سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 222191
تاریخ انتشار: 1403/07/04
در دیدار مدیرکل بهزیستی فـارس با تولیت حرم مطهر، عنوان شد؛
دکتر کلانتری: بخش اعظم آسیب‌های اجتماعی، ماحصل برون‌دادهای تکنولوژی است

HyperLink

صبح امروز، چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳، محمدرضا هوشیار مدیرکل بهزیستی فـارس به همراه جمعی از مسئولین این سازمان، ضمن تشرف به حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، و زیارت مضجع شریف این امامزاده جلیل القدر، با حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری، تولیت آستان مقدس، دیدار و گفتگو کردند.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، تولیت حرم مطهر در این دیدار ضمن تقدیر از مساعی مسئولان و کارکنان سازمان بهزیستی در خدمت به مردم گفت: هر چه حاکمیت تکنولوژی در زندگی‌ بشر بیشتر شده و سیطره پیدا می‌کند، نتیجه آن بروز آسیب های اجتماعی جدید در جوامع است. الوین تافلر، نویسنده کتاب «موج سوم»، این آسیب‌ها را شناسایی و به مراکز درمانی متعدد که در آمریکا برای درمان این آسیب‌های روانی ایجاد شده است، اشاره کرده است و آن‌ها را از آثار موج سوم(ورود جامعه صنعتی به عصر فرا صنعتی) و ورود تکنولوژی به زندگی بشر می‌داند که آن را متحول کرده است. بخش اعظم آسیب‌های اجتماعی، ماحصل برون‌دادهای تکنولوژی است.

وی ادامه داد: کشور ما نیز با سرعت بسیار، در حال حرکت به همین سمت است، بر خلاف زمان پیش از انقلاب اسلامی که حرکت پیشرفت کند بود. سیاستی که قبل از انقلاب وجود داشت این بود که روستایی در روستا بماند و روستا هم فاقد امکانات باشد. استان فارس شامل روستاهای زیادی می‌باشد که ساکنین اولیه آن‌ها عشایر از تیره های مختلفی هستند، روستاهایی در نزدیکی شیراز است که در گذشته فاقد امکانات اولیه از جمله آب و برق و جاده مناسب و ... بودند، ولی در حال حاضر همان روستاها از نظر امکانات هیچ فرقی با شهرها ندارند و تکنولوژی بالایی در روستا وجود دارد، و البته با آمدن تکنولوژی در این روستاها آمار طلاق، خودکشی، افراد معتاد و ناهنجاری اجتماعی هم بالا رفته است. با وجود این امکانات جدید، مع الأسف وضع آسیب‌های اجتماعی نسبت به قبل خیلی بدتر شده است، اینکه اشتهای سیری‌ناپذیر انسان ها روز به روز بیشتر می شود خود یک آسیب اجتماعی است و از لحاظ سیاسی هم دارای بار منفی می‌باشد. همراه تکنولوژی، آسیب سوء آن هم وارد می‌شود.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، گفت: تافلر در کتاب خود به ژاپن هم اشاره می‌کند. بین ایران و ژاپن یک فرق اساسی وجود دارد که روی آن هم کار نشده است و آن این است که ما یک کشور اسلامی پیرو اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم السلام هستیم و در دنیا هیچ کشور دیگری اینگونه نیست، حتی عراق هم که بیشتر مراقد اهل بیت(ع) در آنجا وجود دارد اینگونه مانند ما نیستند. همه عراقی‌ها طایفه ای و داری ادیان کهن هستند و متعلق به عصر جدید نمی باشند و پول نفت بین آن ها تقسیم می شود. تنها کشوری که نزدیک به ۹۹ درصد آن مسلمان و قالب مردم آن هم شیعه اثنی عشری می‌باشند، ایران است. ما در کشور حوزه های علمیه ای داریم که در دیگر کشورها وجود ندارد، حتی از حوزه نجف هم جلوتر می‌باشد، مساجد و حسینیه‌هایی دارد که در هیچ کجای دیگر وجود ندارد، در رأس کشور یک فقیه جامع شرایط حضور دارد، این کشور نکات منحصر به فرد بسیاری دارد که سایر کشورها فاقد آن هستند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، با بیان اینکه باید تکنولوژی‌ها را با اصالت تاریخی و فرهنگی اصیل و کهن خودمان، تطبیق دهیم، گفت: زمانی که تکنولوژی به این کشور وارد می شود، این فضا باید بتواند بر تکنولوژی اثر بگذارد. اگر فضای مجازی به حال خود رها شود، این اصالت غنی را خدشه دار می‌کند و نتیجه آن، گسترش آسیب‌های اجتماعی می‌شود. زمانی که گوشی‌ موبایل با آن فضای مجازی بی قید و بند به دست بچه ها می‌رسد مانند این است که یک بمب هسته ای را با خود حمل می‌کنند و متاسفانه اکثر والدین نیز وقت کافی برای آگاهی‌بخشی و صیانت از کودکان در این فضای پرمخاطره ندارند.

 

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، در بخش دیگری از سخنانش به خدمات متنوع مرکز روانشناسی و مشاوره حرم مطهر در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی از طریق ارائه مشاوره‌های تخصصی در زمینه‌های ترک اعتیاد، تست روان‌سنجی، زوجین، خانواده و .... و همچنین فعالیت‌های گسترده مرکز خدمات اجتماعی و نیکوکاری این بارگاه منور، در راستای خدمت به زائران و مجاوران سومین حرم اهل‌بیت علیهم السلام و توانمندسازی خانواده‌های نیازمند و محرومیت‌زدایی اشاره کرد.


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت