جنبش اسلامی عهدالله عراق، که از فرماندهان حشدالشعبی عراق هستند ضمن حضور در این حرم مطهر فرمود، حضرت آقا این حرم را سومین حرم اهل‌بیت(ع) دانستند، اما خون شهدای این حرم مطهر، باعث شد که اینجا به حرم اول ارتقاء یابد. مقام معظم رهبری(دام ظله) در مورد حادثه تروریستی حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع) فرمودند: «این قضیّه را هم نباید بگذارند فراموش بشود. البتّه فراموش نمی‌شود، امّا بایستی دستگاه‌های فرهنگی ما، دستگاه‌های رسانه‌ای ما، عناصر هنری ما، این قضیّه را مثل قضیّه‌ی عاشورا، مثل قضایای گوناگون تاریخی، نگه دارند، بزرگ کنند، ترسیم کنند، آیندگان بفهمند.» (بیانات معظم ‌لَه، آذر ماه۱۴۰۱). تلاش کنیم این رهنمودها به نحو احسن در همه‌ی کشور مطرح شود.


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت