سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 232404
تاریخ انتشار: 1403/11/17
تولیت حرم مطهر: یکی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی، خارج کردن ایران از سلطه غرب بوده است/ بردن جامعه به سمت غرب، یک تحجر قطعی است



* یکی از وظایف اساتید انقلاب، تمرکز و تمحض بر روی درس‌ و مسئولیت‌هایی است که عهده دار آن هستند.

* هویت اصلی انقلاب اسلامی، هویت اسلام ناب است و اساتید باید برای تبیین آن، تلاش کنند.

* باید به مواجهه علمی، انتقادی و حتی تهاجمی در قبال جهان‌بینی مادی و فرهنگ استکباری و استعماری غرب و زیرساخت‌های معرفتی آن، توجه بشود.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری، بیان کردند: اینکه ما انقلاب کنیم، متحمل هزینه‌های بسیاری بشویم و سال‌های سال به مقابله با استکبار بپردازیم و بعد از آن یک سری افراد بیان کنند که با انقلاب هیچ مشکلی حل نمی‌شود مگر اینکه غرب اراده کند؛ این یک تحجر قطعی است و بازگشت به دوران جاهلیت عصر قاجار و پهلوی می‌باشد. وظیفه اصلی اساتید این است که ذهن دانشجو و مخاطب را نسبت به غرب، فرهنگ و جهان‌بینی آن و اصول جهان‌بینی مادی غرب که در تار و پود آن، تهاجم به اسلام ناب نهفته است آگاه کنیم.

 

صبح امروز چهارشنبه، ۱۷ بهمن ۱۴۰۳، با حضور بیش از ۳۰۰ عضو هیأت علمی و استاد دانشگاه از اقصی نقاط ایران اسلامی، پانزدهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه های کشور، با موضوعات «درس انقلاب اسلامی؛ محتواها، روش‌ها و مسئولیت‌ها» و «تحولات منطقه و آثار آن در معادلات سیاسی آینده جبهه مقاومت»، در آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، در مراسم افتتاحیه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری، تولیت آستان مقدس و رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران، ضمن عرض خیر مقدم به اساتید و تبریک ایّام الله دهه‌ی فجر انقلاب اسلامی و اعیاد شعبانیه گفت: درس انقلاب اسلامی یکی از مهمترین، لازم‌ترین و واجب‌ترین درس‌هایی است که سال‌های سال است در دانشگاه‌ها ارائه می‌شود و روز به روز نیز بر اهمیت آن افزوده می‌گردد که این اهمیت روزافزون، برگزاری اینگونه نشست‌ها را لازم و واجب می‌کند. اهمیت نخست این نشست‌ها، انسجام‌بخشی به همین لشکر عظیم الهی اساتید و جمع گران‌سنگی است که این مسئولیت را در دانشگاه‌ها به عنوان یکی از حساس‌ترین نقاط کشور، عهده‌دار هستند. اهمیت دیگر آن هم تبادل‌نظر و تجربه در خصوص فراهم‌کردن بهترین و موثرترین محتواها، متناسب با نیاز‌ها و مقتضیات زمان، آشنایی با شبهات و ارائه پاسخ‌های مناسب به نسل جوان است.

 

دکتر کلانتری گفت: جزو افتخارات انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران است که با بضاعت و امکانات محدودی که در اختیار دارد، سال‌های متمادی است که تلاش کرده این نشست‌ها شکل بگیرد و امروز شاهد برگزاری پانزدهمین نشست در این حوزه هستیم؛ اگر حقیقتاً امکاناتی وجود داشت، نه فقط برای درس انقلاب اسلامی بلکه برای سایر گرایش‌ها هم باید حداقل سالی یک نشست چند روزه برگزار گردد و اساتید هر حوزه دور هم جمع شوند و در حیطه مورد نظر خود به تبادل نظر و گفتگو بپردازند و تجربه‌های موفق مطرح و متون نقد بشوند و شبهات و محورهای اصلی کار در دانشگاه‌ها به درستی تبیین گردد و اساتید هم با دست پر و روحیه بالا به محل تدریس خود برگردند.

 

تولیت آستان مقدس، پیرامون محورهای اصلی این نشست یعنی «درس انقـلاب اسلامی؛ محتواها، روش‌ها و مسئولیت‌ها» گفت: بسیار حائز اهمیت و از واجبات است که بهترین «روش‌ها» در ارائه این درس را همیشه مورد مطالعه قرار بدهیم. در خصوص «محتواها» باید گفت که در درس انقلاب و سایر دروس معارف، دنیایی از محتوا‌ها پیش روی استاد قرار دارد؛ اگر ما فقط بخواهیم تاریخ معاصر انقلاب اسلامی، یعنی از سال چهل و یک شمسی که اولین جرقه‌های انقلاب زده شد تا امروز را را مطرح کنیم، خود این به چند واحد درسی و حجم عظیمی از داده‌، نوشته و اطلاعات نیاز دارد. اینکه کدام محتواها متناسب نیاز امروز دانشجویان ما است باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد، اینکه از کجا درس انقلاب را شروع کنیم که بتوان در جلسات محدودی که وجود دارد به یک نتیجه مشخصی برسیم و اینکه با چه روشی عرضه بشود و آن نقطه‌های عطف در انقلاب کدام‌ها هستند که مورد تمرکز قرار بگیرند، همه این‌ها نیازمند بحث و گفتگو می‌باشد. غیر از این نشست‌های سالانه و سراسری، باید در خود دانشگاه‌ها هم علی الدوام اساتید با توجه به رشته‌های خود دور هم جمع بشوند و به صورت جداگانه هر کدام از آنها با توجه به رشته و گرایش اختصاصی خود به بحث و تبادل نظر بپردازند.

 

استاد دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، در خصوص مسئولیت‌های اساتید، گفت: با توجه به تجارب ۳۰ ساله خودم در تدریس دروس معارف در دانشگاه‌ها، چند نکته را بیان می‌کنم؛ اولین نکته که جز واجبات کارها نیز می‌باشد، تمرکز و تمحض بر روی درس‌ و مسئولیت‌هایی است که اساتید عهده دار آن هستند؛ در هر کاری، تمرکز و دقت، نتیجه‌بخش می‌باشد و حقیقتاً رمز موفقیت، تمرکز و ممحض بودن است. اختراعات و دستاوردهای علمی جهان، نتیجه تلاش افرادی است که سال‌های متمادی بر کار خود در تمامی ساعات شبانه‌روز تمرکز محض داشته‌اند و اینگونه توانسته اند گره ای از کار جهانیان باز کنند. همانگونه که در روایت‌ها بیان شده است زمانی که انسان به نماز می‌ایستد، باید تمام اعضا و جوارح او متوجه نماز باشد. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: اگر انسان توانست در حال نماز، این حالت تمرکز را برای خود ایجاد کند، مانند روزی می‌شود که از مادر متولد شده است. در همه کارها باید همین گونه باشیم، ما اگر در کار خود تمرکز داشته باشیم می‌توانیم بهترین روش‌ها را کشف کنیم و بهترین محتواها را متناسب با نیاز مخاطب، تشخیص و آن را به بهترین شکل عرضه کنیم.

 

وی دومین نکته ای را که لازم است اساتید انقلاب، آن را مدنظر قرار دهند، مطالعه و تحقیق مستمر دانست و گفت: باید به مطالعه و بررسی همه‌جانبه‌ی منابع مرتبط با انقلاب اسلامی بپردازیم. امروز منابع مرتبط با انقلاب شکوه‌مند اسلامی ایران، از هزاران کتاب و مجموعه مقالات فراتر رفته است. در گذشته کسی که می‌خواست در زمینه انقلاب کار کند با کمبود منابع روبرو بود، اما امروز آنقدر منابع داخلی و خارجی وجود دارد که ما باید کم‌کم به سمت تعریف گرایش‌های علمی متعدد فقط در حوزه انقلاب اسلامی حرکت کنیم. لازم است با مطالعه دقیق این منابع، از نظر علمی و اطلاعاتی در سطح بالایی قرار بگیریم و یک تسلط عالی بر منابع درس انقلاب اسلامی پیدا کنیم، تا بتوانیم پاسخگوی سوالات و شبهات دانشجویان باشیم.

 

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: اگر سال‌های قبل و بعد از ۱۳۸۴ را مقایسه کنید، پیش از این تاریخ مجلاتی در حوزه انقلاب اسلامی نداشتیم، اما بعد از این سال تعداد مجلات علمی - پژوهشی زیادی در این حوزه منتشر شده است که همه به تلاش دانشکده معارف اسلامی قم و معاونت امور اساتید اتفاق افتاده است که با سختی تمام آن‌ها را تالیف کردند، از آن تاریخ به بعد ده‌ها مجله علمی- پژوهشی در این زمینه تالیف و منتشر شده است که هر فصل از آن شامل ده‌ها مقاله می‌باشد، یعنی بیش از هزار مقاله در این مجلات ثبت شده است که همه آنها مرتبط با کار ما می‌باشد. اگر ما یک روز در این زمینه‌ها مطالعه نداشته باشیم، از تاریخ و انقلاب خودمان عقب می‌افتیم.

 

دکتر کلانتری، نکته سوم که لازم است اساتید انقلاب، آن را مدنظر قرار دهند، تلاش برای تبیین هویت اصلی انقلاب اسلامی دانست و گفت: هویت اصلی انقلاب اسلامی، هویت اسلام ناب است و در این هیچ شکی وجود ندارد. امام خمینی(رحمت الله علیه) در زمینه اصل انقلاب فرمایشات نورانی بسیار زیادی دارند، با اینکه به ظاهر یک نظریه‌پرداز سیاسی در دنیا نبودند اما این را به صراحت اعلام فرمودند که انقلاب ما از همه انقلاب‌های جهان متمایز می‌باشد؛ هم در روش، شیوه مبارزه و هم در هدف‌گذاری و آرمان‌ها.  بعداً بسیاری از نظریه‌پردازان انقلاب‌های دنیا، از جمله غربی‌ها و آمریکایی‌ها، آن را بیان کردند. افرادی که قبل از انقلاب اسلامی در زمینه نظریه و مدل‌های انقلاب‌های جهان کتاب‌های متعددی نوشته بودند، همان‌ افراد اعلام کردند که این انقلاب در قالب‌هایی که ما تعریف کرده‌ایم جایی نمی‌گیرد، و در این زمینه کتاب و مقاله های بسیار نوشتند.

 

وی در ادامه به سخنان امام خمینی(قدس سره) اشاره کرد که می‌فرمایند: «مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت - ارواحنافداه - است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظه‌ای مسئولین را از وظیفه‌ای که بر عهده دارند منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد. باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در اداره هرچه بهتر مردم بنماید، ولی این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است منصرف کند.» (صحیفه امام خمینی(ره) جلد ۲۱، صفحه ۳۲۷).

تولیت آستان مقدس، گفت: نکته‌ای که قصد داریم از این سخن امام خمینی(رحمت الله علیه) به آن برسیم این است که ممکن است سوالات و شبهات مختلفی پیش ‌آید، برخی دانشجویان تلاش می‌کنند که حرف‌های متفاوتی بزنند، اما آن نقطه مرکزی انقلاب را فراموش نکنید، همانگونه که حضرت امام(قدس سره) به مسئولین هشدار می‌دهند که اصل و هدف انقلاب را فراموش نکنید با اینکه پستی و بلندی‌های اقتصادی زیادی وجود دارد. ما هم به عنوان استاد باید همین کار را انجام بدهیم.

 

وی در ادامه به سخنان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اشاره کرد: «آن روز که جهان میان شرق و غرب مادّی تقسیم شده بود و کسی گمان یک نهضت بزرگ دینی را نمیبُرد، انقلاب اسلامی ایران، با قدرت و شکوه پا به میدان نهاد؛ چهارچوب‌ها را شکست؛ کهنگی کلیشه‌ها را به رخ دنیا کشید؛ دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد و آغاز عصر جدیدی را اعلام نمود ... پس آ‌نگاه انقلاب ملّت ایران، جهان دوقطبی آن روز را به جهان سه‌قطبی تبدیل کرد و سپس با سقوط و حذف شوروی و اقمارش و پدید آمدن قطبهای جدید قدرت، تقابل دوگانه‌ی جدید «اسلام و استکبار» پدیده‌ی برجسته‌ی جهان معاصر و کانون توجّه جهانیان شد».

 

دکتر کلانتری تصریح کرد: امروز دقیقاً در همین عرصه حضور داریم، بازی‌های سیاسی زیادی وجود دارد و دشمن هم تلاش می‌کند ما را به حاشیه برده و مشغول کند، اما حقیقت این است تقابل دوگانه اسلام ناب و استکبار؛ یعنی موسی و فرعون،  ابراهیم و نمرود همان چیزی که قرآن کریم علی الدوام ما را به آن متذکر می‌کند، این همان هویت انقلاب است.

 

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، در ادامه به چهارمین نکته که لازم است اساتید انقلاب، آن را مدنظر قرار دهند، اشاره کرد و گفت: مواجهه علمی، انتقادی و حتی تهاجمی در قبال جهان بینی مادی و فرهنگ استکباری و استعماری غرب و زیرساخت‌های معرفتی آن نیز نکته دیگری است که باید به آن توجه بشود. ما اگر از امام(رحمت الله علیه) الگو بگیریم  - که یکی از وظایف ما در معرفی انقلاب این است که از رهبر و معمار آن الگوبرداری کنیم و از مقام معظم رهبری(مدظله العالی) راهنمایی بگیریم - هیچ شکی نداریم که یک بخش عمده و اصلی انقلاب اسلامی ایران، مواجهه و مقابله با غرب است.

 

وی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی، خارج کردن ایران از سلطه غرب بوده است، گفت: می‌توانید یک پژوهش تحلیلی هم انجام بدهید و سخنان حضرت امام خمینی(رحمت الله علیه) را دقیق و ریز مطالعه بفرمایید، این یک نکته دقیق و مهم می‌باشد؛ در تاریخچه اتفاقاتی نظیر مشروطه و نهضت ملی و در جریانات مختلف تاریخی، مشخص است جریان‌هایی پنهانی از یک گوشه‌ای شروع می‌کنند و قصد دارند به صورت تحجر آشکار، جامعه را به سمت غرب ببرند. که این همان تعبیر تحجری است که حضرت آقا بیان کردند. یعنی اینکه ما انقلاب کنیم، متحمل هزینه‌های بسیاری بشویم و سال‌های سال به مقابله با استکبار بپردازیم و بعد از آن یک سری افراد بیان کنند که با انقلاب هیچ مشکلی حل نمی‌شود مگر اینکه غرب اراده کند؛ این یک تحجر قطعی است و بازگشت به دوران جاهلیت عصر قاجار و پهلوی می‌باشد؛ یکی از کار‌ها و وظیفه اصلی این است که ذهن دانشجو و مخاطب را نسبت به غرب، فرهنگ و جهان‌بینی آن و اصول جهان‌بینی مادی غرب که در تار و پود آن، تهاجم به اسلام ناب نهفته است، آگاه کنیم و ما باید این وظیفه را به خوبی انجام بدهیم، یکی از بخش‌های عمده درس انقلاب باید همین باشد.

 

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، پنجمین نکته که لازم است اساتید انقلاب، آن را مدنظر قرار دهند، ارتباط پدرانه و طبیبانه استاد با دانشجو بیان کرد و گفت: حق نداریم با یک نگاه منفی سر کلاس درس حاضر شویم، باید یک نگاه پدر به فرزند وجود داشته باشد؛ دانشجو به عنوان یک سرمایه بی‌بدیل کشور، بازیگر و حامل بار اصلی انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب است، که این خود به صورت طبیعی اتفاق می‌افتد و ما در آن اختیاری نداریم. این جوانان در آینده، سکاندار و عهده‌دار مسئولیت‌های مهمی در کشور هستند که سر کلاس من و شما می‌نشینند، پس نگاه ما باید یک نگاه مثبت باشد که این را هم اسلام، هم حضرت امام خمینی(رحمت الله علیه)، هم مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و هم عقل سلیم به ما تاکید کرده است، که به هیچ وجه نباید از ابتدا با موضع منفی سر کلاس حاضر بشویم که قطعاً نتیجه‌ای به دست نخواهد آمد، لذا باید با یک نگاه مثبت وارد بشویم تا بتواند نتیجه‌بخش باشد.


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:

200 کاراکتر


گزارش های تصویری


جست و جو در سایت