فقط خداوند ولی واحد انسانها و هستی میباشد، اما زمانی که انسان از خداوند فاصله گرفت دهها ولی و طاغوت برای او ساخته میشود. طاغوت یعنی کسی که طغیان کرده و مرز خدا را زیر پا گذاشته و حکم خداوند را نادیده گرفته است. گاهی نفًس انسان، طاغوت است و گاهی هم نمرود و فرعون طاغوت میشوند. نمونهی برجسته طاغوتهای عصر حاضر، همین دژخیمان؛ صهیونیستها و سران استکبار جهانی هستند.
در بیان امام صادق علیه السلام آمده است که نوروز آن روزی است که خداوند از بندگانش عهد گرفت که مسیر ایمان و بندگی را ادامه بدهند و فقط خدا را پرستش کنند و از طاغوت دوری جویند. علاوه بر میثاق توحید، از بندگان عهد گرفت که به حجتهای خدا ایمان بیاورند؛ نمونهی بارز آن عهد، اجتماع و حضور هزاران نفر از محبان اهل بیت(ع) در جوار ملکوتی سید السادات الأعاظم حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام میباشد.
با حضور گسترده زائران، مجاوران و ارادتمندان اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام، و همزمان با نوزدهمین روز ماه مبارک رمضان، آیین تحویل سال ۱۴۰۴ در صحن و سرای آستان مقدس سیدالسادات الاعاظم، با شکوه فراوان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام، حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، در این مراسم معنوی، ضمن عرض خیر مقدم به زائران حرم مطهر و محبان اهلبیت عصمت و طهارت علیهمالسلام گفت: چه نیکو ساعاتی که در لحظات تحویل سال نو، در جوار مرقد ملکوتی امین ولایت، سید السادات الاعاظم حضرت احمد بن موسی الکاظم علیهماالسلام، اجتماع کردید. اِنشاءالله که خداوند به لطف و کرم خود، سال جدید را برای ما سراسر پرخیر و برکت قرار بدهد.
استاد دانشگاه تهران، به تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن و لیالی قدر اشاره کرد و گفت: در این لحظات، همزمانی سه رویداد مبارک را داریم؛ نخستین رویداد، آغاز بهار طبیعت میباشد که نشاط، شادی و رستاخیزی برای عالم طبیعت است و در آیات قرآن به این رویشهای مجدد، بهار طبیعت و احیاء اموات بعد از ممات، و رویش گیاهان بعد از زمستان سخت بسیار توجه شده و از ما انسانها خواسته شده است تا در این مورد تدبر و تفکر داشته باشیم؛ «فَانْظُرْ إِلَى آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ كَيْفَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ ذَلِكَ لَمُحْيِي الْمَوْتَى وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»، «پس با تأمل به آثار رحمت خدا بنگر که چگونه زمین را پس از مردگی اش زنده می کند، بی تردید این [خدای قدرتمند] زنده کننده مردگان است و او بر هر کاری تواناست».
وی دوّمین رویداد مبارک نوروز امسال را تقارن آن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن عنوان کرد؛ «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ»، «ماه رمضان، كه در آن براى راهنمايى مردم و بيان راه روشن هدايت و جدا ساختن حق از باطل، قرآن نازل شده است» ( آیه ۱۸۵، سوره بقره).
«إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ»؛ «شمار ماهها در نزد خدا، در كتاب خدا از آن روز كه آسمانها و زمين را بيافريده، دوازده است» (آیه ۳۶ سوره توبه).
طبق این آیه شریفه، خداوند ۱۲ ماه واقعی در طبیعت قرار داده است، که در واقع تکرار ماهها به منزله آفرینش و گردش روزگار به اذن پروردگار میباشد. از نظر قرآن، برترین ماه، رمضان و بهار قرآن است. بخاطر عظمت این ماه، خداوند بزرگترین معجزه پیامبران الهی در طول تاریخ را در ماه مبارک رمضان و بهار قرآن قرار داده است؛ یعنی قرآن کریم، معجزه جاودانه پیامبر خاتم(ص) و کتاب هدایت بشریت، آن نسخه ماندگار هدایت انسان در طول تاریخ تا روز قیامت، در این ماه نازل شده است.
تولیت حرم مطهر، سوّمین مناسبت مبارک نوروز امسال را، تلاقی آن با لیالی قدر دانست و گفت: هیچ شبی را به عظمت و مبارکی شبهای قدر در هستی نداریم. شب قدری که در آن کلام الله مجید بر قلب مطهر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) نازل شد و به تعبیر صریح قرآن، با فضیلتتر از هزارماه میباشد؛ «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» (آیه ۳، سوره قدر).
وی اظهار کرد: در این ایّام مبارک، با یک تقارن سه گانه روبرو هستیم؛ هم آغاز بهار طبیعت، هم اقیانوس بیکران بهار قرآن در ماه مبارک رمضان و هم در فضای بهترین شبهای خداوند قرار داریم، چه توفیقی بهتر از این برای انسانی که میداند به صورت موقت در این دنیا زندگی میکند و به آن نیز یقین دارد که این یک زندگی جاودانه و ابدی نیست و روزی تمام میشود و روز حسابکتاب انسانها فرا میرسد؛ باید خدا را شاکر باشیم که توفیق داد در چنین تقارنی و در این مکان مقدس، حضور پیدا کنیم.
در حدیثی از امام صادق علیه السلام، آمده است:
«عَنْ مُعَلَّی بْنِ خُنَیسٍ قَالَ دَخَلْتُ عَلَی الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع یوْمَ النَّیرُوزِ فَقَالَ أَ تَعْرِفُ هَذَا الْیوْمَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاک هَذَا یوْمٌ تُعَظِّمُهُ الْعَجَمُ وَ تَتَهَادَی فِیهِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقُ ع وَ الْبَیتِ الْعَتِیقِ الَّذِی بِمَکةَ مَا هَذَا إِلَّا لِأَمْرٍ قَدِیمٍ أُفَسِّرُهُ لَک حَتَّی تَفْهَمَهُ قُلْتُ یا سَیدِی إِنْ عُلِمَ هَذَا مِنْ عِنْدِک أَحَبُّ إِلَی مِنْ أَنْ یعِیشَ أَمْوَاتِی وَ تَمُوتَ أَعْدَائِی فَقَالَ یا مُعَلَّی إِنَّ یوْمَ النَّیرُوزِ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی أَخَذَ اللَّهُ فِیهِ مَوَاثِیقَ الْعِبَادِ أَنْ یعْبُدُوهُ وَ لَا یشْرِکوا بِهِ شَیئاً وَ أَنْ یؤْمِنُوا بِرُسُلِهِ وَ حُجَجِهِ وَ أَنْ یؤْمِنُوا بِالْأَئِمَّةِ ع وَ هُوَ أَوَّلُ یوْمٍ طَلَعَتْ فِیهِ الشَّمْسُ وَ هَبَّتْ فِیهِ الرِّیاحُ وَ خُلِقَتْ فِیهِ زَهْرَةُ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی اسْتَوَتْ فِیهِ سَفِینَةُ نُوحٍ عَلَی الْجُودِی وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی حَمَلَ فِیهِ رَسُولُ اللَّهِ ص أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ص عَلَی مَنْکبِهِ حَتَّی رَمَی أَصْنَامَ قُرَیشٍ مِنْ فَوْقِ الْبَیتِ الْحَرَامِ فَهَشَمَهَا وَ کذَلِک إِبْرَاهِیمُ ع وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی أَمَرَ النَّبِی ص أَصْحَابَهُ أَنْ یبَایعُوا عَلِیاً ع بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِینَ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی وَجَّهَ النَّبِی ص عَلِیاً ع إِلَی وَادِی الْجِنِّ یأْخُذُ عَلَیهِمُ الْبَیعَةَ لَهُ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی بُویعَ فِیهِ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع فِیهِ الْبَیعَةَ الثَّانِیةَ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی ظَفِرَ فِیهِ بِأَهْلِ نَهْرَوَانَ وَ قَتَلَ ذَا الثُّدَیةِ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی یظْهَرُ فِیهِ قَائِمُنَا وَ وُلَاةُ الْأَمْرِ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی یظْفَرُ فِیهِ قَائِمُنَا ع بِالدَّجَّالِ فَیصْلِبُهُ عَلَی کنَاسَةِ الْکوفَةِ وَ مَا مِنْ یوْمِ نَیرُوزٍ إِلَّا وَ نَحْنُ نَتَوَقَّعُ فِیهِ الْفَرَجَ لِأَنَّهُ مِنْ أَیامِنَا وَ أَیامِ شِیعَتِنَا حَفِظَتْهُ الْعَجَمُ وَ ضَیعْتُمُوهُ أَنْتُمْ وَ قَالَ إِنَّ نَبِیاً مِنَ الْأَنْبِیاءِ سَأَلَ رَبَّهُ کیفَ یحْیی هَؤُلَاءِ الْقَوْمَ الَّذِینَ خَرَجُوا فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَیهِ أَنْ یصُبَّ الْمَاءَ عَلَیهِمْ فِی مَضَاجِعِهِمْ فِی هَذَا الْیوْمِ وَ هُوَ أَوَّلُ یوْمٍ مِنْ سَنَةِ الْفُرْسِ فَعَاشُوا وَ هُمْ ثَلَاثُونَ أَلْفاً فَصَارَ صَبُّ الْمَاءِ فِی النَّیرُوزِ سُنَّةً الْخَبَرَ»
«از معلی بن خنیس روایت است که گفت: به محضر امام صادق علیهالسلام در روز نوروز وارد شدم که فرمود: میدانی امروز چه روزی است؟ گفتم: فدایتان شوم، این روز روزی است که عجم آن را بزرگ می دارند و در آن هدیه می دهند. امام صادق علیه السلام فرمود: قسم به بیت عتیقی که در مکه است(کعبه)، این نیست مگر برای امری قدیمی، که آن را برایت می گویم تا آن را بفهمی.
گفتم : ای سید من! اگر این از جانب شما آموخته شود، برای من دوست داشتنی تر است از اینکه اموات من زندگی کنند و دشمنان من بمیرند.
پس حضرت فرمود: ای معلی! روز نوروز، روزی است که الله از بندگان پیمان گرفت که او را عبادت کنند و بر او شریکی قرار ندهند؛ به رسل و حججش ایمان آورند و به ائمه علیهم السلام ایمان آورند؛ اولین روزی است که خورشید در آن طلوع کرده و بادها در آن وزیدن گرفته اند و زینت زمین در این روز آفریده شده؛ روزی است که کشتی نوح بر کوه جودی استقرار یافت؛ روزی است که در آن رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) امیرالمؤمنین را بر شانه هایش گذاشت تا بتهای قریش را از بالای بیت الحرام سنگ زند و بشکند و همینطور است درباره ابراهیم علیه السلام. روزی است که نبی(صلی الله علیه و آله و سلم) به اصحابش امر کرد که با علی علیه السلام به اسم امیرالمؤمنین بیعت کنند و در آن روز بیعت دوم واقع شد؛ آن روزی بود که علی علیه السلام به اهل نهروان ظفر یافت و ذوثدیه را کشت؛ روزی است که قائم ما و ولاة الأمر ظهور می کنند و آن روزی است که قائم ما علیه السلام بر دجال، ظفر می یابد و او را در زباله دانی کوفه به دار می کشد و روز نوروزی نیست مگر اینکه ما در آن در پی فرج هستیم برای اینکه آن روز از ایام ما و ایام شیعه ماست که عجم آن را حفظ کرده در حالی که شما آن را ضایع کردید.
و فرمود: پیامبری از انبیاء از پروردگارش سؤال کرد که چگونه این قومی را که فوت و خارج شده اند زنده میکند، که خداوند به او وحی کرد که بر قبور آنان آب بپاشد. در این روز که اولین روز از سال ایرانیان است پس زنده شدند و زندگی کردند در حالی که تعدادشان سی هزار نفر بود و بدین سان پاشیدن آب در نوروز سنت شد».
دکتر کلانتری، اظهار کرد: قرآن به صراحت بیان کرده است که تمام پیامبران، اوصیای الهی و اهلبیت علیهمالسلام در بستر تاریخ برای این پیام مبعوث شدهاند که تمام انسانها فقط خدا را عبادت و از هرگونه طاغوتی دوری کنند، همانگونه که در آیه ۳۶ سوره نحل به آن اشاره شده است؛ «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ»؛ «به ميان هر ملتى پيامبرى مبعوث كرديم، كه خدا را بپرستيد و از بت دورى جوييد».
وی ادامه داد: در قرآن، طاغوت انواع و اقسامی دارد، در آیه ۲۵۷ سوره بقره آمده است که:
«اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ»، «خدا ياور مؤمنان است. ايشان را از تاريكيها به روشنى مىبرد. ولى آنان كه كافر شدهاند، طاغوت ياور آنهاست».
استاد دانشگاه تهران، خاطرنشان کرد: طبق این آیه، فقط خداوند ولی واحد انسانها و هستی میباشد اما زمانی که انسان، از خداوند فاصله گرفت دهها ولی و طاغوت برای او ساخته میشود، گاهی خود انسان و هوا و هوس او به طاغوت تبدیل میشود. طاغوت یعنی کسی که طغیان کرده و مرز خدا را زیر پا گذاشته و حکم خداوند را نادیده گرفته است. گاهی نفًس انسان، طاغوت است و گاهی هم نمرود و فرعون طاغوت میشوند. نمونه برجسته طاغوتهای عصر حاضر؛ همین دژخیمان؛ صهیونیستها و سران استکبار جهانی هستند.
وی اظهار کرد: در بیان امام صادق علیه السلام آمده است که نوروز آن روزی است که خداوند از بندگانش عهد گرفت که مسیر ایمان و بندگی را ادامه بدهند و فقط خدا را پرستش کنند و از طاغوت دوری جویند. علاوه بر میثاق توحید، از بندگان عهد گرفت که به حجتهای خدا ایمان بیاورند؛ نمونهی بارز آن عهد، اجتماع و حضور هزاران نفر از محبان اهل بیت(ع) در جوار ملکوتی سید السادات الأعاظم حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام میباشد. روز اول نوروز که شروع سال فارسی است، آن روزی است که خدا از فطرت بشر و در عالم ذَر، این عهد را گرفته است.
دکتر کلانتری ادامه داد: امام صادق علیه السلام در روایت مذکور فرمودند که «ما مِن يَومِ نَيروزٍ إلاّ و نَحنُ نَتَوقَّعُ فِيهِ الفَرَجَ لأِنَّهُ مِن أيّامِنا و أيّامِ شِيعَتِنا»؛ «هيچ نوروزى نيست مگر آن كه ما در آن روز منتظر فرج [ظهور قائم آل محمّد صلي الله عليه و آله] هستيم؛ چرا كه نوروز از روزهاى ما و شيعيان ما است»؛ بر اساس این سخن امام صادق(ع)، فرج امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در نوروز اتفاق میافتد، شاید معنای آن این باشد که روزی که منجی عالم بشریت ظهور میکنند، مصادف با آغاز سال شمسی و روز جمعه است، روزی که آرزوی همیشه مومنان تاریخ به وقوع میپیوندد و آن منجی عالم بشریت که تمام ادیان الهی وعده ظهور او را دادهاند، ظهور و جهان را مملو از عدل و داد خواهند کرد.
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، در پایان بیان کرد: پروردگارا در لحظات پایانی سال و آغاز سال جدید، به همه ما توفیق بندگی خالصانه خود و توفیق حرکت در مسیر توحید و پرهیز از طاغوتهای زمان را عنایت بفرما، در این ایامی که مقدرات سال ما را تقدیر میفرمایی، در این ایام مبارک، به عزت و جلالت قسمت میدهیم آنچه را برای همه خوبان عالم مقدر میفرمایی، برای ما هم مقدر بفرما و به همه ما توفیق معرفت نسبت به کتاب الهی و عمل بر اساس آن را در این بهار قرآن عطا بفرما، شهدای ایران اسلامی را با شهدای کربلا محشور بگردان، همه ما را قرین رحمت واسعه الهی خود قرار ده و شناخت نسبت به امیرالمومنین علی علیه السلام و فرزندان گرامی آن حضرت و حرکت در مسیر آن بزرگان را به ما عنایت بفرما، و ما را قدرداران شهدا و گذشتگان قرار ده، رهبر فرزانه انقلاب و سکاندار کشتی انقلاب اسلامی و خدمتگزاران این کشور را در پناه خود محافظت بفرما، چشمان ما را به دیدار حضرت ولی عصر(عج) روشن و قلب مطهر ایشان را از ما خشنود بگردان و به جوانان ما معرفت و بندگی خود را عنایت بفرما. آمین یا رب العالمین.