سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 232415
تاریخ انتشار: 1403/11/18
معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(دام ظله) در دانشگاه‌ها: هدف عالی ما در درس انقلاب، تربیت و پرورش دانشجوی انقلابی تراز تمدن نوین اسلامی است/ تغییر در روش‌ها و تطابق آن با اهداف، می‌تواند باعث نتیجه‌گیری مطلوب شود



پنج‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۳، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدمهدی حرزاده، معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در دانشگاه‌ها، در «پانزدهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه های کشور»، به میزبانی حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام، پیرامون موضوع «کارگروه‌های تألیف کتب دروس معارف و محتواهای درس انقلاب اسلامی» به ایراد سخن پرداخت.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، وی در ابتدای سخنانش، با بیان اینکه اهمیت درس انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست، گفت: فرصت تبیین مسائل و بیان حقایق و دستاوردهای انقلاب، محدود است و درس انقلاب اسلامی، به عنوان یکی از حساس‌ترین دروس دانشگاهی، نقش مهمی در این تبیین‌گری ایفا می‌کنند.

 

دکتر حرزاده، با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های مهم در معاونت آموزشی نهاد، ایجاد هسته‌های نوآوری است، گفت: هدف از این طرح، گفتگو و هم‌افزایی اساتید همراه دانشگاهی است. هسته‌های نوآوری، همان‌طور که از نام آن مشخص است، تمرینی آموزشی برای نوآوری در مباحث درسی، در شیوه بیان و محتوای دروس معارف، به صورت اثربخش می‌باشد. به همت اساتید گرانقدر، تاکنون بالغ بر ۵۰۰ هسته نوآوری در کشور تشکیل شده است.

معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(دام ظله) در دانشگاه‌ها، با بیان اینکه در گذشته، بیشتر کتب درسی معارف را اساتید رشته های دیگر، تألیف می‌کردند، گفت: به دلیل اندک بودن تعداد اساتید معارف دارای گرایش‌های تخصصی، پیشتر، اساتید غیرتخصصی معارف، کتب را تألیف می‌کردند. اما بحمدالله در حال حاظر با توجه به کثرت اساتید معارف در گرایش‌های مختلف، از شهریور‌ماه کارگروه های تخصصی با حضور اساتید مبرز برای تألیف کتاب انقلاب اسلامی، تشکیل شده است.

وی ادامه داد: یک پرسش اساسی، در ابتدای تشکیل این کارگروه‌ها مطرح کردیم؛ این‌که دانشجویان بعد از مطالعه این کتاب، قرار است به چه نقطه ای برسند و چه تحولی در آن‎ها رخ دهد؟ به عبارت دیگر، هدف از تألیف کتاب درس انقلاب اسلامی، چیست؟ لازم بود هدف مشخصی تعیین گردد که بعداً با یک پژوهش بتوان معلوم کرد که این هدف محقق شده است یا خیر.

 

وی با بیان اینکه، برخی اساتید خواستار تألیف کتاب‌هایی پرسش‌محور برای دروس معارف شدند، گفت: از پژوهشگاه فرهنگ و معارف نهاد، در ابتدا درخواست کردیم در مورد اثربخشی دروس معارف، بررسی کنند. کارگروهی یکصد نفره در این راستا تشکیل و پژوهش‌های تخصصی در حوزه های گوناگون صورت پذیرفت، از جمله پژوهشی در خصوص تأثیر این دروس بر روی دینداری اجتماعی دانشجویان و نه فردی، انجام گرفت. نهایتا نتیجه‌ای که حاصل شد این بود که دروس معارف بر دینداری دانشجویان اثر دارد. این پژوهش، میانگین دینداری دانشجویان در سه لایه‌ی باورها، عواطف دینی و رفتار دینی را  ۶۳ از ۱۰۰ نشان داد. بعد از سنجش‌های مختلف مشخص شد که  8 نمره از دینداری دانشجویان، متأثر از دروس معارف است. در مورد پرسش‌محور بودن دروس نیز، طبق گزارشی که در هیأت رئیسه نهاد ارائه شد، مشخص شد که در تمام آیتم‌ها، دروس پرسش‌محور تاثیر بیشتری داشته است و تأثیر آن در دینداری دانشجویان، 12 نمره بود. لذا تغییر در روش‌ها و تطابق آن با اهداف، می‌تواند باعث نتیجه‌گیری مطلوب شود.

 

معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(دام ظله) در دانشگاه‌ها، با بیان اینکه کارگروه‌های تألیف کتب معارف، طی جلسات متعدد، برای هر درس، یک هدف اصلی و چند هدف فرعی مشخص کردند، گفت: هدف عالی ما از درس انقلاب، تربیت و پرورش دانشجوی انقلابی تراز تمدن نوین اسلامی است. گام نخست برای نیل به این هدف آرمانی، تربیت و پرورش دانشجوی متمایل و موافق با انقلاب و نظام اسلامی است. اینکه بعد از جلسات تدریس این کتاب در طول ترم تحصیلی، موفق شویم دانشجویی که معاند بوده را به مخالف، مخالف را به بی‌طرف و کسی را که بی‌طرف بوده، به مدافع نظام و انقلاب، تبدیل کنیم و بتوانیم بر طیف‌های فکری مختلف، تاثیرگذار باشیم. در این صورت است که می‌توانیم ادعای موفقیت نماییم و این قابل سنجش است. مهم‌تر از آزمون پایان ترم و نمره، بیان واقعیت‌ها و افزایش آگاهی‌ دانشجویان و ایجاد و تقویت اقبال آن‌ها به انقلاب اسلامی است.

 

وی ادامه داد: پس از مشخص شدن هدف از تألیف درس انقلاب اسلامی، در کارگروه های تخصصی، راهکارهایی برای نیل به این هدف ارائه گردید و در این راستا، اهداف فرعی تعیین شدند. نخستین مورد ارائه محتواهایی به منظور افزایش قدرت تحلیل - نه مطلق، بلکه نسبی با توجه به محدودیت جلسات درس- دانشجویان بود تا بتوانند به قدرت تشخیص بین واقعیت‌ها و فریب‌ها برسند و حس امید به آینده در آن‌ها تقویت گردد.

دکتر حرزاده، پیرامون سایر مواردی که در کتاب جدید انقلاب اسلامی، به‌صورت ویژه به آن پرداخته خواهد شد، گفت: مورد دیگر در کتاب جدید انقلاب اسلامی، بیان کارآمدی نظام اسلامی در زمینههای مختلف، از جمله استقلال و اقتدار کشور، بیان دستاورد‌های گوناگون نظام اسلامی در عرصه های مختلف، مشارکت و نقش پررنگ مردم در اداره کشور بعد از انقلاب، در این کتاب درسی است. این امر یقینا باعث تقویت گرایش به انقلاب خواهد شد.

 

وی اظهار کرد: پس از افزایش دانش و آگاهی‎های دانشجویان که منجر به تقویت گرایش‌های دینی و انقلابی آن‌ها خواهد شد، برای اینکه این گرایش، در رفتار تجلی پیدا کند باید در خصوص آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با بزرگان انقلاب و تأثیرپذیری از این اعاظم، از جمله امامِین انقلاب و شهدای والامقام دفاع مقدس و مدافع حرم، محتواهای مناسب، ارائه گردد. ایجاد «واگرایش» به دشمنان انقلاب و برملا کردن نقشه ها و عیان کردن چهره منفور استکبار و استعمار غرب، نکته حائز اهمیت دیگر است که در تدوین کتاب جدید انقلاب اسلامی، لحاظ خواه شد. همچنین لازم است بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، بحث گذشته شناسی، حال شناسی و آینده شناسی انقلاب هم مد نظر قرار بگیرد.

 

در ادامه این نشست، اساتید درس انقلاب اسلامی، نقطه نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون محتوای کتاب درس انقلاب اسلامی، به صورت تعاملی بیان کردند و معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(دام ظله) در دانشگاه‌ها، پاسخگوی سوالات حاضران در نشست بود.



نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:

200 کاراکتر


گزارش های تصویری


جست و جو در سایت