سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 222096
تاریخ انتشار: 1403/03/17
در پنجمین جلسه از سلسله مباحث «حیات طیبه»، عنوان شد؛
تولیت حرم مطهر: داوطلب ریاست جمهوری باید در شناخت مبانی زیرساختی نظام و انقلاب اسلامی، صاحب یک معرفت همه‌جانبه باشد

HyperLink

پنجمین جلسه از سلسله مباحث «حیات طیبه» با حضور خدام افتخاری گروه آمرین خواهر، و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، در سالن شهید آیت الله دستغیب حرم مطهر برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، دکتر کلانتری در ابتدای این جلسه ضمن عرض تسلیت به‌مناسبت شهادت خادم الرضا(ع) حضرت آیت الله رئیسی و همراهان بزرگوارشان گفت: همان‌گونه که شهدای عزیز با دعوت حضرت حق، عاقبت بخیر شده اند، اِن‌شاءالله خداوند همه‌ی ما را به مقام والای شهادت نائل کند و عاقبت به‌خیر بگرداند. این ضایعه دردناک و شهادت مظلومانه، مصیبت بزرگی بود که حقیقتاً قلوب صدها میلیون انسان را در میهن اسلامی و جهان اسلام، داغدار کرد، و همه‌ی آزادگان جهان با هر دین و آیینی، در غم شهادت این عزیزان، خود را شریک می‌دانند. در این مدت، بیش از ۳۳۰ پیام تسلیت از مقامات عالیه کشورهای مختلف جهان، خطاب به مسئولان کشور ارسال شدند و بیش از ۶۰ هیأت عالی‌رتبه سیاسی از کشورهای مختلف، از جمله روُسای جمهور، نخست‌وزیران، وزیران امور خارجه و هیأت‌های نمایندگی، دربازه زمانی محدود برای همدردی با دولت و ملت ایران، به میهن اسلامی سفر کردند.

 

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، مراسم تشییع ۱۲ میلیونی رئیس جمهور فقید، و این حجم انبوه از پیام های تسلیت را ناشی از اعتبار بالای نظام مقدس جمهوری اسلامی در جهان و شخصیت متعالی شهید آیت الله رئیسی دانست و در ادامه به تعدادی از ویژگی‌های شاخص رئیس جمهور فقید اشاره کرد و گفت: ۱۲ خصلت در خادم الرضا(ع)، شهید جمهور، مشهود بود؛ نخست، «متقی بودن» و تقوای الهی ایشان است. اولین ویژگی که یک مومن بالله باید داشته باشد، رعایت تقوا است، خداوند متعال در قرآن کریم، بارها و بارها از عبارت «اتقوالله»، «از خدا بترسید»، خطاب به مومنین استفاده می‌کند، یعنی انسان، همواره و در همه حال، خداوند را حاضر و ناظر بر اعمال خود بداند. این کثرت تکرار عبارت «اتقوالله» در قرآن، نشان می‌دهد که رعایت تقوا کار ساده ای نیست. وقتی خداوند می‌فرماید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ...»(آیه ۱۰۲ سوره آل عمران)، «ای اهل ایمان، از خدا بترسید چنانچه شایسته خدا ترس بودن است...»، یعنی تقوا دارای درجه است و باید در عالی‌ترین سطح رعایت شود، آن‌گونه که حق تقوا و پرهیزکاری است.

 

وی ادامه داد: ممکن است شخصی در صحبت کردن، تقوا را رعایت می کند، ولی در گوش دادن، نگاه کردن، حلال و حرام، و در نشستن و برخواستن رعایت نکند و خداوند را ناظر خود نبیند. برای افراد مختلف، رعایت تقوا، متفاوت است. اما اولیای خدا، حتی در خواب هم خداوند را فراموش نمی‌کنند. این اوج تقواست، یعنی در همه حال، شخص، خداوند را حاضر و ناظر خود می داند، حتی زمانی‌که جسمش در خواب است اما قلبش دائما متذکر به حضور خداوند است. یکی از ویژگی های بارز اولیای خدا این است که هیچ فرقی برایشان ندارد کسی آن ها را ببیند یا نبیند، در حضور و غیاب اشخاص، همواره خداوند را ناظر و حاضر می دانند و متوجه هستند که ذره ذره افکار، گفتار و کردار آن‌ها، در حال ثبت و ضبط می باشد. قرآن نیز به صراحت گفته است: « ... وَإِنْ تُبْدُوا مَا فِي أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ...»(آیه ۲۸۴ سوره بقره)، «... و اگر آنچه در دل دارید آشکار و یا مخفی کنید، همه را خدا در محاسبه شما خواهد آورد ...». یعنی حتی چیزی که در دل انسان می‌گذرد، چه بیان بشود یا نشود، خداوند در روز قیامت محاسبه می‌کند. اینها هشدارهای قرآن می باشد. یکی از ویژگی هایی که خیلی ها در شخصیت آیت الله رئیسی به وضوح دیدند، این بود که راجع به مشکلات و نابسامانی هایی که دولت هایی قبلی در کشور ایجاد کرده بودند، هیچ‌گاه، حتی در جلسات خصوصی، سخن نگفتند، و گلایه نکردند، نه اینکه متوجه نمی‌شدند، بلکه تقوا، پیشه می‌کردند. حتی در تبلیغات انتخاباتی، ایشان تنها به مواردی چون ساخت مسکن، توسعه عدالت، ریشه‌کن کردن فساد و رسیدگی به محرومان تاکید می‌کردند که قصد انجام دارند و نمی‌گفتند که شما در دولت قبل انجام نداده اید و ما می‌خواهیم انجام دهیم، و خدشه ای به کسی وارد نمی‌کردند.

 

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، دومین ویژگی شهید جمهور را «تواضع و فروتنی» ایشان دانست و گفت: شهید حضرت آیت الله رئیسی، شخصی بسیار متواضع و از هرگونه کبر و غرور به دور بودند. گاهی حُسن‌های کوچکی، برخی از ما پیدا می‌کنیم و تا مدت ها خودمان را هم نمی‌شناسیم. طبق قانون اساسی، ریاست جمهوری بالاترین مقام کشور بعد از مقام معظم رهبری، در ایران و با اختیارات وسیع است، اما مکارم اخلاقی و فروتنی شهید رئیسی، قبل و بعد از این سمت، تغییری نداشت. همچون زمانی که خادم الرضا(ع) بودند، با همان تواضع زمان طلبگی. زمانی که ایشان به حرم مطهر حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام، مشرف شدند، طبق درخواست خودشان، در همان زائرسرای حرم مطهر، اقامت و بر سر سفره نهار بسیار ساده ای با تنها یک نوع غذا، اطعام کردند.

 

وی «مدبر و عالِم بودن به مسئولیت»، را یکی دیگر از ویژگی‌های شهید جمهور دانست و گفت: یک مدیر در تراز انقلاب اسلامی، همچون شهید آیت الله رئیسی، باید مدبر، با تدبير و انديشمند، و به حوزه تحت اشراف خود و مسئولیتی که عهده دار آن شده است، آگاه باشد و علم داشته باشد. مع الأسف افرادی هستند، که علی‌رغم نداشتن اطلاعات و علم کافی، با هر روشی، از جمله رایزنی و لابی‌گری، برای تصدی پستی که در آن هیچ تخصصی ندارند، تلاش می‌کنند، و این در نهایت باعث خسارت به بیت المال و موجب خسران برای کشور و مردم می‌شود.

 

دکتر کلانتری، چهارمین ویژگی شهید جمهور را «مردمی‌بودن» و «خادم ملت» بودن ایشان دانست و گفت: شهید آیت الله رئیسی، بر خلاف بسیاری، نه در کلام، بلکه در عمل نشان داد که خادم ملت است، نه حاکم ملت. دیگر ویژگی ایشان، «جهادگر بودن» است. فعالیت‌ها و دستاوردهای این مدیر جهادی را بببینید. مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، بارها به همه مدیران کشور تاکید کرده اند که امروز کشور به «مدیریت جهادی» نیاز دارد. مدیریت جهادی یعنی اینکه شخص، شب و روز از هم نشناسد و تمام وقت، با همه وجود، در حوزه مسئولیت خود، مشغول کار باشد. «صداقت»، ششمین ویژگی شهید رئیسی بود. همان حرفایی را که ایشان در تبلیغات انتخاباتی بیان کرد، از مسکن و اشتغال جوانان گرفته تا مبارزه با فساد و رانت‌خواری، در عمل نیز، با پشتکار بسیار به آن‌ها پرداخت. ما در دولت‌های قبل دیده بودیم افرادی که آمدند و چیزهایی گفتند، اما کار دیگری کردند، سوگند یاد کرده بودند که بر اساس قانون اساسی عمل کنند، اما مسیر دیگری را طی کردند.

 

عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، «ولایت‌مداری» را هفتمین ویژگی بارز شهید جمهور دانست و گفت: ولایت‌مدار یعنی اینکه فرد خودش را به معنای واقعی کلمه، سرباز ولی امر بداند، همچون شهید رئیسی. نه اینکه زمانی که به پست و مقام رسید بگوید نظر دیگری دارم، نظری که در مقام اجرا، ضد ولایت باشد. در مقام نظریه‌پردازی و طرح مباحث علمی، هیچ اشکالی ندارد که افراد تفکرات مختلفی داشته باشند، اما در مقام اجرا، حتی اگر افراد به نظریه های حضرت امام(رحمت الله علیه) یا مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نقدی دارند، مکلف هستند شرعاً به آن ها عمل کنند. تمام بحث «ولایت امام»، و «ولایت فقیه»، اینجا خودش را نشان می دهد. ممکن است کسی در محضر امام صادق علیه السلام، شاگردی کند، امام(ع) بحثی را مطرح کند و آن شخص نظر دیگری داشته باشد و با امام(ع) وارد چالش نظری شود، این هیچ اشکالی ندارد، کما اینکه خیلی از شاگردان برجسته امام باقر و امام صادق و سایر ائمه علیهم السلام، اینگونه بودند، اما زمانی که به مقام اجرا می رسیدند، هرچه امام(ع) می‌گفتند، همان را اجرا می‌کردند و نظر خودشان محو می شد. وقتی می‌گوییم مرگ بر ضد ولایت فقیه، این «ضد»، یعنی اینکه انسان در مقام عمل، بر ضد نظر ولی فقیه، گام بردارد و یک راه دیگر برود. بارها و بارها، امام(رحمت الله علیه) می‌فرمودند که در مقام نظر، هرچه لازم است، همه باید بگویند و هیچ خودسانسوری نباید باشد، اما در مقام عمل، کشور با یک رأی باید اداره شود، نه با اختلاف رأی، و اختلاف مسیر و جهت. امام خامنه ای(حفظه الله)، در سال هایی که رئیس جمهور بودند، با اینکه خودشان مجتهد و صاحب نظر در حوزه دین و شریعت بودند، اما در مقام ریاست جمهوری، خود را یک خادم و یک سرباز وظیفه برای امام(رحمت الله علیه) می‌دانستند و در راستای منویات ایشان گام بر می‌داشتند. مع الأسف در گذشته شاهد بوده ایم که رئیس جمهور وقت، با مقام معظم رهبری(دام ظله)، در مواردی در حوزه اجرا، دچار چالش شده است.

 

تولیت حرم مطهر، ویژگی هشتم رئیس جمهور فقید را «بی‌حاشیه» بودن ایشان دانست و گفت: در دوره های قبل، یک بخش عمده از انرژی کشور و نیروهای مومن انقلابی، صرف حاشیه های بوجود آمده بر اثر صحبت‌های چالشی رئیس جمهور می‌شده است. مسائل اصلی فراموش، و همه درگیر حاشیه ها می شدند. برخی از روسای جمهور، در کمال تعجب، در ملاءعام بیان می‌کردند که مثلا در طول ۳۶۵ روز گذشته، ۲۰۰ بحران برای ما درست شده است، البته بحران، همان حرف هایی بود که خودشان می ساختند، و با ورود به حوزه هایی خاص، مردم را به جان هم می انداختند و برای کشور، مشکل ایجاد می‌کردند.

 

وی نهمین ویژگی شهید رئیسی را «استکبارستیزی» ایشان دانست و گفت: آیت الله رئیسی، درون کشور، خادم ملت می شود، یک انسان متواضع، پرهیزگار و ولایت‌مدار به معنی واقعی کلمه، و در مقابل دشمن، به یک صخره سخت تبدیل می‌شود که به هیچ وجه دشمن نمی‌تواند آن را تصاحب کند. مصداق « أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ»، «بر كافران، سختگير [و] با همديگر مهربانند»( آیه ۲۹ سوره فتح). سخنرانی ایشان را در سازمان ملل ملاحظه بفرمایید.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، «خستگی‌ناپذیری» را دهمین ویژگی بارز شهید جمهور دانست و گفت: هرشخصی اینگونه خستگی‌ناپذیر نیست، آن کسی که به کار خودش، گره گشایی از کار ملت و خدمت به مردم، عشق می ورزد، اینچنین خستگی‌ناپذیر می‌شود. ویژگی دیگر ایشان، «شجاعت» است. یک هجمه عظیم از تهمت های ناروا، تمسخرها و تخریب های ناجوانمردانه در رسانه ها و مطبوعات مخالف شهید رئیسی، از نخستین روز آغاز به کار ایشان در مسند ریاست جمهوری، به راه افتاده بود، اما شهید جمهور، بدون اعتنا، شجاعانه به حرکت استوار خود در راستای خدمت‌رسانی هرچه بهتر و بیشتر به مردم، ادامه می‌داد.

 

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، امیدآفرینی را دوازدهمین ویژگی شهید جمهور دانست و گفت: یکی از کلیدواژه‌های اصلی در بیانات مقام معظم رهبری(دام‌ظله)، امیدآفرینی و امید دادن به جامعه، بخصوص قشر جوان است، که در مقابل یأس‌پراکنی دشمن قرار دارد. ایشان در جایی می‌فرمایند: «امید مهم‌ترین ابزار پیشرفت است و دشمن روی این متمرکز شده؛ دشمن از همه‌ی توان دارد استفاده میکند برای القای ناامیدی، برای القای بن‌بست. ‌یک جوانی هم که با مسائل دنیا آشنا نیست، گاهی می‌بینید تحت تأثیر قرار می‌گیرد، او هم مأیوس میشود؛ وقتی مأیوس شد، کار نمی‌کند. پیشرفت احتیاج دارد به امید.»( بیانات در دیدار مردم اصفهان - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸).  استکبار، با بزرگنمایی نقاط ضعف، قصد دارد پیش چشم جوانان را سیاه ‌کند تا نقاط روشن و دستاوردهای بی‌شمار کشور را نبینند، و موفقیت‌ها دیده نشود. وظیفه ما این است که بر خلاف دشمن عمل کنیم. یک نقطه درگیری با دشمن همین است که ببینیم دشمن دقیقاً چه می‌خواهد، و ما با تلاش و بیان و حرکت خود، دقیقاً بر خلاف او عمل کنیم. این امر را باید در رفتار همگان از جمله مسؤولان عالی‌رتبه کشور مشاهده کنیم. افقی که مدیر ارشد نظام، در مقابل چشم مردم باز می‌کند، باید یک افق روشن باشد. یکی از ویژگی‌های بارز آیت الله رئیسی این بود که دائماً به امیدآفرینی و تقویت روحیه خودباوری در بین جوانان مشغول بود و از هیچ کوششی در راستای پیشرفت کشور، کوتاهی نمی‌کرد.

 

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، اظهار کرد: خصلت‌هایی که ذکر شد، ۱۲ ویژگی بارز شهید آیت الله رئیسی بود، که فهرست‌وار و به اختصار عرض شد. همان طور که مستحضر هستید، انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم، شما خدام افتخاری گروه آمرین حرم مطهر که در جلسات برنامه «حیات طیبه» حضور دارید، سفیران معارف انقلاب و دین باشید و در انتشار این بحث‌ها، اهتمام داشته باشید. به نظر بنده، شهید آیت الله رئیسی، رئیس جمهور تراز انقلاب اسلامی بود. ایشان به همه ملت نشان داد که کارهای بزرگ را می‌توان بدون تکیه بر استکبار و بدون کرنش در مقابل غرب و دشمنان قسم خورده نظام و مردم، به نحو احسن انجام داد.

 

وی در ادامه به بیان سه ویژگی اساسی پرداخت که نامزدهای انتخابات پیش‌رو باید داشته باشند و گفت: کسی که قصد تکیه زدن بر مسند ریاست جمهوری را دارد، چه در انتخابات هشتم تیرماه و چه در انتخابات های آتی، سه ویژگی را باید داشته  باشد؛ نخست اینکه در شناخت نظام اسلامی، انقلاب اسلامی و مبانی زیرساختی نظام و انقلاب، باید صاحب یک معرفت همه‌جانبه باشد، یعنی بفهمد این انقلاب و این نظام چیست و فرق بین نظام اسلامی را با نظام لیبرال دموکراسی، به درستی بفهمد. نه اینکه در این مسند قرار بگیرد و همان شعارهای غربی ها را بدهد و همان دموکراسی غربی، ساختار ها و ولنگاری‌ها در ذهنش باشد.  شرط اول، داشتن شناخت و معرفت عمیق، نسبت به انقلاب و مبانی نظری نظام اسلامی است.

 

دکتر کلانتری شرط دوم برای داوطلبان ریاست جمهوری را ایمان و باور قلبی نسبت به اصول محوری و بنیادی اسلام و نظام مقدس اسلامی دانست و گفت: نامزد انتخابات باید اعتقاد و باور قلبی به اصول اسلام و انقلاب، همچون توحید، نبوت، امامت، معاد و آخرت اندیشی داشته باشد. باور عمیق و همه‌جانبه نسبت به اسلام داشته باشد، یعنی باور به این سخن نبی مکرم اسلام(ص) که می فرمایند «اَلْإِسْلاَمُ يَعْلُو وَ لاَ يُعْلَى عَلَيْهِ»، «اسلام همیشه برتری دارد و هیچ چیزی بر آن برتری ندارد»(نهج الفصاحه، ص ۲۱۴ ح ۱۰۵۶). و ایمان به این آیه شریفه داشته باشد که « وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ»، «ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم»(آیه ۵ سوره قصص). عمیقا به این موضوع باور داشته باشد که اراده خدا بر حاکمیت مستضعفان در زمین است و آینده جهان در دست حضرت بقیه الله العظم(ارواحنا له الفدا،) است، لذا در این مسیر حرکت کند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، سومین ویژگی که لازم است داوطلبان ریاست جمهوری داشته باشند را عملگرا بودن بر اساس مبانی اعتقادی نظام اسلامی دانست و گفت: رئیس جمهور آینده، باید بر اساس همین شناخت ها و باورها عمل کند و از ملامت دیگران نترسد، مرعوب به استکبار و تمدن و فرهنگ پوشالی غرب نباشد، تمام وجودش در گروه اسلام ناب محمدی(ص) و باورهای اسلامی باشد. انقلاب و نظام به چنین رئیس جمهوری نیاز دارد، یک رئیس جمهور در تراز شهید آیت الله رئیسی.  و البته لازم است همه‌ی ما نیز، روز به روز در جهت کسب معرفت بیشتر و ارتقای شناختمان نسبت به مبانی اسلام و نظام اسلامی و آگاهی از تاریخ معاصر کشور و مسائل روز، گام برداریم. پاشنه آشیل انقلاب این است که اقشار مختلف مردم، شناخت کافی را در مسائل ذکر شده نداشته باشند. شناخت های سطحی و شناخت های احساسیِ بدون مبنای معرفتی، قطعاً باعث ضرر است. شناخت احساسی مربوط به دل است، که اگر کنار فکر سالم نباشد، هر لحظه ممکن است فرد به یک سمت، سوق پیدا کند و گمراه شود. انسان‌هایی که مطالعه، اندیشه، شناخت و تحلیل درست دارند، در سخت ترین طوفان‌های حوادث و شبهات هم، تغییر نمی‌کنند و دچار تزلزل نمی‌شوند و در مسیر درست و صراط مستقیم، با شجاعت گام بر می‌دارند.


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت