سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 222081
تاریخ انتشار: 1403/3/2
در مراسم بزرگداشت شهدای خدمت، در مسجد جامع شهرک سعدی، عنوان شد؛
تولیت حرم مطهر: شهید آیت الله رئیسی، خادم ملت، خادم الرضا(ع)، خادم امت و اهل بیت(ع) و خادم مستضعفان جهان بود/ ریاست جمهوری، برازنده کسی است که خادم ملت باشد

HyperLink

چهارشنبه‌شب، دوم خردادماه، مراسم بزرگداشت شهدای خدمت - خادم الرضا(ع)، شهید آیت الله رئیسی و همراهان گرانقدرشان - در مسجد جامع شهرک سعدی شیراز، با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، دکتر ایمانیه استاندار فارس، و اقشار مختلف مردم برگزار شد.    

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، تولیت حرم مطهر ضمن عرض تسلیت به‌مناسبت شهادت خادم الرضا(ع)، رئیس‌جمهور فقید، حضرت آیت الله رئیسی و جمعی از خدمتگزاران میهن اسلامی به پیشگاه مقدس حضرت بقیةالله الأعظم(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) و نائب بر حق ایشان، مقام معظم رهبری(دام‌ظله) و نیز امت اسلام و مردم داغدار ایران اسلامی گفت: عنوانی که مردم عزیز، به شهید جمهور، رئیسی عزیز و هیأت همراهشان داده‌اند، شهدای خدمت است؛ چند روایت در این خصوص تقدیم حضورتان می‌گردد تا عظمت کاری که این شهید بزرگ در تاریخ انقلاب اسلامی انجام داده است، شفاف‌تر و روشن‌تر گردد.

وی ضمن تأکید بر اهمیت خدمت مخلصانه به مردم، گفت: در روایات اهل سنت و منابع شیعی آمده است که حضرت موسی(ع) از خداوند پرسید، «لَو کُنتَ عَبداً ما تَصنَعُ لِرَبّک»، خدیا اگر تو هم مثل ما بنده بودی، برای خدای خودت چه می‌کردی؟ شاید اگر از ما انسان‌ها سؤال شود، در ذهن ما چنین است که بیشتر، عبادت و نماز انجام می‌دادیم و شب زنده‌داری کرده و به مناجات با خدای خود می‌پرداختیم. در این سؤال، حضرت موسی(ع) می‌خواست اولویت اول خدا را به‌عنوان بنده بداند. پاسخی که دریافت کرد چنین بود: «لو کُنتُ عبداً لَخَدِمتُ العِبادَ»، اگر من بنده بودم، قطعاً به بندگان خدا خدمت می‌کردم. این روایت، بیانگر عظمت خدمت به بندگان خداست.

 

عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، با بیان این که در اندیشه اسلام و در پیشگاه خداوند، خدمت به خلق خدا، دارای اهمیت بالایی است، گفت: روایت دیگری از حضرت رسول(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) وارد شده است که فرمودند: « دَخَلَ عَبدٌ الجَنَّةَ بِغُصنٍ مِن شَوكٍ كانَ عَلى طَريقِ المُسلِمينَ فأماطَهُ عَنهُ»(الخصال: ۳۲/۱۱۱)، « بنده اى به سبب برداشتن شاخه خارى از سر راه مسلمانان به بهشت رفت». عظمت خدمت به بندگان خداوند در پیشگاه اولیاءالله چنین است. اگر بندگان خدا، یک ملت چند ده میلیونی باشند، یک ملت با بصیرت و از محبان اهل‌بیت(ع) باشند، اگر امتی باشند که چهل و پنج سال، هستی خود را برای خداوند در طبق اخلاص گذاشتند و عزیزترین‌های خود را تقدیم پروردگار کردند، خدمت به این ملت چه ارزشی در پیشگاه الهی دارد؟ شهید آیت الله رئیسی، خادم ملت، خادم الرضا(ع)، خادم اهل‌بیت(ع) و خادم مستضعفان جهان بود. ایشان ظرف همین دو سال و نیم خدمت ریاست جمهوری خود، خدمتی که به عالَم اسلام و خانواده‌های مظلوم فلسطینی، ملت پابرهنه یمن، عراق، سوریه و لبنان کرده است، خدمت کوچکی نیست. این مراسم و صدها مراسم مانند آن و حضور و بدرقه عظیم مردم تهران که خلق حماسه کرده و رکورد جدیدی از حضور را ثبت نمودند، همه، استحقاق کسانی همچون آیت الله رئیسی و جمع پاک‌باخته همراه ایشان است.

 

وی اظهار کرد: زمانی که به حرم مطهر شاهچراغ(ع) حمله شد، حقیقتاً خون افراد بی‌گناهی در کنار این مضجع شریف، مظلومانه به زمین ریخته شد. ۸ نفر در کنار حرم مطهر شهید شده و خون‌هایشان بر زمین جاری بود. همه این شهدا در پیشگاه الهی دارای آبرو و ارزش بوده و گلچین شدند. ایام می‌گذرد، اولیای الهی در کنار هم قرار می‌گیرند و خداوند همه را یک‌جا گلچین می‌کند. شهدا به اوج ملکوت پرواز می‌کنند. افتخاری بالاتر از شهادت نیست. امام صادق(ع) از قول رسول اکرم(ص) چنین روایت کرده‌اند: « فَوْقَ كُلِّ ذِي بِرٍّ بَرٌّ حَتَّى يُقْتَلَ اَلرَّجُلُ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ فَإِذَا قُتِلَ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ فَلَيْسَ فَوْقَهُ بِرٌّ...» (الکافي ، ج۲ ، ص ۳۴۸)، «بالاى نيكى هر نيكوكارى، نيكى است، تا آنكه انسان در راه خدا كشته شود، و چون در راه خدا كشته شد، ديگر بالاى آن، نيكى (و عملى بهتر) نيست...» خداوند پس از آزمون‌ها و فراز و نشیب متعدد، آن‌ها را به اوج عزت می‌رساند.

 

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، ضمن بیان فضایل و مکارم اخلاقی رئیس جمهور فقید، گفت: شهید آیت‌الله رئیسی، شخصیتی بسیار متواضع بود که در چهره ایشان اثری از عُجب، کِبر و ریا دیده نمی‌شد. ایشان انسانی خستگی ناپذیر بود، همچنان‌که در پیام مقام معظم رهبری(دام‌ظله) نیز آمده بود که رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناسد. در صحبتی که با این شهید عزیز در تشرف اخیرشان به شیراز داشتم، دریافتم که آیت‌الله رئیسی، رئیس محترم جمهور، با آیت‌الله رئیسیِ بیست سال گذشته هیچ تفاوتی ندارد و همان انسان بی‌ریایِ بی‌تکبرِ بی غرور است. افراد زیادی با نگاه‌های لیبرالیستیِ غربی به ایشان خرده می‌گرفتند که حضور بیش از حد در میان مردم برای رئیس جمهور، صلاح نیست و یا سفرهای زیاد و نشست و برخاست با مردم، برای ایشان باعث کسر شأن است. اما نگاه اسلام و انقلاب، صد درصد بر خلاف این دیدگاه‌ها است. مردم نشان دادند، ریاست جمهوری برازنده کسی است که خادم ملت باشد و در خدمت مردم و مستضعفان و پابرهنگان باشد. پیام مقام معظم رهبری(دام‌ظله) آینده را برایمان روشن می‌کند و کسی‌که بر اساس این الگو حرکت کند، مناسب این ملت است. در بخشی از این پیام آمده است: «همه‌ی مدتِ مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار، چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد.» این عبارت، شهادت ولی فقیه در مورد این شهید بزرگوار است، که از نزدیک ایشان را می‌شناخته است و بارها برای ایشان حکم مسؤولیت صادر کرده است.

 

وی ضمن اشاره به مراسم باشکوه تشییع شهید آیت الله رئیسی، گفت: آمدن مسؤولان بلندپایه‌ی بیش از ۶۰ کشور جهان، برای ادای احترام و تشییع این شهید عزیز، بدین معنا است که خدای متعال به خدمت خالصانه ایشان چنان برکتی داد که نه تنها داخل کشور و جهان اسلام و بلکه فراتر از آن، در فقدان ایشان ابراز تأسف کرده‌اند. این برکت از جانب خدای متعال است. امام علی(ع) می‌فرماید: «من كان لله كان الله له» (بحار الأنوار، ج۷۹، ص۱۹۷)، کسی‌که برای خدا خالص شود، خداوند به او عزت و عظمت می‌دهد. کسی‌که می‌خواهد دل‌های مردم را به سوی خود جذب کند، باید برای خدا کار کند. اگر خدا را در نظر داشته باشیم، آنگاه دل‌ها به‌سوی ما تمایل پیدا می‌کند. این مصیبت، مصیبت بزرگی است.

 

دکتر کلانتری اظهار کرد: نقل شده است زمانی‌که، شیخ مفید از دنیا رفت، امام عصر(عج) فرمودند: «یوم علی آل الرسول عظیم»، روزی که بر خاندان عصمت و طهارت سنگین شد. مصیبت وارد بر ما نیز مصیبت بزرگی است. در سال ۱۴۰۳ هستیم، ۶۲ سال از اولین جرقه‌های انقلاب که در مهر ماه سال ۱۳۴۱ بود، گذشته است. در این مدت، هم پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و هم پس از آن، فراز و نشیبهای بسیاری را از سرگذراندیم. ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲، تنها هشت ماه از اولین جرقه‌های انقلاب گذشته بود، که امام(قدس سره) دستگیر شدند و نزدیک به یک سال در زندان، و یا تحت حصر خانگی در تهران بودند. تصور حکومت این بود که، ریشه انقلاب زده شد و به خاموشی گرایید. امام(ره) پس از آزادی به قم برگشتند و قیام ایشان جانی دوباره یافت. بر خلاف تصور رژیم طاغوت، انقلاب اوج گرفت و کار به جایی رسید که حدود یک سال و نیم پس از آن، امام(ره) را دستگیر کرده و به ترکیه تبعید نمودند. مجدداً رژیم تصور ‌کرد که انقلاب خاموش شده است. علمای بسیاری از جمله آیت الله محلاتی و آیت الله دستغیب و سایر بزرگان، دستگیر شدند. تبعید امام(ره) به ترکیه، اوج انقلاب را بالاتر برد و حرکت جدی‌تر شد. پس از آن، شاگردان امام(ره) را زندانی، تبعید و یا شهید می‌کردند. تمام این‌ها باعث شعله‌ورتر شدن انقلاب شد.

 

وی ادامه داد: از جمله برکات انقلاب اسلامی این است که در اندونزی، بزرگ‌ترین کشور اسلامی، میلیون‌ها نفر شیعه و پیرو مکتب اهل بیت(علیهم السلام) شدند. در جاکارتا، در ایام عاشورا هیأت بزرگی از شیعیان متشکل از هزاران نفر، برای عزاداری تحت پرچم امام حسین(ع) حرکت می‌کنند. « يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ» (سوره صف، آیه۸)، «آنان می‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند؛ ولی خدا نور خود را کامل می‌کند هر چند کافران خوش نداشته باشند». انقلاب به پیروزی رسید، فتنه‌ها شروع شد. فتنه‌های زیادی را پشت سر گذاشتیم؛ از جمله فتنه منافقین شروع شد. در شیراز، اتوبوسی را با همه سرنشینانش به آتش کشیدند. اما انقلاب قوی‌تر شد. جنگ تحمیلی اتفاق افتاد، اما امام(ره) فرمود: «جنگ تحمیلی، کشور را برای سال‌ها بیمه کرد.» هدف از جنگ، خشکاندن ریشه انقلاب بود، اما از این جنگ، دفاعی مقدس بیرون آمد. قضیه هفتم تیر سال ۱۳۶۰، بیش از هفتاد نفر از مسؤولان کشور به شهادت رسیدند. دوماه بعد، ساختمان نخست‌وزیری را هدف قرار دادند و رئیس جمهور و نخست‌وزیر با هم به شهادت رسیدند، اما با این حوادث، انقلاب، شکوفاتر شد. فتنه ۷۸، انقلاب را قوی‌تر کرد. فتنه ۸۸، خسارت داشت، اما بنیان انقلاب قوی‌تر شد. فتنه پاییز ۱۴۰۱، که جنگ احزاب علیه نظام اسلامی بود و همه قدرت‌های استکباری با امپراطوری رسانه‌ای دنیا، در پشت قضیه فتنه شیطانی قرار داشتند، انقلاب با سربلندی از آن خارج شد.

 

تولیت حرم مطهر، شهادت رئیس جمهور فقید را ابتلا و آزمون الهی دانست و گفت: امروز مصیبت بزرگی برای کشور اسلامی رخ داده است، که از نگاه قرآن، نوعی آزمون است. در آیه ۱۵۵ سوره مبارکه بقره چنین آمده است: «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ»، « قطعاً همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، و کاهش در مال‌ها و جان‌ها و میوه‌ها، آزمایش می‌کنیم؛ و بشارت ده به استقامت‌کنندگان». به لطف پروردگار و اراده او، و بصیرت مردم و رهبری‌های الهی امامِین انقلاب، قدرت انقلاب اسلامی شکوفا شده و انقلاب از مرزهای ایران فراتر رفته است، نه فقط در منطقه خاورمیانه، بلکه در جهان، گسترش یافته است. ژاپن که یک کشور منفعل و افسرده‌ای است، و بر اثر سرکوب آمریکا، خاموش شده است، چندی پیش، مردم آن در خیابان‌های ژاپن با زبان فارسی، می‌گفتند مرگ بر اسرائیل. اینها بیانگر فرامرزی بودن انقلاب اسلامی است.

 

دکتر کلانتری خاطرنشان کرد: بصیرت، بیداری، و تلاش برای بصیرت‌بخشی و آگاهسازی و به تعبیر رهبر معظم انقلاب(دام‌ظله)، جهاد تبیین، به نسل جوان دارای اهمیت است. حقایق بایستی بیان شود تا تمام حربه‌های شیطان شکست بخورد. از خداوند مسألت داریم که این مصیبت را بر ملت ما، عاشقان انقلاب اسلامی و محبان اهل بیت(علیهم السلام)، به احسن وجه هموار فرماید.  


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت