* به برکت نظام اسلامی، همه فنون قرآنی در کشور یک پیشرفت بسیار شگفتانگیز داشته است
* بهترین کاری که در حوزه دین میتوان انجام داد، فعالیتهای مربوط به قرآن و نهج البلاغه است که در زمره بالاترین و بهترین کار فرهنگی میباشد.
حجت الاسلام والمسلمین مقامی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(دام ظله) در دانشگاه های استان فارس، به همراه رابطین قرآن و عترت و نهج البلاغه دانشگاههای استان، به آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام، مشرف شد و با حجت الاسلام و المسلمین دکتر کلانتری، تولیت این بارگاه منور، دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، دکتر کلانتری در این جلسه، ضمن تاکید بر اهمیّت جایگاه قرآن و نهج البلاغه در مکتب تشیّع گفت: خدا را شاکر هستیم که به برکت انقلاب اسلامی و خون پاک و مطهر شهداء، عموم مردم ایران با قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیّه مأنوس شدهاند؛ این شرایط با قبل از انقلاب اسلامی قابل قیاس نیست؛ تا آنجاییکه در بسیاری از مسابقات بین المللی قرآن کریم، حافظان و قاریان ایران اسلامی در رشته های گوناگون، به عنوان نفرات برتر، انتخاب و بالاتر از نمایندگان کشورهای عربزبان قرار گرفته اند. بحمدالله به برکت نظام اسلامی، همه فنون قرآنی در کشور یک پیشرفت بسیار شگفتانگیز داشته است.
تولیت آستان مقدس، با تأکید بر مغتنم شمردن فرصتها و لزوم بهره از گنجینههای عظیم مکتب تشیّع، گفت: زمانی یک مجموعه و یک گنجینه ارزشمندی را در اختیار داریم، ولی متأسفانه قدردان آن نیستیم. در بعضی کشورها، عملا هیچ پتانسیل و جذابیت خاصی برای عرضه وجود ندارد، اما مسئولان با ابتکار از نداشتههای خود فرصت و ظرفیت میسازند و با برپایی جشنوارههای مختلف و تبلیغات هوشمندانه، بر روی امکانات مصنوعی که خود به وجود آوردهاند، سرمایهگذاری و هزینه میکنند و آن را به جهانیان معرفی و برای خودشان جایگاهی در دنیا درست میکنند. در حالی که ما در مکتب تشیّع آنقدر گنجینههای گرانسنگ داریم که حالت سیری کاذب به ما دست داده است و گاهی آنها را نادیده میگیریم.
استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: ما در کنار قرآن کریم، گنجینهای به نام نهج البلاغه داریم که تالیتلو قرآن میباشد و به گفته بعضی از اساتید عرب، کلام حضرت امیرالمومنین علی(علیه السلام) در نهج البلاغه «دون كلام الخالق و فوق كلام المخلوق»؛ «گفتار على از كلام خالق پائينتر، و از كلام مخلوق بالاتر است»؛ یعنی نزدیک به اعجاز میباشد. کلام گهربار امیرالمومنین حضرت علی(علیه السلام)، کلام یک بشر عادی نیست و تقریباً مشابه به کلام الله میباشد؛ همین ویژگی نهج البلاغه است که دیگر مذاهب را شیفته خود میکند. حتی بسیاری از یهودیها علاقه بسیار زیادی به نهج البلاغه پیدا کرده اند. ابنابیالحدید(عبدالحمید بن هبةالله (۵۸۶- بعد از ۶۵۶ق) شاعر، ادیب و شارح نهج البلاغه است، او در فقه، شافعی و در کلام، معتزلی بود.)، ۲۰ جلد شرح بر نهج البلاغه دارد. با اینکه ابنابیالحدید با سیّد رضی، جمعکننده نهج البلاغه به لحاظ زمانی فاصله زیادی ندارد، اما نهج البلاغه اینقدر ایشان را به خود جذب کرده که سالها عمر خود را برای نگارش شرحهای آن گذرانده است و در همین شرح نهج البلاغه نیز حرفهای تازهای دیده میشود، یعنی آنقدر روایتها در شرحهای آن وجود دارد که در منابع روایی شیعه یافت نمیشود. ابن ابی الحدید، یک فرد منصف بود که خیلی نیک درد دلهای حضرت امیرالمومنین علیه السلام را بیان کرده است و به حقانیت امیرالمومنین (علیه السلام) اذعان دارد.
این استاد حوزه و دانشگاه، ادامه داد: این گنجینه گرانسنگ آنقدر ارزشمند میباشد که شرحهای مختلف بسیاری توسط نویسندگان دیگر نیز بر آن نوشته شده است؛ از جمله شیخ محمد عبدُه ( (۱۲۶۶-۱۳۲۳ق)، فقیه، حقوقدان و پژوهشگر دینی مصر) که چهار جلد شرح بر آن نوشته است که ایشان هم حرفهای تازهای در شرح نهج البلاغه دارد. یا اینکه علامه جعفری چه زحمتهایی برای نهج البلاغه متحمل شده است که این اثر در ميان شرحهاى متعددى که در عصر حاضر بر نهجالبلاغه نگاشته شده، يکى از مهمترين شروح به شمار مىرود. بعضیها ایراد گرفته بودند که نهج البلاغه دارای سند نمیباشد ولیکن افرادی زحمتهای زیادی کشیدند و سندهای مربوط به آن را جمعآوری و منتشر کردند که یکی از بهترین کتابها همین اسنادهای مربوط به نهج البلاغه است که تازه بخش کوچکی از خطبههای امام علی(علیه السلام) میباشد. ما چنین گنجینههایی ارزشمندی را در اختیار داریم.
وی اضافه کرد: غیر از اینها بسیاری کتب معتبر دیگر در مکتب تشیّع وجود دارد؛ از جمله اربعه شیعه (کُتُب اَربعه یا اصول اربعه، چهار کتاب حدیثی است که شیعیان آنها را معتبرترین منابع حدیثی خود میدانند. کتب اربعه عبارتاند از: الکافی، مَن لایَحضُرُه الفقیه، تهذیب الاحکام و الاِستِبصار. کتاب کافی نوشته کُلینی و من لایحضره الفقیه تألیف شیخ صدوق است. تهذیب الاحکام و استبصار را هم شیخ طوسی نگاشته است)؛ که بسیار ارزشمند میباشند و تمام کتاب صِحاحِ سِتّه اهل سنت(عنوان شش مجموعه بزرگ از کتب حدیثی معتبر در نظر اهل سنت است که پس از قرآن کریم مهمترین منابع دینی آنان به شمار میرود. هر چند تنها دو کتاب با عنوان صحیح و چهار کتاب دیگر، با عنوان سنن است، اما به همه آنها صحاح به معنای صحیحها گفته میشود)؛ روی هم رفته به اندازه کتاب کافی که اولین کتاب اربعه شیعه میباشد، دارای حدیث است.
استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: از این نوع کتابها در مکتب تشیّع بسیار زیاد یافت میشود؛ ما حداقل ۲۰۰ تا ۲۵۰ سال، یک گنجینه گرانقدر از اهلبیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) را در اختیار داریم که اهل سنت از آن محروم هستند. آنها بعد از رحلت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) کتابت حدیث را منع کردند، به گونهای که اگر کسی حدیث با خود داشت مورد آزار و تنبیه قرار میگرفت حتی ابوبکر دستور داد که تمام روایتهایی که مردم در اختیار دارند را جمع آوری کنند و از بین ببرند، ولی در مکتب شیعه جریان کتابت جدی گرفته میشد، به نوعی که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) دستور دادند که این علم را بنویسید و شیعه به کتابت حدیث عمل میکرد، بعد از رحلت ایشان نیز این امر ادامه یافت.
تولیت آستان مقدس، با بیان اینکه ما گنجینههای گرانسنگی بسیار زیادی در اختیار داریم، اظهار کرد: بهترین کاری که در حوزه دین میتوان انجام داد، فعالیتهای مربوط به قرآن و نهج البلاغه است که در زمره بالاترین و بهترین کار فرهنگی میباشد. در حقیقت، قرآن و عترت زیرساختهای فرهنگی اسلام هستند، کار در زمینه نهج البلاغه و صحیفه سجادیه جزو کارهای اصلی به حساب میآید که در این زمینه نباید غفلت داشته باشیم و فقط به برگزاری یک جلسه بسنده نماییم و فکر کنیم که کار فرهنگی انجام دادهایم، کار در زمینه این گنجینههای عظیم، یک کار واجب فرهنگی است.
استاد دانشگاه تهران، خاطرنشان کرد: اگر جامعه رنگ و بوی قرآنی به خود بگیرد، بسیاری از مشکلات و معضلات جامعه، حل میشود. بسیاری از مشکلاتی که در جامعه وجود دارد به دلیل فاصله گرفتن از نهج البلاغه، قرآن و گنجینههای عظیم مکتب شیعه میباشد. اگر به این سخن رسول الله «انِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي»؛ «همانا من دو چیز گرانبها را در میان شما باقی میگذارم، کتاب خدا و اهل بیتم را، تا زمانی که به این دو چیز گرانبها تمسک کنید، گمراه نخواهید شد»؛ عمل کنیم، مشکلات جامعه به راحتی حل میشود.
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(علیهماالسلام)، اظهار کرد: اینجا به برکت حضور حضرت احمد بن موسی الکاظم(علیهماالسلام) و برادر بزرگوار ایشان، سوّمین حرم اهلبیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) در ایران اسلامی است که این را نیز باید مغتنم شمرد. در بعضی از شهرهایی که چنین گنجینههای عظیمی را در اختیار ندارند، فرد احساس غربت میکند. وجود این بارگاه مطهر جزو افتخارات و لطف خداوند است که برای انسان و خانواده او سازندگی در بر دارد. این مکان مقدس، شعبه دیگری از فعالیت و کار فرهنگی یعنی پیوند قرآن و عترت میباشد. حضرت احمد بن موسی(علیهماالسلام) امین ولایت بودند و در این مسیر به شهادت رسیدند و تا آخرین قطره خون پای ولایت ایستادند. در حقیقت ایشان افتخاری برای محبان اهلبیت(علیهم السلام) و یک الگویی برای همه ما میباشند، انِشاءلله این ارتباط با برنامهریزیهای بیشتر و دقیقتر، وسیع و جدیتر گردد.
شایان ذکر است در پایان این دیدار، از رابطین قرآن و عترت و نهج البلاغه دانشگاههای استان فارس، تقدیر به عمل آمد.