سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 232398
تاریخ انتشار: 1403/11/11
در نودمین جلسه از سلسله مباحث «ولایت فقیه» مطرح شد؛
حجت الاسلام و المسلمین دکتر کلانتری: یکی از دردهای بزرگ جوامع اسلامی، کنار گذاشتن قرآن از عرصه زندگی است/ امروز تشکیل حکومت اسلامی، مانند عصر پیامبر(ص) جزو واجبات است

HyperLink

تولیت حرم مطهر: در قرآن آمده است که به افراد ظالم تکیه نکنید؛ «وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ»؛ «به ستمكاران ميل مكنيد، كه آتش بسوزاندتان. شما را جز خدا هيچ دوستى نيست و كس ياريتان نكند» (آیه ۱۱۳، سوره هود).

اما در واقعیت، زمانی که یک حاکم جور، مانند ترامپ رأی می‌آورد، ولیعهد عربستان به او پیام می‌دهد که کشورش حاضر است هزار میلیارد دلار در آمریکا سرمایه‌گذاری کند، آیا این تکیه بر ظالم نیست؟! علاوه بر آن همه نادانی، جاهلیت و رذایلی که وجود دارد، بر خلاف قرآن هم عمل می‌کنند.

 

امروز پنج‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۳، حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، در نود‌مین جلسه «جهاد تبیین» و شصت و پنجم از سلسله مباحث «ولایت فقیه»، که در سالن شهید آیت الله دستغیب برگزار گردید، به تبیین اصل «ختم نبوّت، کمال و جاودانگی اسلام» و نتایج اعتقاد به این اصل پرداخت.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، استاد دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، در ابتدای این جلسه ضمن عرض تبریک آغاز دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، گفت: بحمدالله با همت دوستان و عموم مخاطبان ارجمند، به نود‌مین جلسه از سلسله مباحث ولایت فقیه رسیدیم و این تلاش هم باعث شکل‌گیری و تداوم این جلسات حضوری و هم باعث انتشار این مطالب در فضای مجازی، گروه‌ها و سایت‌های مختلف، جهت بهره‌ مندی علاقمندان شده است.

دکتر کلانتری، در ادامه ابیاتی از دفتر دوم مثنوی را قرائت کرد و گفت: مولوی بعد از سرودن دفتر اول، پس از آنکه استقبال مخاطبان را دید، سروده‌های خود را تا دفتر ششم ادامه داد و در حقیقت اینگونه بود که بیست و پنج هزار بیت آسمانی نازل شد؛

مثنوی که صیقل ارواح بود **** بازگشتش روز استفتاح بود

مطلع تاریخ این سودا و سود **** سال اندر ششصد و شصت و دو بود

 

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، در ادامه ضمن بیان خلاصه ای از مطالب جلسات گذشته گفت: چهارمین اصل مهم از اصول اساسی جهان‌بینی اسلام، اصل اعتقاد به «ختم نبوت» است. «ختم نبوّت» با بعثت آخرین رسول حق، به عنوان یک اصل اعتقادی مورد اتفاق نظر همه مسلمانان است و از ضروریات دین اسلام و نه فقط مذهب تشیّع- به‌‌شمار می‌‌آید. این اصل و اعتقاد بنیادین، بر پایه آیاتی از قرآن کریم استوار است که همه معتقدان به قرآن آن را پذیرفته‌‌اند و در شمار ضروریات دین قرار گرفته است. رسالت از توابع نبوت است یعنی اول نبوت باید شکل بگیرد و بعد نبی دستور پیدا می‌کند که دین حق را ابلاغ بکند، اگر نبوت خاتمه پیدا کرد، به صورت طبیعی رسالت هم که تابع آن است خاتمه پیدا می‌کند. قرآن کریم به صراحت حضرت محمد(صلوات الله علیه) را خاتَم پیامبران الهی معرفی کرده است؛ «مَا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِنْ رِجَالِكُمْ وَلَكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا»؛ «محمد پدر هیچ یک از مردان شما نبود، ولی رسول خدا و خاتم پیامبران است و خداوند بر هر چیزی آگاه است»؛ (آیه ۴۰، سوره احزاب).

 وی تصریح کرد: وقتی گفته می‌‌شود اعتقاد به ختم نبوت از ضروریات اسلام است معنایش این است که اگر کسی از روی علم و آگاهی آن را انکار کند، گرفتار ارتداد شده و از دین حق خارج شده است. مثال روشن آن جریان بهائیت می‌باشد که ختم نبوت را انکار می‌کنند، لذا اینان مرتد و از مسلمانی و دین خارج هستند.

 

تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام، در ادامه به بررسی و تشریح آثار و نتایج قطعی اعتقاد به «ختم نبوت» پرداخت و گفت: نخستین لازمه اعتقاد به ختم نبوت، اعتقاد به کمال و جامعیت دین اسلام است، خاتمیت و کمال، دو امر متلازمند، یعنی ممکن نیست دین و آیینی خود را خاتم ادیان بداند و داعیه کمال نداشته باشد و یا آنکه داعیه کمال نهایی داشته باشد و خود را به عنوان دین خاتم معرفی ننماید. از اینرو ختم نبوت بدین معناست که آنچه از فروع و اصول کلی برای بشر تا پایان عمر دنیا لازم است در دین خاتم بگونه‌‌ای لحاظ شده و دیگر نیاز به نزول وحی و شریعت جدیدی نخواهد بود. زمانی که اعتقاد داریم اسلام دین خاتم الهی است، عملاً معتقد هستیم که اسلام کاملترین دین خدا نیز است و این دو ویژگی، بهم وصل می‌باشد. اگر با تمام وجود به این دین پایبند باشیم، هیچ نیازی در هیچ عرصه‌ای از نیاز‌های بشر نیست مگر اینکه از درون این دین پاسخ آن دریافت می‌شود و محتاج چیز دیگری نیستیم.

 

وی تصریح کرد: قرآن کریم افزون بر آنکه با صراحت از ختم نبوت سخن گفته، به روشنی از کمال و جامعیت اسلام نیز پرده برداشته است: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإْسْلامَ دِيناً»؛ «امروز دین شما را کامل و نعمتم را بر شما تمام کردم و بر اسلام به عنوان دین شما راضی شدم»(آیه ۳، سوره مائده).

دکتر کلانتری ادامه داد: «الْيَوْمَ»؛ مانند نوشته مرحوم میرزای شیرازی در تحریم توتون و تنباکو که فرمود: «الیوم استعمال تنباکو و توتون بِأَیِ نحوٍ کان در حکم محاربه با امام زمان(عج) است»، «الْيَوْمَ»؛ یعنی یک روز خاص. و در این آیه شریفه، یعنی روز عید غدیر که امامت در اسلام رسماً تشریح شد و به عنوان یک اصل، امامت در دین اسلام تعبیه شد. به عبارت دیگر هرچه اصول و فروع لازم بوده است بیان شده و در جایی هم که جدیداً نیاز به حکمی پیدا می‌کنید این اصل، یعنی امامت کار را پیش می‌برد «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ»؛ دیگر کم و کاستی وجود ندارد. این آیه حدود دوماه قبل از رحلت پیامبر(ص) نازل شده است و تمام مفسران شیعه و سنی قبول دارند که این آیه جزو آخرین آیاتی است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. قبل از این آیه، در مورد نماز، امربه معروف، تعقل و تفکر در دین و ... آیاتی نازل شده بود، اما باز هنوز دین کامل نبود زیرا نیاز به یک انسان برگزیده و الگو داشت که هم دائماً آیات خدا را تشریح نماید و هم احکام جدید را کشف، استنباط و برای مردم بیان بکند و هم جامعه را راهبری و هدایت نماید، و با تشریح اصل امامت این مسئله هم کامل شد، که در آیه ۳ سوره مائده به خوبی به آن اشاره شده است. اینکه ما معتقد به ختم نبوت هستیم، یعنی معتقد به کامل و جامع بودن دین اسلام هستیم؛ اسلام هم دستورالعمل‌های دنیا را مطرح می‌کند و هم مسائل مربوط به آخرت را؛ هم برای جسم و جان، هم برای فرد و جامعه دستورالعمل‌های لازم را روشن و واضح بیان کرده است، دین کامل یعنی اینچنین دینی که همه‎ی مسائل مطرح شده برای فرد و جامعه را بیان می‌کند.

 

استاد دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، در توضیح دومین نتیجه اعتقاد به ختم نبوت گفت: اعتقاد به خاتمیت اسلام در صورتی منطقی است که اسلام به عنوان آخرین آیین الهی افزون بر آنکه پاسخگوی همه نیاز‌‌های فردی و اجتماعیِ انسان عصر خاتم تا پایان عمر دنیا است، در بستر بلند زمان از گزند و دستبرد رهزنان و خیانت تحریف‌‌گران در امان باشد تا همواره بتواند فروغ حیات‌بخش خود را بر حیات آدمیان بتاباند و مسیر رشد و بالندگی نسل‌‌ها را در پرتو آموزه‌‌های خود روشن نماید.

وی ادامه داد: برپایه همین اصل اساسی است که قرآن کریم به صراحت اعلام می‌‌کند که پذیرش و عمل و سلوک بر هر آیینی غیر از اسلام مقبول خداوند نخواهد بود: «وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ»، هر کس جز اسلام دین دیگری را برگزیند هرگز از او پذیرفته نخواهد شد و چنین کسی در آخرت از زیانکاران است»؛ (آیه ۸۵، سوره آل عمران)

 

تولیت آستان مقدس، تصریح کرد: اینکه دیگر دین و پیامبر جدیدی نمی‌آید، بر خلاف گفته برخی افراد روشنفکر به این معنا نیست که بشر دیگر به دین نیاز ندارد. یک برداشت از این که دین تمام شد این است که دین تمام و رها شده و یک برداشت دیگر این است که دین کامل شده است؛ افراد سطحی‌نگر بیان می‌کنند که دین تمام شده و بشر آزاد است که هرکاری خواست انجام بدهد، در حالیکه تمام شد یعنی کامل شد. زمانی که دین کامل الهی در اختیار بشر می‌باشد همین دین تا پایان عمر دنیا در اختیار و دسترس افراد قرار دارد و جاودانه است. اسلام با تمام آیات قرآن به همراه آن ساز وکارهایی که خودش پبش‌بینی کرده است، مانند اجتهاد در دین، اصل امامت و به اضافه آن جایگاهی که برای عقل در دین قائل شده است - که بر اساس دین کامل، عقل هم مثل قرآن و سنت یکی از منابع دین می‌باشد - کمالی که با این منابع فراهم شده است، یک نسخه شفابخش برای بشریت تا پایان عمر دنیا می‌باشد، هر انسانی با هر نیازی در هر عصری که بیاید، اسلام پاسخگوی همه‌ی آن نیازها است.

 

وی با بیان اینکه دین کامل الهی، بشریت را با تمام وجود به علم و رسیدن به قله‌های آن فراخوانده است، گفت: عِلم با شک، گمان و ظن متفاوت است علم یعنی آن نگاه و راهکار یقینی و صد در صدی. علم بیماری‌های جسمانی انسان را درمان می‌کند، که این علم مشروح الهی است، یعنی پزشکیِ بر مبنای علم قطعی، یک بخشی از خود اسلام می‌باشد. تخصص نیز یکی از ابعاد خود اسلام است و محترم شمرده شده است.

«وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ إِلَّا رِجَالًا نُوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ»؛ «اگر خود نمى‌دانيد، از اهل كتاب بپرسيد كه ما، پيش از تو، به رسالت نفرستاديم مگر مردانى را كه به آنها وحى مى‌فرستاديم» (آیه ۴۳ سوره نحل).

استاد دانشگاه تهران، در خصوص جایگاه علم در اسلام، اظهار کرد: مگر اسلام ما را برای حفظ صحت و سلامت جسم، دستور نداده است که حق ندارید به جسم خود لطمه بزنید، این کار حرام است و باید آن را سالم نگاه دارید؟ سلامت نگاه داشتن جسم نیاز به دانش، مراجعه به طبیب و تخصص دارد؛ تخصص، دستور خود اسلام است و متخصصین مختلف چه متوجه باشند چه نباشند یک بخشی از اسلام هستند. اینکه قرآن بیان می‌کند که در گردش آسمان و زمین و ستارگان دقت کنید منظور این است که به صورت جدی در آن تامل کنید، که این می‌شود علم فیزیک که این هم بخشی از اسلام است، اگر علم به اوج و حد نهایت خود برسد و انسان به قله‌های دانش دست پیدا کند، این دقیقاً بر اساس اسلام است؛ اسلام نه تنها از علم نهی نمی‌کند بلکه به آن تشویق نیز می‌نماید. همانطور که پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) به آن دستور داده است:

«اُطْلُبُوا اَلْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّينِ فَإِنَّ طَلَبَ اَلْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ»؛ «دانش را بجوييد هر چند در چين باشد كه طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است».

 

وی اظهار کرد: زمانی که کتاب معجزه می‌شود و پیام نبوت با «اقْرَأْ» شروع می‌شود، این یعنی علم؛ یعنی خواندن، مطالعه، اندیشیدن و تعقل و تجربه کردن و حتی همین علم تجربی و آزمون خطایی که در آن می‌باشد، مورد تاکید قرآن است که به آن نقطه نهایی برسیم. پس دین کامل الهی، دین جاودانه و همیشگی الهی هم هست. کامل و جاودانه بودن ملتزم به یکدیگر می‌باشند؛ اگر جاودانه نباشد چه اتفاقی پیش می‌آید؟ باید یک دین دیگری بیاید! پس آنگاه ختم نبوت یعنی چه؟!

 

تولیت آستان مقدس، در ادامه به سومین نتیجه قطعی از اعتقاد به ختم نبوت اشاره کرد و گفت: انسان مسلمان با اعتقاد به کامل‌بودن و جاودانگی اسلام به این حقیقت نیز معتقد شده است که اسلام در باب اداره جامعه انسانی و حاکمیت مشروع و چگونگی به سامان رساندن امور عمومی پیروان خود، رهنمودها و هدایت‌‌های لازم را نیز به آدمیان عرضه نموده است. بدون شک مسأله حاکمیت و سامان‌‌دهی امور عمومی جامعه بشری از مسائل بسیار مهم انسان‌‌ها در همه عصرها می‌‌باشد و دین کامل الهی نمی‌‌تواند در باب آن رهنمودهای دقیق و راهگشا ارائه نکرده باشد. اگر کسی بگوید که اسلام در باب حکومت و اداره جامعه انسانی که یکی از مهمترین مسائل بشری در همه عصرهاست ساکت است و هیچ رهنمود و راهکاری ارائه ننموده، چنین سخنی انکار کمال و جاودانگی اسلام است.

وی اظهار کرد: تشکیل حکومت اسلامی، یکی از رهنمودهای دین اسلام است. حکومت یکی از نیاز‌های اساسی زندگی بشر است و نمی‌شود که دینی کامل باشد اما درمورد این نیاز ضروری سخنی نگفته باشد. دین اسلامی که راجع به «اَرش خدش» یعنی دیه فردی که به او آسیب وارده شده است احکام دارد، یا به موارد ساده ای مثل عقیقه و مسواک‌زدن پرداخته، نمی‌شود که راجع به حاکمیت و زمامدار سیاسی که همه قدرت و جان انسان‌ها را در دست دارد، نظری و احکامی بیان نکرده باشد! بنابراین کسی که به ختم نبوت اعتقاد دارد، هم اعتقاد به کمال و جاودانه بودن اسلام دارد و هم اعتقاد به اینکه اسلام در عرصه اداره جامعه حرف حساب دارد، یعنی این بخش عمده را قطعاً اسلام نادیده نگرفته است، که در این صورت این با کمال اسلام در تضاد است.

 

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، در ادامه به چهارمین نتیجه‌ی به دست آمده از اعتقاد به ختم نبوت اشاره کرد و گفت: اعتقاد به ختم نبوت مستلزم اعتقاد به جاودانگی و حجیّت قرآن در همه عصرها است. اعتقاد به کمال و جاودانگی اسلام، منهای اعتقاد به «جاودانگی و حجیّت قرآن» که زیرساخت و منبع اصلی و ناب معارف، باورها و شریعت اسلام راستین است، به هیچ‌‌وجه معنا و مفهوم درستی نخواهد یافت.

وی تصریح کرد: این سخن بدین معناست که نخستین و اصلی‌‌ترین منبعی که کمال و جاودانگی اسلام را تضمین کرده، وحی قرآنی است که سلامت آن از هرگونه تحریف و دستبردی از سوی دشمنان، توسط خداوند تضمین شده است: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ»؛ «حقیقت آن است که ما قرآن را (به تدریج) نازل کردیم و قطعا آن را محافظت خواهیم کرد»(آیه ۹، سوره حجر). همچنین اعتقاد به کمال و جاودانگی اسلام منهای اعتقاد به «جاودانگی و حجیّت سنّت» رسول خدا(ص) و وارثان علم آن حضرت، یعنی ائمه معصومین علیهم السلام، به هیچ‌‌وجه معنا و مفهوم درستی نخواهد داشت، زیرا سنّت در حقیقت شرح و تبیین قرآن است و اعتبار ابدی قرآن و بهره‌‌مندی صحیح انسان عصر خاتم از قرآن، با سنّت معتبر تضمین می‌‌گردد.

 

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: دو تفکر در کشور خود ما از عصر مشروطه به بعد در مسلمانان وجود دارد؛ یک نظر، تفکر مادی‌گرای برخواسته از لیبرالیسم است، یعنی همان روشنفکری عصر قاجار که تحت تاثیر اصول و ارزش‌های لیبرالی قرار گرفته است و معتقد است که لازم نیست کلمه‌های قرآن را  با دقت و ریزبینانه مورد بررسی قرار داد و این‌ها مربوط به قدیم است؛ این نظر فردی مسلمان است که دین اسلام را دین خاتم می‌داند اما این نوع نگاه را به قرآن دارد، که اصلاً چنین چیزی قابل قبول نمی‌باشد و یک پاردوکس ایجاد می‌کند، اگر کسی به اسلام به عنوان دین کامل و جاودانه الهی معتقد شد، قطعاً باید به جاودانگی و حجت بودن قرآن در همه عصرها نیز معتقد باشد. زیربنای اسلام عصر رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) قرآن بوده است. اگر آن اسلام قرار باشد که امروز هم پابرجا بماند، زیرساخت آن نیز قرآن است و ذره به ذره قرآن حجت الهی بر انسان‌ها می‌شود.

 

وی گفت: یکی از دردهای بزرگ مسلمان‌ها و جوامع اسلامی، در همین نکته چهارم می‌باشد که به ظاهر مسلمان هستند اما قرآن را قبول ندارند و آن را مورد توجه قرار نمی‌دهند و این یعنی کنار گذاشتن قرآن از عرصه زندگی؛ خیلی زیبا قرآن را با لهجه و سبک‌های مختلف تلاوت می‌کنند اما زمانی که باید به آن عمل کنند، آن را کنار می‌گذارند و مهجور می‌ماند؛ در قرآن آمده است که به افراد ظالم تکیه نکنید؛

 وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ»؛ «به ستمكاران ميل مكنيد، كه آتش بسوزاندتان. شما را جز خدا هيچ دوستى نيست و كس ياريتان نكند» (آیه ۱۱۳، سوره هود).

اما در واقعیت، زمانی که یک حاکم جور مانند ترامپ رأی می‌آورد، ولیعهد عربستان به او پیام می‌دهد که کشورش حاضر است هزار میلیارد دلار در آمریکا سرمایه‌گذاری کند، آیا این تکیه بر ظالم نیست؟! علاوه بر آن همه نادانی، جاهلیت و رذایلی که وجود دارد، بر خلاف قرآن هم عمل می‌کنند.

 

تولیت حرم مطهر، در ادامه به آیه ۱۲۰سوره بقره اشاره کرد: «وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ  قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ  مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ»؛ «و هرگز يهوديان و ترسايان از تو راضى نمى‌شوند، مگر آنكه از كيش آنان پيروى كنى. بگو: در حقيقت، تنها هدايت خداست كه هدايت [واقعى‌] است. و چنانچه پس از آن علمى كه تو را حاصل شد، باز از هوس‌هاى آنان پيروى كنى، در برابر خدا سرور و ياورى نخواهى داشت».

وی گفت: کشورهایی که به ظاهر اعلام می‌کنند که ما مسلمان‌ هستیم، دور همین تعداد اندک یهودی جمع می‌شوند و حیات و ممات آنها دست همین تعداد ناچیز می‌باشد، که قرآن وضعیت آن‌ها را به صراحت اعلام کرده است و بیان می‌کند که اینان شدیدترین دشمنان شما هستند. در کشور آنها قرآن را به صورت رایگان هدیه می‌دهند و به بهترین شکل، آن را چاپ و به بهترین نحو آن را تلاوت می‌کنند، که البته بیشترین نیت آنان این است که مردم را در همین فضای کمیتی قرآن مشغول کنند تا وقتی برای فکر کردن نداشته باشند، اگر بخواهیم کمی در قرآن تامل کنیم و آیه‌ها را دقیق ببینیم، برای آنها مشکل درست می‌شود، توجه کنید که اسلام دین کامل و جاودانه الهی است و آن زیربنای اصلی اسلام یعنی قرآن هم کتاب جاودانه الهی تا روز قیامت است و خداوند قطعاً آن را حفظ خواهد کرد.

 

دکتر کلانتری، در توضیح پنجمین نتیجه قطعی اعتقاد به اصل ختم نبوت گفت: اعتقاد به کمال و جاودانگی اسلام این نتیجه روشن را در پی دارد که انسان مسلمان در عصر غیبت نیز به همه فروع و اصول اعلام شده اسلام پای‌‌بند باشد، ثانیاً: عرصه اجتماع را از قلمرو شمول دین خارج نکند و عملاً به تفکیک دین و سیاست تن در ندهد و ثالثاً: در برخورد با مسایل و احتیاجات نوظهور عصرها و نسل‌‌هایِ متوالی با استفاده از مکانیزم‌‌های اعلام شده دین به صورت روشمند به دریافت پاسخ‌‌های نو از منابع اولیه دین [= قرآن + سنّت + عقل + اجماع] و در رأس آنها قرآن کریم همت گمارد. (بنگرید به: کلانتری، ولایت فقیه، پرسش‌‌ها و پاسخ‌‌ها، ص۶۵).

وی تصریح کرد: معنای عصر غیبت این نیست که اسلام تمام شد، بلکه به این معنا است که اسلام وجود دارد فقط ما به امام معصوم(ع) دسترسی نداریم، بعضی‌ها اعتقاد دارند که در عصر غیبت، دین را به سمت بحث‌های خصوصی ببریم و فعلاً اجتماع را پاک کنیم، این یعنی سکولاریزم. همان چیزهایی که در قبل از عصر غیبت وجود داشته در عصر غیبت هم وجود دارد؛ دین کامل الهی، دین در متن جامعه و منابع اصلی دین هم در جای خود باقی است و چیزی تغییر پیدا نکرده است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه، در ادامه به سخنی از امام خمینی(قدس سره) در باب ضرورت تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت با تکیه بر جامعیت و جاودانگی اسلام اشاره کرد: «از غيبت صغرا تاكنون كه بيش از هزار سال مى‏گذرد و ممكن است صد هزار سال ديگر بگذرد و مصلحت اقتضا نكند كه حضرت تشريف بياورد، در طول اين مدت مديد احكام اسلام بايد زمين بماند و اجرا نشود، و هر كه هر كارى خواست بكند؟ هرج و مرج است؟ قوانينى كه پيغمبر اسلام در راه بيان و تبليغ و نشر و اجراى آن ۲۳ سال زحمت طاقت‌‌فرسا كشيد فقط براى مدت محدودى بود؟ آيا خدا اجراى احكامش را محدود كرد به دويست سال؟ و پس از غيبت صغرا اسلام ديگر همه چيزش را رها كرده است؟ اعتقاد به چنين مطالبى يا اظهار آنها بدتر از اعتقاد و اظهار منسوخ شدن اسلام است. هيچ كس نمى‏تواند بگويد ديگر لازم نيست از حدود و ثغور و تماميت ارضى وطن اسلامى‏ دفاع كنيم؛ يا امروز ماليات و جزيه و خراج و خمس و زكات نبايد گرفته شود؛ قانون كيفرى اسلام و ديات و قصاص بايد تعطيل شود. هر كه اظهار كند كه تشكيل حكومت اسلامى ضرورت ندارد، منكر ضرورت اجراى احكام اسلام شده، و جامعيت احكام و جاودانگى دين مبين اسلام را انكار كرده است»(امام خمینی(ره)، ولایت فقیه، صص۲۴ و ۲۵).

 

وی توضیح داد: منظور از منسوخ، یعنی یک حکم الهی که زمان داشته است و ناسخ یعنی آن حکم الهی که زمان را اعلام کرده و تمام شده است، این یعنی نسخ. ما که معتقد به منسوخ شدن دین اسلام نیستیم و معتقد هستیم که اسلام دین خاتم الهی تا روز قیامت است، اگر بگوئیم که در عصر غیبت حدود و احکام تعطیل است این همان نسخ و ضد جاودانه بودن اسلام است. انجمن حجتیه معتقد بودند که در عصر غیبت فعلاً باید اجرای احکام تعطیل بشود، این خیلی روشن است و بیان می‌کند که اسلام دین جاودانه الهی نیست و یک بخش عمده قرآن تعطیل می‌شود. اینکه یک کسی رسما اعلام کند که باید این احکام و قوانین تعطیل بشود این یعنی انکار جاودانگی اسلام و اعتقاد را زیر پا گذاشته است، اما یک زمانی است که تلاش می‌کنیم ولی نمی‌شود آن احکام و حدود الهی را اجرا کرد و موانع دیگری بر سر اجرای آن وجود دارد، این دو بایکدیگر متفاوت است؛ ما معتقد هستیم که حدود الهی که در قرآن آمده است، تا روز قیامت اعتبار دارد.

 

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، در ادامه به آیاتی از سوره های مائده و نور در ارتباط با احکام قصاص اشاره کرد: «وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا جَزَاءً بِمَا كَسَبَا نَكَالًا مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ»؛ «دست مرد دزد و زن دزد را به كيفر كارى كه كرده‌اند ببريد. اين عقوبتى است از جانب خدا، كه او پيروزمند و حكيم است»؛ (آیه ۳۸، سوره مائده)

الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ  وَلَا تَأْخُذْكُمْ بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ  وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ»؛ « به هر زن زناكار و مرد زناكارى صد تازيانه بزنيد، و اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داريد، در[كار] دين خدا، نسبت به آن دو دلسوزى نكنيد، و بايد گروهى از مؤمنان در كيفر آن دو حضور يابند» (آیه ۲، سوره نور).

وی خاطرنشان کرد: حکم و حدود الهی را قبول داریم و معتقد هستیم که تا روز قیامت پابرجا هستند؛ قصاص را حکم جاودانه الهی می‌دانیم، اما زمانی است که شرایط اجتماع اجازه اجرا نمی‌دهد و مانعی سر راه آن وجود دارد که اجازه اجرای حکم و حدود الهی را نمی‌دهد، این متفاوت است با کسی که اصلاً اعتقادی به آن ندارد. یا اینکه معتقد هستیم که نماز از واجبات الهی است، اما کسی شرایط خواندن نماز را ندارد، مثلا دست و پای او را بسته‌اند و نمی تواند نماز را به جا بیاورد، این فرد حکم خدا را منکر نشده است و اعتقاد به نسخ حکم خدا ندارد اما نمی تواند نماز بخواند.

 

تولیت حرم مطهر، در پایان اظهار کرد: براساس همه صحبت‌هایی که شد امروز تشکیل حکومت اسلامی مانند عصر پیامبر(ص) جزو واجبات است و بر اساس اسلام ناب، زمان حال با ۱۴۰۰ سال پیش هیچ فرقی نمی‌کند. حکومت اسلام هم قطعاً همان حکومتی است که احکام اسلام و دین خدا در آن حکومت می‌کنند نه اشخاص.

 

شایان ذکر است در ادامه نشست امروز، حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری، پاسخگوی سوالات حاضران در جلسه بودند. هم‌اکنون این سوالات و پاسخ های تولیت حرم مطهر، در فایل صوتی جلسه، در سایت حرم مطهر قابل استماع است.

سلسله مباحث با موضوع «ولایت فقیه»، پنجشنبه‌ها از ساعت ۸ صبح در سالن شهید آیت الله دستغیب برگزار و به صورت زنده از کانال آپارات به نشانی aparat.com/shahecheragh/live پخش می‌گردد. همچنین متن سخنان تولیت حرم مطهر و  فایل های صوتی و تصویری کامل جلسات به همراه پرسش و پاسخ ها در بخش ویژه سلسله مباحث ولایت فقیه در پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام، به نشانی shahecheragh.ir/velayat قابل دریافت است.

علاقه‌مندان با عضویت در کانال ایتای eitaa.com/shahecheragh_velayat می‌توانند اطلاعیه ها و اخبار هر جلسه را مطالعه فرمایند.

از عموم مردم، به‌ویژه دانشجویان دانشگاه‌ها و طلاب حوزه های علمیه برای شرکت در این جلسات، دعوت به‌عمل می‌آید.

 


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:

200 کاراکتر


گزارش های تصویری


جست و جو در سایت