سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 221645
تاریخ انتشار: 1402/05/14
دیدار جمعی از دانشجویان فعال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی با تولیت حرم مطهر

HyperLink

عصر جمعه، ۱۳ مرداد ۱۴۰۲، شرکت کنندگان در اردوی آموزشی دومین دوره توانمند سازی دانشجویان فعال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دانشگاه شیراز( طرح حامیم۲)، ضمن تشرف به حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام و زیارت مضجع شریف این امامزاده جلیل القدر و ادای احترام به مقام شامخ شهدای آستان مقدس، با حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری تولیت حرم مطهر دیدار کردند.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، تولیت حرم مطهر در ابتدای این دیدار، ضمن تقدیر و تشکر از دست اندرکاران این اردوی آموزشی، دانشگاه شیراز و به ویژه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در این دانشگاه و خیر مقدم و آرزوی موفقیت برای همه شرکت کنندگان در این دوره، به موضوع «استعمار فرانو» اشاره کرد و گفت: «هری لویس» که خود بیش از سی سال استاد دانشگاه هاروارد بوده است در کتاب «نگاهی انتقادی به دانشگاه هاروارد»، بر این نکته تاکید می کند که دانشگاه هاروارد در دروس عمومی مانند شناخت دموکراسی تلاش می کند که ارزش های خاص لیبرال دموکراسی را در وجود دانشجوی خود نهادینه کند تا آنان این ارزش ها را در سرتاسر جهان پخش و تبلیغ نمایند و اینگونه فرهنگ و تمدن مورد نظر غرب، جهانی شوند. این نگاه در حقیقت همان نگاه استعماری جدیدی است که از آن به «استعمار فرانو» تعبیر می شود.

 

استاد دانشگاه تهران در ادامه به تشریح دوره های مختلف تاریخی استعمار پرداخت و گفت: استعمار را به لحاظ تاریخی به سه دوره  تقسیم می کنند که شامل «استعمار کهن»، «استعمار نو» و «استعمار فرانو» می باشد. در «استعمار کهن»، یک کشور، کشوری دیگر را مستعمره خود می کند، مثلا انگلستان که همه چیز هندوستان را تحت سلطه خود قرار داده بود. دوره استعمار انگلستان در هند، حدود یک قرن و نیم از ۱۸۰۰ تا ۱۹۴۷ میلادی طول کشید. و یا کشورهای آفریقایی بسیاری که مستعمره کشورهای مختلف غربی بوده اند.  «استعمار نو» به این شکل بود که دولت استعمارگر، یک فرد اهل کشور مورد نظر را پیدا می کرد و ضمن آموزش و تربیت آن فرد، تلاش می کرد تا او را  به حاکمیت سیاسی آن کشور رسانده و از طریق این حاکم وابسته، تمام آرمان ها، ایده ها و ارزش های خودشان را به خورد مردم آن کشور بدهد. به قدرت رسیدن رضاخان در ایران، نمونه ای از این نوع استعمار است. و یا «پل برمر» آمریکایی، که پس از حمله ایالات متحده به عراق، از اردیبهشت ۱۳۸۲ تا  تیر ۱۳۸۳،  به عنوان رئیس کشور در عراق حضور داشت.

 

دکتر کلانتری در ادامه به توضیح «استعمار فرانو» پرداخت و گفت: استعمار فرانو همان استعمار فرهنگی است. استعمار فرهنگی به این معناست که فکر و فرهنگ ملتی به گونه‌ای ساخته شود که آن ملت همان‌گونه فکر کند که قدرت استعمارگر فکر می‌کند، همان سبک زندگی را بپسندد که قدرت استعمارگر می‌پسندد، همان ساختار سیاسی را برگزیند که قدرت استعمارگر طراحی کرده‌است، از همان هنری لذت ببرد که قدرت استعمارگر لذت می‌برد، همان اقتصادی را بطلبد که قدرت استعمارگر می‌طلبد و در یک کلام، سر در همان آخوری کند که قدرت استعمارگر برایش آماده کرده‌است.

 

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: در استعمار فرهنگی، جوهرۀ یک ملت دگرگون می‌شود، داشته‌ها، ارزش‌ها و افتخارات خود را به‌کلی فراموش می‌کند و یک‌سره به راهی می‌رود که به خودش و تاریخ و دین و ملیت خودش بی‌ارتباط است؛ یعنی به یک خودباختگی کامل می‌رسد. استاد شهید مرتضی مطهری در این خصوص می گوید: «اگر ملتی خودباخته شد، خودش و روحش را درمقابل ملت دیگر باخت، یعنی اگر استعمارِ روحی و فکری و فرهنگی شد، دیگر به‌دنبال آن، با کمال افتخار، استعمار سیاسی و استعمار اقتصادی را می‌پذیرد؛ یعنی سرمایه‌های مادی خودش را دودستی به او تقدیم می‌کند و [این کار را] برای خودش هم افتخار می‌شمارد. نوکری بیگانه را با کمال افتخار می‌پذیرد. چرا؟ چون استعمار فکری و فرهنگی شده.» (مجموعه آثار شهید مطهری، ج ۲۴، ص ۲۱۷)

 

تولیت حرم مطهر گفت: با استعمار فرهنگی، راه برای همۀ انواع استعمار، اعم از اقتصادی، نظامی، سیاسی و علمی، گشوده می‌شود و عملاً یک ملت در همۀ شئون خود، زیر سلطۀ استعمار قرار می‌گیرد. «مگر ممکن است ملتی را استعمار اقتصادی و استعمار سیاسی بکنند بدون آن که استعمار فکری بکنند؛ یعنی بدون آن‌که فکرش را هم طوری بسازند که با استعمار سیاسی و اقتصادی جور دربیاید؟ شخصیت فکری او را از او بگیرند، او را به آنچه مال خودش است بدبین کنند و به آن فکری که از ناحیۀ استعمارگر آمده خوش‌بین کنند؛ یعنی در مردم، حالت تجددزدگی ایجاد کنند. به آداب خودشان بدبین باشند، آداب آن‌ها را بهتر بدانند. به رسوم خودشان بدبین باشند، رسوم آن‌ها را از رسوم خودشان بهتر بدانند. به ادبیات خودشان بدبین باشند، ادبیات آن‌ها را از ادبیات خودشان بهتر بدانند. به فلسفۀ خودشان بدبین باشند، فلسفۀ آن‌ها را از فلسفۀ خودشان بهتر بدانند. به دین و آیین خودشان بدبین باشند، دین و آیین آن‌ها را بهتر بدانند. به کتاب‌های خودشان بدبین باشند، کتاب‌های آن‌ها را از کتاب‌های خودشان بهتر بدانند. هرچه که از ناحیۀ آن‌هاست، آن را خوب بدانند، هرچه از ناحیۀ خودشان است، آن را بد بدانند.» (همان، ص ۲۴۱)

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری، اظهار کرد: مرحوم جلال آل‌احمد در کتاب «غرب‌زدگی» اوصاف متعددی را برای انسان غرب‌زده برمی‌شمرد و ازجمله این‌که: «آدم غرب‌زده حتی خودش را از زبان شرق‌شناسان می‌شناسد. خودش ـ به‌دست خودش ـ خودش را شیئی فرض کرده و زیر میکروسکوپِ شرق‌شناس نهاده و به آنچه او می‌بیند، تکیه می‌کند، نه به آنچه خودش هست و احساس می‌کند و می‌بیند و تجربه می‌کند و این زشت‌ترین تظاهرات غرب‌زدگی است. خودت را هیچ بدانی و هیچ بینگاری و اعتماد به نفس و به گوش و دیدِ خود را از دست بدهی و اختیارِ همۀ حواسِ خودت را بدهی به دست هر قلم‌به‌دستِ درمانده‌ای که به‌عنوان شرق‌شناس، کلامی گفته یا نوشت!».

 

این استاد حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه «جنگ نرم» دشمن، همان «استعمار فرانو» است، گفت: نه فقط ملت ما، بلکه تمام کشورهای شرقی، در معرض هجمه بی امان فرهنگ و تمدن غربی قرار گرفته اند. راه مقابله با این استعمار خاموش و این جنگ نرم این است که در فضای ذهنی جوانان خودمان، سنت ها، داشته ها، تمدن اصیل ایرانی-اسلامی و ارزش های کهن خودمان را نهادینه کنیم.

وی تصریح کرد: بسیاری از کشورها، هیچ سبقه تاریخی و فرهنگی خاصی ندارند و بسیار تلاش می کنند تا یک عنوان فرهنگی برای خودشان بسازند، اما ایران عزیز ما، یک کشور کهن با این همه سرمایه های فکری و فرهنگی، دانشمندان و علمای بزرگ، و این انقلابی است که به اعتراف بسیاری از دانشمندان حوزه سیاسی، بزرگترین انقلاب مردمی جهان در طول تاریخ است. این فرهنگ و تمدن اصیل و داشته های ارزشمند باید دائما برای نسل امروز در فضاهای فکری و معرفتی مختلف، بازگو و تبیین شوند، و اینگونه می توان با جنگ نرم دشمن، مقابله کرد.

مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بارها بر ضرورت «جهاد تبیین» تاکید کرده اند و آن را هم واجب عینی دانسته اند که بر گردن تک تک جوانان و دانشجویان این کشور است و هم واجب فوری که از نوع جهاد است. سختی دارد، کار و تلاش و زحمت می برد اما باعث می شود که ملت همواره سربلند باشند و آن عزت ها و ارزش های کهن که ریشه در ملیت، دین، فرهنگ و توکل ما دارد، پابرجا بماند و عملاً از مرزهای جغرافیایی فراتر برویم و کشورها و ملت های دیگر را نیز تحت تاثیر قرار دهیم. بحمدالله امروز شاهد هستیم که جریان محور مقاومت، روز به روز فراتر از مرزهای ما حرکت می کند و به پیش می رود و با همین ارزش های الهی که انقلاب اسلامی و خون پاک شهدا به جهان عرضه کرده است روز به روز فراگیرتر می شود. این نسل هم باید در این مسیر متعالی با همه وجود تلاش کنند.

شایان ذکر است، دانشجویان در ادامه، پس از اقامه نماز مغرب و عشاء به امامت تولیت حرم مطهر و مرثیه سرایی در رثای شهدای کربلا، ضیافت شام، از خوان کرم حضرت احمدبن موسی(ع)، متنعم شدند.

 

گفتنی است در طرح «حامیم ۲(حلقه‌های میانی بین مردم و حاکمیت)»، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در دانشگاه شیراز، به مدت ۸ روز، میزبان ۴۰۰ دانشجوی فعال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی از دانشگاه‌های دولتی، پیام نور و آزاد استان فارس و همین‌طور دانشجویان کهگیلویه و بویراحمد است و در طول این مدت، کارگاه‌های آموزشی و اردوهای مختلف، برای دانشجویان برگزار می کند. هدف از برگزاری این دوره، علاوه بر تقویت بنیه فکری، اعتقادی و فرهنگی جریان جوان دانشگاهی، فعال کردن حلقه های میانی، جهت نقش‌آفرینی موثر و مستمر در فضای جامعه است.


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:

200 کاراکتر


گزارش های تصویری


جست و جو در سایت