سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 222090
تاریخ انتشار: 1403/03/07
تولیت حرم مطهر: این که پس از شهادت آیت الله رئیسی، کشور دچار آسیب نمی‌شود، هم به اراده خداوند، و هم به نقش ولایت در استواری و ثبات نظام مقدس جمهوری اسلامی، و بصیرت و ولایت‌مداری مردم برمی‌گردد/ امروز، نیاز اصلی کشور، وحدت میان نیروهای انقلاب است

HyperLink

صبح امروز دوشنبه، هفتم خرداد ۱۴۰۳، مراسم بزرگداشت شهدای خدمت؛ خادم الرضا(ع)، شهید آیت الله رئیسی و همراهان گرانقدرشان، با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر کلانتری، تولیت آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، حجت الاسلام و المسلمین موسوی، رئیس کل دادگستری استان فارس، و مدیران و مسئولان حراست سازمان‌ها، نهادها و ادارات استان فارس، در رواق دارالذکر حرم مطهر برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، دکتر کلانتری در ابتدای این مراسم، ضمن عرض خیر مقدم به مهمانان گرانقدر، گفت: مصیبت بزرگِ شهادت جمعی از بندگان مؤمن و خالص الهی، حضرت آیت الله رئیسی و هیأت همراهشان را تسلیت عرض می‌نمایم. این عزیزان به معنی واقعی کلمه، گلچین شدند و در میان زمین و آسمان، جمعی از بندگان برگزیده خداوند، به فیض عظمای شهادت نائل آمدند. تک‌تک عزیزانی که در این فاجعه به شهادت رسیدند، ستارگان درخشانی در عصر ما بودند؛ این شهدا ان‌شاءالله راه را به این عصر، و به این نسل نشان می‌دهند.

 

وی با اشاره به حمله تروریستی چهارم آبان ۱۴۰۱ به این بارگاه منور، گفت: روزی که برای اولین بار به حرم مطهر حضرت شاهچراغ(علیه السلام) حمله تروریستی صورت گرفت، سیزده نفر به شهادت رسیدند. یک جمع هشت نفره در قسمت بالای سر حرم حضرت احمدبن موسی(ع) در خون خود غلتیده و شهید شدند. جویی از خون در این حرم مطهر جاری شده بود. پس از مدتی دریافتیم، که همه این افراد، گلچین شده بودند. از فرزند کوچک هفت ساله تا پیرمرد هشتاد ساله، همه، از یک جمع حدود هشت میلیاردی روی زمین انتخاب شدند و هر کدامشان از بهترین‌ها بودند. باب شهادت این‌گونه است که وقتی باز می‌شود، گل‌های سرسبد، چیده می‌شوند. در حادثه کربلا نیز، هفتاد و دو نفر از بهترین انسان‌های روی زمین گلچین شدند. قرن‌ها می‌گذرد و این افراد، ستاره‌های راه، برای بشریت می‌شوند و روز به روز، پرتو افشانی آن‌ها بیشتر می‌شود. کسانی‌که در این عصر تاریکی‌ها و هجمه شیاطین انسی و جنّی بر بشریت، راه را گم می‌کنند، نور شهدای کربلا، روز به روز، راه را روشن‌تر می‌کند. تعداد افراد شرکت کننده در راه‌پیمایی‌های اربعین، از بیست تا سی میلیون نفر از سراسر دنیا در حال عبور است.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، اظهار کرد: این مصیبت بزرگ و غمناکی که پیش‌آمده، و دل‌های میلیون‌ها انسان و اقشار مختلف را از تمام سطوح اجتماعی، فکری، فرهنگی و سنی داغدار و متأثّر کرده، قطعاً اولین حادثه‌ای نبوده که در مسیر انقلاب پیش آمده، و آخرین هم نخواهد بود.

 

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، گفت: حدود صد و پنجاه سال پیش، میرزای بزرگ شیرازی در سامرّا حضور داشتند و البته حضورشان در آنجا معنی داشت، چرا که در نجف بودند و سپس به دنبال هدفی، به سامرّا عزیمت کردند. مرحوم آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی، مؤسس حوزه علمیه قم نقل می‌کند که روزی در محضر میرزای شیرازی، در جلساتی که طلبه‌ها به طور معمول با اساتید خود داشتند، نشسته بودیم. آقایی وارد شد که لباس مندرس و ژولیده‌ای به تن داشت، با کفش‌های پاره، به‌گونه‌ای که گمان کردیم، شاید انسان دوره‌گردی باشد. میرزای شیرازی به استقبال ایشان رفت، خم شد و قصد دست‌بوسی ایشان را داشت، متعجب شدیم. ایشان را در جای خود نشاند و دو زانو و با کمال احترام، همچون نشستن شاگرد در محضر استاد، در کنار ایشان نشست. یک بحث فقهی میان میرزای شیرازی و این آقا مطرح شد. ایشان نظر ما را نیز پرسید. آن‌قدر این فرد را ژولیده دیدیم، که حتی برای پاسخ دادن به او اعتنا نکردیم. این آقا به طرف من اشاره کرد و از میرزای شیرازی پرسید که این فرد کیست؟ ایشان فرمود: عبدالکریم حائری یزدی است. آن آقا به من نگاهی کرد و گفت: نکند همان عبدالکریم حائری هستی که در شهر قم حوزه علمیه را برپا می‌کنی؟! به فرد دیگر اشاره کرد و پرسید او کیست؟  میرزای شیرازی فرمود: فضل الله نوری است. آن آقا به فضل الله نوری نگریست و گفت: نکند همان آقا شیخ فضل اللّهی هستی که در تهران به چوبه دار آویخته می‌شود؟! زمانی که آن آقا قصد رفتن کرد، میرزای شیرازی، کفش‌های او را جفت نمود و او را تا انتها بدرقه کرد. میرزای شیرازی زمانی‌که برگشت، با تندی به ما گفت: چرا این‌گونه برخورد کرده و بی‌اعتنایی نمودید؟ ما پرسیدیم مگر ایشان که بود؟ فرمود: ایشان، ملا فتحعلی سلطان‌آبادی از سالکان بزرگ الهی است.

 

وی با اشاره به نحوه‌ی به قدرت رسیدن رضاخان، و شکل‌گیری دوقطبی حق و باطل در ایران گفت: سال ۱۲۹۹ شمسی، کودتای رضاخان در کشور ما اتفاق افتاد و عملاً در سال ۱۳۰۰، کل کشور ما که وسیع‌تر از امروز بود، تحت حکومت رضاخان پهلوی و تحت سلطه واحد انگلستان به معنای واقعی کلمه بود. در همین سال ۱۳۰۰، تأسیس حوزه علمیه قم توسط آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی اتفاق افتاد. همزمان، دو شجره در ایران غرس شد، شجره پهلوی و شجره حوزه علمیه قم. جبهه تمام عیار حق و باطل را می‌توان با مروری کوتاه نگریست. انگلیس با همه قدرت، به ایران آمده تا سرزمین پرنعمت الهی را قبضه کند؛ طلبه‌ای نیز از سامرّا می‌آید تا حوزه علمیه تشیّع را به سامان برساند. انگلیس با همه قدرت جهان آن روز، در اینجا ظاهر می‌شود؛ و این طلبه با دست خالی به میدان می‌آید. شیخ عبدالکریم در زندگی خود دچار فقر بوده است؛ همچنان‌که امام(رحمت الله علیه) در کتاب کشف الأسرار که در سال ۱۳۲۲ نوشته شده است، فرموده شما که به علما نگاه منفی دارید، منزل بزرگترین شخصیت فقاهت شیعه را بنگرید. گفته شده است همان شبی که شیخ عبدالکریم از دنیا رفت، فرزندانش، شامی برای خوردن نداشتند. این فرد با دست خالی، و انگلیس با تمام قدرت جهانی در میدان حاضر شده بودند. تقابل این‌دو، زورآزمایی به معنی واقعی کلمه بود.

 

دکتر کلانتری در ادامه به تبعید حقیرانه رضاخان از ایران، توسط بریتانیا اشاره کرد و گفت: در جنگ جهانی دوم، ایران به‌طور کامل اشغال شد، به‌گونه‌ای که خودشان رضاخان را بردند و شاه جدید را نصب نمودند. رضاخان که در مقابل مردم کشور خود، قلدری بود که همانند تیغ برّنده عمل می‌کرد، در برابر دشمن و کفار، بِسان موش مرده بود. او را در کشتی بردند و فرزندش را جای او گماردند. از آن‌سو، حوزه علمیه به فعالیت خود ادامه می‌داد تا این‌که در مهر ماه سال ۱۳۴۱، امام خمینی(ره) اولین جرقه انقلاب را زدند. در این مقطع، جبهه‌ها در مقابل یکدیگر، علنی می‌شوند. امام(ره) را زندانی کردند و در مدت یک‌سال در حصر قرار دادند و اجازه برگشت ایشان به قم وجود نداشت. در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، قتل عام فجیعی اتفاق افتاد، که در همین شیراز و روبروی آستان مقدس شاهچراغ(علیه السلام)، افراد زیادی شهید شدند و به گفته شاهدان عینی، جنازه‌های آن‌ها روی هم قرار داشت. شاید تصور می‌رفت که همه چیز تمام شد و از بین رفت؛ اما وقتی که نگاه می‌کنیم، درمی‌یابیم که در این شرایط، انقلاب اوج گرفته است. تا این‌که در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، بزرگ‌ترین انقلاب مردمیِ جهان در همین نقطه جغرافیایی رقم می‌خورد. در فرانسه، روسیه، چین، الجزایر، کوبا و ... صدها خیزش و انقلاب دیگر وجود داشته است، اما این انقلاب، بزرگ‌ترین انقلاب مردمی جهان می‌شود، که مبلغان دانش سیاسی غرب  بر این مطلب اذعان دارند.

 

وی ادامه داد: در قرآن کریم بارها در مورد خواست و اراده خداوند تأکید شده است؛ در آیه ۸۲ سوره مبارکه یس آمده است؛ « إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ»، « فرمان او چنین است که هرگاه چیزی را اراده کند، تنها به آن می‌گوید: «موجود باش!»، آن نیز بی‌درنگ موجود می‌شود!» در جای دیگر آمده است؛ « إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا» (سوره احزاب، آیه۳۳)، « خداوند فقط می‌خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل‌بیت(ع) دور کند و کاملاً شما را پاک سازد.» اراده خداوند قطعاً تحقق پیدا خواهد کرد، لذا معتقدیم که اهل بیت(ع)، معصوم هستند؛ چرا که اراده خداوند است. اراده خداوند یعنی تکوین و تصرف عینی در ساختار عینی جهان. ارداه خداوند است که؛ « وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ» (سوره قصص، آیه۵)، «ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم!» اراده خداوند قطعاً تحقق خواهد یافت؛ مانند اراده انسان نیست که احتمال تحقق نیافتن داشته باشد. اراده خالق، موجِد، مُحیی و مدبّر هستی است، گفت: از نظر دانش کلام، این اراده قطعاً باید اتفاق بیافتد.

 

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، با اشاره به این موضوع که از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، فراز و نشیب‌های بسیاری در جبهه حق و باطل، اتفاق افتاده است، گفت: زمانی، اعلام کردند که حزب جمهوری اسلامی دچار انفجار شده است و ۷۲ تن از بالاترین مسؤولان این کشور، سوخته‌اند. این اتفاق برای ساقط کردن یک نظام نوپا در سال ۱۳۶۰کافی نبود؟ در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹، هجمه گسترده حزب بعث به ایران و جنگ تحمیلی آغاز شد. همه دنیا پشت صدام ایستاده بودند. در عملیات «وعده صادق» قرار بود حمله‌ای به اسرائیل صورت گیرد. چهل و پنج سال طول کشید تا بشود اسرائیل را به گوشه رینگ، برد، یعنی در شرایطی قرار بگیرد که اعتراضی در برابر این واکنش و حمله وجود نداشته باشد. ایران ۷۲ ساعت قبل از عملیات «وعده صادق»، به همسایگان اعلام می‌کند که قرار است در فلان وقت، حمله‌ای انجام شود. همه مستکبران، دست به دست هم دادند تا اجازه ندهند حمله‌ای صورت گیرد؛ هم به لحاظ تبلیغاتی و جوسازی تلاش کردند، هم به لحاظ نظامی، سپرهای دفاعی متعددی ایجاد کردند. روز گذشته، رئیس جمهور آمریکا طی یک سخنرانی در یک دانشگاه نظامی آمریکا اعلام کرد که اگر ما در شب عملیات «وعده صادق» به اسرائیل کمک نکرده بودیم، حملات ایران، ویرانگر بود. این یک اعتراف است. این حمله ویرانگر بود و حقیقتاً ویران کرد، ولی ملاحظات تبلیغاتی داشتند. در این عملیات، همه کشورهایی که در منطقه به اسرائیل کمک کردند، ضایع شدند، اروپا نیز در این میان ضایع شد.

 

وی با اشاره به ضایعه دردناک شهادت حضرت آیت الله رئیسی، گفت: اکنون با شهادت رئیس جمهور مواجه شدیم. یک زمانی در طول انقلاب، به‌طور همزمان، رئیس جمهور و نخست وزیر را از دست دادیم. دو ماه بعد از حادثه هفت تیر ۱۳۶۰، یعنی در شهریور ۱۳۶۰، این دو مقام ارشد به شهادت رسیدند. بارها و بارها به روح شهید آیت الله بهشتی و بزرگوارانی که قانون اساسی ما را نوشتند و تنظیم کردند، درود می‌فرستم. این قوانین به‌گونه‌ای است که اگر زلزله‌های شدیدی نیز بر پیکر این انقلاب و کشور وارد آید، آسیب نمی‌بیند. کسانی‌که گمان کردند با سقوط بالگرد، همه چیز تمام می‌شود، شناخت کافی ندارند؛ درکی نسبت به قوانین وضع شده، ولیّ امر و ولیّ فقیه ندارند. اگر مسأله ولایت، امامت و ارتباط عمیق بین مردم و ولیّ فقیه را می‌دانستند، چنین تصوری نداشتند و خود را رسوا نمی‌کردند. کلیدواژه‌هایی را در انقلاب اسلامی و مکتب تشیّع داریم که برای همه قابل درک نیست، جز این‌که در فضای تشیع، نفس بکشند و در کنار این مرقدهای مطهر، تنفس کنند و عشق‌ورزی نمایند تا متوجه این کلیدواژه‌ها شوند. حضرت آقا(دام‌ظله) فرمودند در مسائل کشور هیچ اختلالی پیش نخواهد آمد. این که پس از شهادت آیت الله رئیسی، کشور دچار آسیب نمی‌شود، هم به اراده خداوند، و هم به نقش ولایت در استواری و ثبات نظام مقدس جمهوری اسلامی، و بصیرت و ولایت‌مداری مردم برمی‌گردد. با این اسباب، اراده خداوند تحقق می‌یابد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، در ادامه به انتخابات زودهنگام هشتم تیرماه و لزوم وحدت در جبهه انقلاب، اشاره کرد و گفت: آزمون انتخابات ریاست جمهوری را پیش‌رو داریم. طبق فرمایش مقام معظم رهبری(حفظه‌الله)، با دسته‌بندی نیروهای انقلاب، و نیروهای غرب‌گرا و یا مخالف انقلاب مواجهیم. جبهه‌بندی در برابر این دو جریان وجود دارد. زمانی‌که همه ما در یک جبهه قرار می‌گیریم، نباید به بهانه‌های واهی، مچ یکدیگر را بگیریم. مقام معظم رهبری(دام‌ظله) بارها فرمودند نگاه جبهه‌ای به مسائل انقلاب داشته باشید. جریان انقلاب، یک جبهه است. در این جبهه هر کس یک تخصصی دارد؛ آرپیجی‌زن، بیسیم‌چی، تک‌تیرانداز، خمپاره‌زن، پشتیبانی و ... . کسی اجازه ندارد وارد حوزه فرد دیگر شده و او را مؤاخذه کند. همه این افراد با وجود تفاوت نوع کار، یک هدف را دنبال کرده و کار واحدی انجام می‌دهند، و آن مقابله با دشمن است. گاهی ممکن است هم خودمان، مسأله‌ای را کوچک بپنداریم، و هم دشمن به شدت فعال است که وحدت نیروهای انقلاب را درگیر تفرقه و انشقاق کند.

 

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، با بیان اینکه امروز، نیاز اصلی کشور، وحدت میان نیروهای انقلاب است، گفت: در این مصیبت بزرگ، ابتلاء و آزمونی جدی برا من و شما وجود دارد؛ اکنون، به هیچ‌وجه، زمان تخریب، تفرقه و اختلاف نیست. هیچ زمانی نباید چنین باشد. حضرت آقا بارها در انتخابات فرمودند شما کاندید مورد نظر خود را به‌صورت اثباتی، تبلیغ کنید، نه از طریق تخریب دیگران. اگر در مقطع کنونی این مسأله رعایت نشود، مصیبت است. حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری(دام‌ظله)، بارها عبارت «یدواحده» را به‌کار برده‌اند که اگر باشد، همچنان‌که تاکنون بوده، باعث سربلندی ملت است. مردم، با بصیرت و زمان‌شناسی، و با خادم‌شناسی خودشان، در مراسم تشییع باشکوه خادم الرضا(ع)، رئیس جمهور شهید و همراهان معزز ایشان، حضور پیدا کرده و سنگ تمام گذاشتند؛ دنیا را مات کردند. از سراسر دنیا برای عرض ادب به ایران آمدند. گاهی برخی کشورها به هدف کسب وجهه، ادای احترام می‌کنند و خودشان برای کسب امتیاز در این شرایط حساس، داوطلب می‌شوند که در اینجا حضور یابند. اِن‌شاءالله خداوند توفیق دهد در این شرایط حساس، همه ما در پرتو دعای خیر امام عصر(ارواحنا له الفداء) موفق شویم به وظایف الهی خود، به‌درستی عمل کنیم.

 

شایان ذکر است، در ابتدای این مراسم، زیارت عاشورا، با نوای حاج کاظم محمدی، هدیه به ساحت مقدس سیدالشهداء، حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، و ارواح طیّبه شهدای والامقام کربلا و شهدای معزز خدمت، قرائت شد.


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت