سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 211279
تاریخ انتشار: 1401/10/20
کارگاه مهارت افرایی فرهیختگان فرهنگی فرماهندهی انتظامی استان فارس، ویژه مبلغین
تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع): عامل بودن از امتیازات عالِمان شیعه در تاریخ است

HyperLink

کارگاه مهارت افزایی فرهیختگان فرهنگی فرماندهی انتظامی استان فارس، ویژه مبلغین با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، در سالن شهید آیت الله دستغیب برگزار شد.



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، تولیت حرم مطهر در این نشست، ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها، اظهار کرد: زمانی که در آن قرار داریم و این فرصتی که خداوند در اختیار روحانیت شیعه گذاشته است در تاریخ تشیّع اصلاً نظیر ندارد و بی بدیل است. این ها برکت خون شهداء و مرارت ها و زحماتی است که عالمان و روحانیون پیش از ما متحمل شدند، چقدر عالِم دینی مظلومانه به شهادت رسیدند تا شیعه بتواند گامی به سمت جلو بردارد. غیر از شهید اول و دوم، شهید ثالث هم داریم. این شهید والامقام، قاضی سید نورالله حسینی مرعشی شوشتری است که قبر ایشان در شهر آگره در هند است، شهری که بنای تاج محل، این اثر تاریخی بزرگ در دنیا که به دست ایرانیان ساخته شده در آن قرار دارد. تاج محل در حقیقت در چهارصد سال پیش محل زندگی سلاطین ایرانی حاکم بر هند بوده است که قبرشان هم همان جا است.

تولیت حرم مطهر ادامه داد: مرحوم قاضی شوشتری که از عالمان بزرگ شیعه بوده است در آن زمان به صورت تقیه در دارالحکومه هند خدمت می کرده است. آنها سنی مذهب بودند و ایشان هم تقیه می کرده و آنجا قاضی القضات دارالحکومه هند بوده است. بالاخره به شکلی کشف می شود که شیعه است و به هزار ضربه شلاق محکوم می شود. در زمان حاکمیت و دیکتاتوری استالین بر شوروی نیز چنین حکم هایی صادر می شده است و در کتاب ها هم انعکاس دارد. ایشان را به خاطر شیعه بودن آنقدر شلاق می زنند که به شهادت می رسد.

وی اضافه کرد: قبل از ایشان، زندگی شهید اول، مولف کتاب لمعه هم همینطور بوده است. محمد بن جمال الدین مکی عاملی، مشهور به شهید اول یا شیخ شهید از فقیهان شیعه در قرن هشتم قمری و ساکن دمشق بوده است. وقتی سربداران در ایران قیام می کنند، یک نفر را به دمشق خدمت ایشان می فرستند و از ایشان دعوت می کنند که به ایران تشریف بیاورند. چون شیعیانی در ایران قیام کرده اند و نیاز به مجتهدی دارند که رهبری را به عهده بگیرد تا بتوانند در پرتو هدایت هایش پیش بروند. مرحوم شهید اول می فرماید که وضعیت اینجا وضعیت خوبی نیست و اگر اینجا را رها کنم، از دست می رود، چند روز صبر کنید تا من یک دستورالعمل برای شما بنویسم و شما بر اساس آن، حکومت اسلامی خودتان را مدیریت کنید. کتاب لمعه را شهید اول برای این نوشته اند. کتاب «اَللُّمعَةُ الدِّمَشقیة فی ِفقه الامامیة» دستور العملی بود که شهید اول برای سربداران نوشتند که به عنوان آیین نامه فقهی و شرعی استفاده کنند. شهید اول در حال تقیه بود و دروس اهل سنت شامل فقه و حدیث اهل سنت را درس می داد و شب ها در خلوت برای چند طلبه شیعه، فقه شیعه را تدریس می کرد. بعداً فهمیدند که ایشان شیعه است و با طناب دار، اعدام شد و جنازه اش را به آتش کشیدند و خاکسترش را به دریا ریختند. این مسیر در شیعه طی شده است و از غدیر خم تا سقیفه و کربلا این مسیر به این سختی توسط عالمان دین طی می شود تا به انقلاب اسلامی ایران می رسیم.



رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، گفت: این که بسیاری از بزرگان ما می گویند این انقلاب و این نظام جزو آمال و آرزوهای اهل بیت علیهم السلام و تمام عالِمان شیعه و همه رهروان اهل بیت عصمت و طهارت(ع)  در طی چهارده قرن گذشته بوده است، به دلیل همین مرارت ها و سختی ها بوده است و به همین خاطر می گوییم این فرصت، بی بدیل است و در تاریخ سابقه ندارد و امروز ما پرچم دار این نهضت و این نظام و این تشیّع هستیم که ان شاءالله قرار است به سمت یک نظام جهانی تحت پرچم حضرت بقیة الله الاعظم امام عصر عجل الله تعالی فرج الشریف حرکت کند.

وی خاطرنشان کرد: این که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به جوانان توصیه می کنند که تاریخ سیاسی معاصر را مطالعه کنید، این توصیه شامل این جمعی که اینجا نشسته اند هم می شود. تاریخ سیاسی معاصر و تاریخ انقلاب اسلامی ایران جزو واجباتی است که ما باید به آن اشراف داشته باشیم. اگر مطالعه کنیم به حرکت پیوسته و مستمر روحانیت در طول دویست سال گذشته واقف می شویم. روحانیت شیعه الحمدالله از این آزمون بزرگ، سربلند بیرون آمده است. از انقلاب اسلامی که به عقب برویم، نهضتی که قبل از آن بوده است نهضت پانزده خرداد سال ۱۳۴۲ و قبل تر، نهضت ملی شدن صنعت نفت و پیش از آن به نهضت جنگل و نهضت مشروطه در سال ۱۲۸۵ می رسیم و قبل از آن به نهضت تحریم تنباکو می رسیم که ده سال قبل از نهضت مشروطه است. قبل از انقلاب اسلامی هر نهضتی را که بررسی می کنید، روحانیت نقش اصلی را دارد.

تولیت حرم مطهر با اشاره به قیام پانزده خرداد گفت: در این نهضت، مردم به خاطر دستگیری حضرت امام(رحمت الله علیه) قیام کردند، قیامی به معنای واقعی کلمه، به گونه ای که اسدالله علم که نخست وزیر بود به شاه اعلام می کند که سلطنت در خطر است و باید دست به کشتار بزنیم. شاه می گوید جمعیت زیادی کشته می شوند و علم می گوید من می کشم و اگر بعداً مشکل درست شد بگویید تقصیر اسدالله علم بوده است و من را عزل کنید. چند هزار نفر کشته شدند و رادیو بی بی سی آمار کشته شدگان این حادثه را در آن تاریخ پانصد و خورده ای نفر اعلام کرده است و برخی از مطبوعات آمریکایی و اروپایی، آمار کشته شدگان را تا چهار الی پنج هزار نفر اعلام کرده اند. در آن زمان مردم برای پشتیبانی از مرجعیت قیام کردند چون حضرت امام(ره) را دستگیر کردند. امام(قدس سره) شب پانزده خرداد دستگیر شدند و این قیام در روز پانزده خرداد اتفاق افتاد. آن موقع امام(ره) در زندان بودند و متوجه این حادثه نشدند. ایشان می گویند بعداً که از زندان آزاد شدم فهمیدم چه فاجعه ای رخ داده است. در اینجا مرجعیت شیعه و روحانیت نقش اصلی را دارد و حکومت پهلوی را تا مرز سقوط پیش برد. در نهضت ملی شدن نفت، نقش برجسته آیت الله کاشانی را هیچ کس نمی تواند انکار کند. آیت الله کاشانی در آن زمان نماینده تهران و رئیس مجلس شورای ملی بودند. وقتی آیت الله کاشانی به این جمع بندی رسید که پشت سر مصدق نمی شود حرکت کرد، مصدق سقوط کرد. وقتی یک عالِم دین مثل آیت الله کاشانی که جزو مجاهدان جدی مبارزه با انگلیس در عراق بوده است و در قیام عراق اسلحه به دست می گرفتند، حمایتش را از مصدق برداشت، دولت او سقوط کرد و کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ شکل گرفت. نقش ویژه روحانیت در این جا معلوم می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه، ادامه داد: در زمان بین نهضت ملی شدن صنعت نفت و نهضت مشروطه، مبارزه آیت الله مدرس با رضاخان است. حضرت امام(ره) می فرماید مجلسی که آن روزگار در سال ۱۳۰۰ الی ۱۳۰۴ بودند، که بعد از آن، انقراض قاجاریه شکل گرفت و بعد رضاخان آمد، آن مجلس همانند مجلس مرده ای بود که وقتی آیت الله مدرس پایش را به مجلس می گذاشت مجلس زنده می شد. آیت الله مدرس مجتهد فقیه و صاحب فتوا بوده است و در مدرسه سپه سالار که الان نامش مدرسه شهید مطهری می باشد، تدریس می کرده است. امام(رحمت الله علیه) می گوید وقتی مدرس شروع به تدریس کردن می کرد چنان تسلط داشت که انسان احساس می کرد ایشان به جزء تدریس، کار دیگری ندارد و بعد که به مجلس می آمد تبدیل به سیاستمداری می شد که گویی غیر از سیاستمداری چیزی بلد نیست، و مجلس زنده می شد.

وی خاطرنشان کرد: در نهضت مشروطه چقدر فقیه و مجتهد به شهادت رسید. در نهضت جنگل، میرزا کوچک خان جنگلی یک روحانی است. نهضت هایی که در ایران شکل گرفته است همیشه برای دو هدف مبارزه می کردند. یکی برای دفع سلطه بیگانه و دیگری علیه استبداد داخلی بوده است. از مشخصات اصلی نهضت هایی که در این دویست سال گذشته توسط عالِمان شیعه در ایران رهبری شده است، این است که همزمان، هم سلطه استکبار و هم استبداد داخلی را نشانه می گیرد و این برای روحانیت افتخار است که هم استکبار را خوب می شناخته و لذا با استکبار سر جنگ داشته است و هم استبداد را خوب می شناخته و با مستبدین و پادشاهان مستبد مبارزه می کردند. از نهضت تنباکو، تاکنون مبارزات روحانیون همیشه دو جهت داشته است و این سلسله ای که از دویست سال پیش تاکنون همزمان با استبداد و استکبار مبارزه کرده و کشور را رهبری کرده، باعث افتخار است.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی با اشاره به تاریخ مبارزات عالمان اهل سنت گفت: شروع این مبارزات، کمی زودتر از مبارزات شیعیان است. مثل مبارزاتی که در مصر و سوریه و شبه قاره هند اتفاق افتاده و البته هیچ وقت به نتیجه نرسیده است. همچون مبارزات سید جمال الدین اسدآبادی و شیخ محمد عبده در مصر، سید عبدالرحمن کواکبی در سوریه و چندین نفر از عالمان سنی در شبه قاره هند که هیچ وقت به نتیجه نرسیدند. و نتیجه اش این است که حسنی مبارک را از حکومت ساقط می کنند اما به جایش عبدالفتاح سیسی می نشیند. یعنی دیکتاتور کهن سال را کنار می گذارند و به جایش یک دیکتاتور جوان، سر کار می آید و شرایط بدتر می شود. اما در ایران، نهضت ها پشت سر هم شکل می گیرند و قوی تر و شکوفاتر می شوند و انقلاب اسلامی، بزرگترین انقلاب مردمی جهان توسط عالِمان شیعه در ایران شکل می گیرد. در حقیقت نبض سیاسی، امنیتی و اقتصادی دنیا با نبض انقلاب اسلامی ایران می تپد و همه دنیا در هنگام تصمیم گیری حواسشان به اینجا است.

وی در توضیح رمز این مسیر الهی و این پیروزی ها گفت: چند شاخص در حرکت روحانیت است که باید همیشه جدی گرفته شود. شاخص اول این است که روحانیت شیعه به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام وصل است و راه و مقصد را می شناسد. روحانیت شیعه یعنی استمرار مسیر امامت و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در بستر تاریخ و رفتن در آن مسیری که حضرت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف مشخص کرده است. ما سرباز و نوکر حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و خدمتگزار مکتب حضرت امام صادق علیه السلام هستیم. این به کار روحانیت شیعه ارزش داده است.

این استاد حوزه و دانشگاه،؛ در توضیح دومین شاخصه روحانیت گفت: رمز دیگر این است که روحانیت شیعه به مبانی خودش مسلط است. جهان بینی ما و به دنبالش دستور العمل ها، شریعت، حکومت، قضاوت و هر چه بعدش می آید، کاملا توحیدی است و امروز بعد از ۱۴۰۰ سال از صدر اسلام، در باب حکومت، نظریه ما نظریه توحیدی است و غیر از آن حرفی نمی زنیم. ما می گوییم کسی باید در رأس حاکمیت باشد که إذن خداوند داشته باشد و حاکم باید مشروعیت از الله داشته باشد. ما اگر یک حبه قند را بر می داریم و در دهان می گذاریم، فوراً حلال و حرام و طاهر و نجس بودن آن را سوال می کنیم. چطور برای یک حبه قند إذن خداوند را می خواهیم که آیا خداوند اجازه داده است که این را داخل دهان بگذارم یا نه؟ ولی برای حاکمیت، إذن خدا لازم نیست؟ مبنای شیعه توحید است. در حکومت، قضاوت، فقه و در هر جایی که اشاره کنید همه به یک مبنا بر می گردد و آن خداوند بزرگ است.

تولیت حرم مطهر گفت: ما طلبه ها باید زیبایی های دین را اول خودمان بفهمیم و بعد خوب منتقل کنیم. اینقدر این کار با ارزش است که اولین عالمان ما همچون شیخ کلینی، شیخ صدوق، شیخ مفید، شیخ طوسی، علامه حلی،  فخر المحققین و  تمام بزرگان شیعه در فقه، کلام و تفسیر، این ایده توحیدی را داشتند. در حکومت، نگاه ما توحیدی است. عالمان بزرگی که در تاریخ موفق شده اند نقطه عطف ایجاد کنند به خاطر تسلط به مبانی تشیع است. و ما اگر بخواهیم موثر واقع شویم باید بر روی مبانی تسلط داشته باشیم. و وقتی تسلط بر روی مبانی ایجاد شود خیلی از سوالاتی که پیش می آید بر اساس همان مبانی، قابل پاسخگویی است.

وی پیرامون سومین شاخصه روحانیت گفت: ویژگی سوم عالمان شیعه، عامِل بودن ایشان است. آیت الله سبحانی که یکی از شاگردان مبرز امام خمینی(رحمت الله علیه) بودند و خدمت ایشان تلمذ می کردند، می فرمودند؛ یک روز که حضرت امام(ره) برای تدریس به سمت مسجد اعظم تشریف می بردند، طلبه ای قبل از اینکه امام(ره) به مسجد برسند راجع به یکی از علما چیزی گفتند که غیبت شد. آنقدر امام(ره) ناراحت شدند و نتوانستند غیبت را تحمل کنند که وقتی برگشتند، سه روز تب کردند. این گونه می شود که امام(قدس سره) تاریخ را تغییر می دهند. عامل بودن، خیلی مهم است. «کُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ‌ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ». عامل بودن از امتیازات عالِمان شیعه در تاریخ است. رضاخان مرحوم سید نورالدین حسینی  الهاشمی که در شیراز مرجع تقلید بودند را تبعید کردند و روز بعد در اعتراض به تبعید ایشان، تمام بازار شیراز تعطیل شد و رژیم مجبور شد ایشان را برگرداند. و الان هم اگر اسم ایشان بیاید، به خاطر عامِل بودن، همه صلوات می فرستند و اینگونه ایشان در دل مردم هستند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری چهارمین ویژگی روحانیت را همراه مردم بودن عنوان کرد و گفت: عالمان اهل سنت همیشه همراه حکومت ها هستند. در تفکر شیعه، حکومت مشروعیت خودش را چون از ناحیه توحید می گیرد همراه مردم است و مردمی ترین عنصر در جمهوری اسلامی، مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی) است و هیچ کدام از ما به اندازه ایشان ارتباطات مردمی نداریم. کتاب مسیح در شب قدر را که شرح دیدارهای ایشان با خانواده های شهدای ارمنی و اقلیت ها است بخوانید. چه در دوره ریاست جمهوری و چه در دوران رهبری، ایشان همواره ارتباطات مردمی گسترده داشته و دارند. این که به لحاظ مبداء مشروعیت به الله وصل می شویم، از اینجا هم به مردمی که شهروند این کشور و محب اهل بیت علیهم السلام هستند وصل می شویم و این از همان جهت و از ناحیه توحید است.


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت