سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 22428
تاریخ انتشار: 1394/4/13
خدمات فنی



خدمات فنی در واقع قلب تپنده هر  کتابخانه محسوب می شود. تمامی منابع کتابخانه­ای پس از ورود به کتابخانه برای استفاده،  لازم است فرایندی را موسوم به ثبت، فهرست نویسی و آماده سازی طی کنند. این فرایند در بخش خدمات فنی هر کتابخانه انجام می­پذیرد. در این بخش پس از درج اطلاعات منبع در
نرم افزار کتابخانه، شماره ­های اختصاصی مربوط، به منبع اطلاعاتی اختصاص می­یابد. این شماره­ها بازیابی و دسترسی به منبع اطلاعاتی را در میان انبوه منابع و نیز از راه­های مختلف مثل عنوان، پدیدآور، ناشر، سال انتشار و ... امکان­پذیر می­سازد.

نظام رده­بندی کتابخانه آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) نظام رده­بندی دهدهی دیویی است که در بیشتر کتابخانه­های عمومی جهان مورد استفاده قرار می­گیرد.

در حال حاضر فهرست­نویسی بر اساس قواعد انگلوامریکن و رده بندی براساس ویرایش 21رده­بندی دهدهی دیویی انجام می پذیرد.

فهرست نویس سه مرحله فهرست نویسی، رده بندی و آماده سازی را برای اضافه شدن کتب به مجموعه مخزن انجام می دهد.

فهرست­نویسی: توصیف ویژگی­های ظاهری، محتوایی و ماهیتی یک منبع  است. برای مثال پس از بیان اطلاعات هویتی یک کتاب نظیر عنوان، نام پدیدآور/نویسنده، ناشر، سال نشر، به بیان ویژگی­های ظاهری مانند تعداد صفحات، جلد، فروست و...؛ و ویژگی­های محتوایی یعنی موضوع کتاب می­پردازد.

 رده­بندی: منابع در قفسه­های مختص خود، بر اساس شماره­های موسوم به شماره بازیابی
(شماره رده اختصاصی) قرار می­گیرند که بازیابی آنها را امکان­پذیر می­سازد. اختصاص شماره بازیابی به یک منبع را رده­بندی می­نامند. رده­بندی نخست موضوعات همسان و سپس منابع مربوط به یک پدیدآور را کنار هم قرار می­دهد. این امکان بویژه در مخازنی که دسترسی به آنها برای کاربران آزاد است، بسیار مهم است.

آماده­ سازی: نصب و الصاق برچسب­ها، کارت­ها و تجهیزات مربوط به بازیابی و امانت در اصطلاح آماده ­سازی نام گرفته است.


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
  نام:
  ایمیل:
  نظر:
  کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت