سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 221700
تاریخ انتشار: 1402/06/07
در گردهمایی فرمانداران، بخشداران و مدیران برگزاری انتخابات استان فارس، عنوان شد؛
حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری: جمهوریت، جزئی از اسلام است

HyperLink

گردهمایی فرمانداران، بخشداران و مدیران برگزاری انتخابات استان فارس، با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، در سالن شهید آیت الله دستغیب آستان مقدس، برگزار شد.    

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، تولیت حرم مطهر با بیان اینکه فقیه جامع الشرایطی که در عصر غیبت در رأس حاکمیت است، تجلی ولایت امام(عج) است، گفت: در عصر غیبت، ولایت و حاکمیت بر جامعه اسلامی به إذن خداوند متعال، متعلق به امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و در غیاب ایشان، فقیه جامع الشرایط به عنوان نائب امام عصر(عج) است. این مسأله در مقام قانون‌گذاری و تشریع الهی و حکم خداست. حکم خداوند برای عملیاتی شدن، نیاز به حضور مردم دارد. به عنوان مثال در سوره آل عمران آیه ۹۷ می خوانیم « وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا» «و برای خدا بر مردم است که آهنگ خانه (او) کنند، آنها که توانایی رفتن به سوی آن دارند.»،  این آیه قرآن یک حکم کلی است، و وجوب حجّ بر انسان مستطیع را بیان می‌کند. این حکم خداست که در قانون الهی تشریع شده است، اما این ما هستیم که باید برویم و اقدام عملی انجام دهیم. خداوند پیامبر خود را منصوب به پیامبری می‌کند، و این امر صد در صد الهی است؛ اما خود مردم هستند که باید دست پیامبر را برای اجرا باز بگذارند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در باب حکومت اسلامی و ولایت، اعتقاد اصلی این است که، ولایت حکم خداست، اما عملیاتی شدن آن بستگی به اراده مردم دارد. در مقام حکم خدا، صد در صد بحث مربوط به خداست. یعنی در باب حکومت، تفکر مبتنی بر قرآن و مکتب اهل بیت(علیهم السلام) بر این است که حکومتی مشروع است که از ناحیه خدا تشریع شده و به مرحله مشروعیت رسیده باشد، ولی در مقام عملیاتی شدن و اجرا باید رأی و اراده مردم وجود داشته باشد وگرنه به مرحله اجرا نمی‌رسد. هزاران پیامبر در طول تاریخ از طرف خداوند آمدند، اما چون مردم پای کار نبودند، هیچ کدامشان موفق نشدند کار جدی انجام دهند. و خیلی از آنان شهید شده یا از دنیا رفتند و کار خاصی انجام نشد. ائمه معصومین(ع)، منصوبین خدا و امامان مشروع الهی بودند اما مردم پای کار نیامدند و حکومتی شکل نگرفت. امام حسین(ع) حاکم مشروع خداوند بود اما مردم نه تنها پای کار نبودند بلکه ایشان را به بدترین شکل ممکن به شهادت رساندند.

 

وی با تاکید بر اهمیت توجه به آرای مردم گفت: رأی مردم را نمی‌توان دست کم گرفت و نباید گفته شود چون مشروعیت از طرف خداست پس حضور مردم اهمیتی ندارد. بارها مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرمودند، جمهوریت در متن اسلام است. فرموده ایشان در مراسم تنفیذ حکم منتخب دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در تاریخ  ۱۲ مرداد ۱۳۸۸ چنین است: «اسلامیت و جمهوریت دو عنصر جدا نیستند که به یکدیگر وصل شده باشند و یک حقیقت را به وجود آورده باشند؛ در دل اسلامیت، جمهوریت هست. در دل اتکاء به حکم الهی، تکیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی به مردم و احترام به خواست و رأی مردم هست».

 

استاد دانشگاه تهران، جمهوریت را جزیئ از اسلام دانست و گفت: جمهوریت یعنی رأی مردم و جزئی از اسلام است. پایه اصلی از ناحیه خداوند است، اما اقدام و عمل و برپا کردن خیمه ولایت، دست خود مردم است. بزرگترین مدافع حرم و بزرگترین مجاهد ضد تروریسم در عصر ما، سردار شهید سلیمانی فرمود: « بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم ها می‌مانند. اگر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمی‌ماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمّدی(ص).» عزیزانی که به کشورهای جهان اسلام رفته‌اند این مسأله را با همه وجود لمس کرده‌اند. در دنیا اعم از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی، میلیون ها قلب تپنده به عشق این انقلاب و ایران و نظام جمهوری اسلامی وجود دارد که لحظه به لحظه آن را رصد می‌کند. همه نظام جمهوری اسلامی حرم است و همه جمع حاضر، کارگزاران و خادمان حرم هستند.

 

دکتر کلانتری با بیان اینکه همه ما به نوعی خادم حرم «جمهوری اسلامی» هستیم گفت: پُست و منصب افراد مهم نیست. بالاترین پُست ما خادم بودن حرم است. همه ما به نوعی خادم حرم هستیم و میلیون ها قلب در جهان به عشق آن می‌تپد.

وی با اشاره به انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در اسفندماه امسال، گفت: حماسه بزرگی در پیش داریم. در اولین انتخابات جمهوری اسلامی، جوان ترها، پیرزن‌ها و پیرمردها را بر دوش می کشیدند و یا با وسیله‌ای حمل کرده و پای صندوق انتخابات می‌بردند تا آن حماسه عظیم در تاریخ رقم بخورد. رأی عظیم به نظام جمهوری اسلامی اتفاق افتاد. با حضور مردم، تشریع الهی بر روی زمین پیاده شد و این حرم شکل گرفت. رقابت باید جدی باشد. از یک رأی هم نباید گذشت. امروز، صندوق‌های رأی در حکم توپخانه و رأی مردم در حکم تیر است. احزاب را باید کنار گذاشت. کسانی‌که از فیلترها عبور کرده و به صحنه رقابت می‌آیند، همگی برای ما قابل احترام هستند. سعی کنیم این جبهه با اقتدار کامل به سرانجام برسد.


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت