صبح امروز شنبه ۱ دی ۱۴۰۳، نشست خبری مشترک مهندس علیرضا صحرائیان، معاون توسعه و مدیریت منابع آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام و مهندس احمدرضا نقیبزاده مدیرعامل شرکت توسعه گرشگری فارس، پیرامون افتتاح «بازار فردوس۲» - بازار جنوبی آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام، در حرم مطهر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، مهندس صحرائیان در ابتدای این نشست، ضمن تبریک ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، گفت: در راستای تکریم و خدمترسانی آستان مقدس به زائران و مجاوران بارگاه منور و در ادامه پروژه های احداث درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی، احداث صحن محمدی، پروژه توسعه موزه، احداث دارالضیافه و گسترش خدمات اجتماعی، نیکوکاری و عام المنفعه این بارگاه منور به توانخواهان و نیازمندان، در مراسمی «بازار فردوس۲» در ضلع جنوبی آستان مقدس، در کنار کوچه بین الحرمین، روز دوشنبه، سوم دیماه ساعت ۱۵ افتتاح خواهد شد.
وی اظهار کرد: «بازار فردوس۲» به شکل کامل در طبقه همکف و طبقه اول آماده بهره برداری شده است و دارای امکانات مختلف و به روز از جمله پلهبرقی، بالابر و سیستمهای سرمایشی و گرمایشی میباشد. از سال ۱۳۶۷ راه اندازی این بازار در دستور کار آستان مقدس بوده اما به دلایل مختلف این امر تا به امروز میسر نشده نبود.
معاون توسعه حرم مطهر با بیان اینکه این بازار طی توافقنامهای با شرکت توسعه گردشگری استان فارس آماده بهرهبرداری شده است، گفت: در ساخت این بازار از نما تا فضاهای داخلی همه از بهترین مواد اولیه و مصالح ساختمانی استفاده شده است. طبقه همکف ۱۵۶۰ مترمربع و طبقه اول ۱۸۰۰ مترمربع زیربنا دارد و هر طبقه دارای حدود ۴۰ باب مغازه میباشد. این بازار یک بخش زیر زمین را نیز شامل میشود که هنوز آماده بهرهبرداری نیست، در همین راستا از سرمایهگذارانی که تمایل به همکاری داشته باشند جهت تکمیل و بهرهبرداری از بخش زیرزمین بازار دعوت بهعمل میآید.
وی با بیان اینکه، مغازه های «بازار فردوس۲» در راستای ارائه محصولات مرتبط با عفاف و حجاب و گردشگری مذعبی، ارائه خدمت خواهند کرد، گفت: باتوجه به شأن و جایگاه معنوی آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام به عنوان سومین حرم اهلبیت علیهم السلام در ایران اسلامی، سیاست آستان مقدس بر عرضه محصولات فرهنگی متناسب با حوزه گردشگری مذهبی در این بازار میباشد و بازار فردوس، مکانی برای عرضه برندهای عفاف و حجاب در شهر شیراز خواهد بود.
مهندس صحرائیان خاطرنشان کرد: احداث این بازار، هزینه های قابل توجهی برای آستان مقدس داشت، اما با وجودیکه از اصناف مختلف پیشنهادهای قابل توجهی برای اجاره مغازه های بازار وجود داشت، اما از آنجاییکه آستان مقدس رویکرد فرهنگی و متناسب با مولفه های گردشگری مذهبی برای این بازار دارد، تمامی این پیشنهادات تجاری را رد و از منافع مالی آن چشم پوشی کرد.
در ادامه این نشست خبری، مهندس نقیبزاده مدیرعامل شرکت توسعه گرشگری فارس، با اشاره به اهمیت بازارهای خرید در صنعت گردشگری، گفت: امروزه بازارهای خرید، نقش مهمی در جذب گردشگران و افزایش تجربه آنان ایفا میکنند. نخستین مورد حائز اهمیت در این راستا، جذب گردشگر است. بسیاری از گردشگران سفرهای خود را با هدف خرید از بازارهای خاص برنامه ریزی میکنند. این بازارها میتوانند شامل مراکز خرید بازارهای محلی، صنایع دستی و محصولات خاص باشند که جاذبههای منحصر به فردی را برای گردشگران فراهم میکنند.
وی در ادامه به برخی دیگر از دلایل اهمیت بازارهای خرید در صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: بازارهای خرید باعث تقویت اقتصاد محلی میشوند، چراکه منبع درآمد مهمی برای جوامع محلی هستند. فروش محصولات بومی و محلی به گردشگران، نه تنها به اقتصاد منطقه کمک میکند، بلکه به حفظ فرهنگ و سنتهای محلی نیز منجر میشود. مورد مهم دیگر، تجربه فرهنگی است؛ بازدید از بازارهای خرید محلی به گردشگران این امکان را میدهد که از نزدیک با فرهنگ و سبک زندگی محلی آشنا شوند. این نوع تجربه ها بخش مهمی از جاذبه های گردشگری را تشکیل میدهند.
مهندس نقیبزاده به نقش بازارهای خرید در ایجاد اشتغال اشاره کرد و گفت: بازارهای خرید به ایجاد شغل در جوامع محلی کمک میکنند. از فروشندگان و کارگران بازار گرفته تا صنعتگران و تولیدکنندگان محلی، بسیاری از افراد به طور مستقیم یا غیر مستقیم از فعالیتهای تجاری در بازارهای خرید بهره مند میشوند، در نتیجه بازارهای خرید نه تنها برای بهبود تجربه گردشگری مهم هستند بلکه به عنوان ابزاری برای توسعه اقتصادی و اجتماعی مناطق گردشگری نیز عمل میکنند.
مدیرعامل شرکت توسعه گرشگری فارس، با بیان اینکه «بازار فردوس۲» به عنوان یکی از زیرساختهای گردشگری زیارتی افتتاح میشود، گفت: این بازار در عرصه آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام، واقع شده است. با توجه به بیانات مقام معظم رهبری(دام ظله) که فرمودند شیراز سومین حرم اهلبیت علیهم السلام و حضرت احمد بن موسی الکاظم(ع)، نگین درخشان بوستان نبوی(ص) هستند، بهترین برندی که با پشتوانه جایگاه معنوی حرم مطهر برای این بازار انتخاب شده، برند حجاب و عفاف، بمنظور ارایه محصولات عفیفانه است. البته با توجه به گستردگی واحدهای تجاری بازار که شامل ۸۲ باب مغازه است، دیگر محصولات از جمله سوغات و صنایع دستی نیز بفروش میرسد و در کل، فعالیتهای ۲۳ صنف در این بازار ارائه میگردد.
وی اظهار کرد: جهت تسهیل حضور متقاضیان مشتاق به فعالیت در این بازار، به تدوین یک بسته تشویقی پرداختیم که شامل که ۶۰ درصد تخفیف اجاره در سه ماهه اول، ۳۰درصد در سه ماه دوم، ۲۰درصد در سه ماهه سوم و ۱۰درصد تخفیف در سه ماهه چهارم میباشد. عملکرد ما به عنوان متولی راهاندازی این بازار به گونهای بوده است که بتوانیم تسهیلات حداکثری را برای متقاضیان، تا جایی که امکان داشته باشد، ارائه دهیم تا بتوانند با عرضه خدمات و محصولات خود با قیمت مناسب، در خدمت زائرین و مجاورین این بارگاه منور باشند.