امروز سه شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴، حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام در جمع طلّاب حوزه علمیّه منصوریه شیراز، در رواق دارالذکر حرم مطهر، ضمن تأکید بر اهمیّت جایگاه متعالی سیدالسادات الاعاظم حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام گفت: این امامزاده واجب التعظیم و ذریّه نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه واله وسلم) آنقدر قابل احترام میباشند که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) فرمودند بنده هر روزصبح خدمت ایشان سلام میدهم. شخصیت بزرگی مانند امام خامنه ای(دام ظله) که امروز پرچمدار اسلام ناب بر کره خاکی هستند و همه افراد چه شیعه و سنی و حتی غیر مسلمانان اذعان دارند که پرچم هدایتی را که پیامبران الهی در طول هزاران سال بلند کردند و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده، امروز در دست مقام معظم رهبری(مدظله العالی) میباشد، حال ایشان چنین ارادتی خدمت حضرت احمد بن موسی علیه السلام دارند. این بیانگر عظمت این بارگاه ملکوتی میباشد و ما باید قدردان این خیر و نعمت کثیر باشیم.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، دکتر کلانتری در ادامه به حبّ و ارادت برخی دیگر از بزرگان نسبت به حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام اشاره کرد و گفت: نمونه بارز دیگر آن، مرجع بزرگ و گرانقدر جهان تشیّع؛ حضرت آیت الله گلپایگانی بودند که در زمینه ارتقاء اسلام و مکتب شیعه تلاشهای بسیار زیادی داشتند، ایشان برای شفای بیماری خود متوسل به حرم حضرت شاهچراغ علیه السلام میشدند؛ یا مرجع بزرگی مانند آیت الله نجفی مرعشی که ایشان هم از علمای بزرگ عصر خود بودند، اردات خاصی محضر حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام داشتند و این عظمت شخصیت بزرگی را میرساند که ما امروز در جوار ایشان هستیم و بناهایی مهمی مانند مدرسه علمیّه خان و حوزه منصوریه در جوار حرم مطهر ایشان ساخته شده است.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه به برکت حضور بزرگانی مانند حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام و برادران بزرگوار ایشان در ایران اسلامی است که ما شیعه هستیم، گفت: اگر سیری در تاریخ ایران داشته باشیم متوجه خواهیم شد که طی قرون متمادی، آنقدر تعداد کسانی که خود را شیعه میخواندند و مورد آزار و اذیت قرار میگرفتند زیاد میباشد که ملزم به تقیه بودند؛ زمانی که امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند «التَّقِيَّةُ دِينِي وَ دِينُ آبَائِي، و لا دین لمن لا تقیة له»؛ «تقیه دین من و دین پدران من است، کسی که تقیه ندارد دین ندارد»؛ فقط مربوط به مدینه نبوده است، بلکه حدود ۱۰ قرن در کشور ما بسیاری از شیعیان تقیه داشتند و نمیتوانستند بیان کنند که شیعه هستند چراکه با بیان آن حتی اعدام میشدند.
وی ادامه داد: شهید اول (محمد بن جمال الدین مکی عاملی ۷۳۴-۷۸۶ق مشهور به شهید اول از فقیهان شیعه در قرن هشتم قمری) که ساکن دمشق بود، آن انسان بزرگ و صاحب «اللمعه الدمشقیه» مربوط به عصر سربداران در ایران اسلامی میباشد، زمانی که گروهی از دراویش شیعه در خراسان قیام کردند، خدمت ایشان نامه نوشتند که قصد برپا کردن یک حکومت شیعه را دارند ولی یک رهبر و مرجع مورد اعتماد ندارند، لذا از ایشان خواستند که به ایران عزیمت کرده و رهبری این گروه را به دست بگیرند، زمانی که نامه دست شهید اول رسید ایشان بیان کردند که در همین مکان هم شیعیان غریب و گرفتار هستند ولی اعلام کردند یک متنی را برای شما آماده خواهم کرد که بر اساس آن تشکیل دولت شیعه دهید؛ بعدها شهید ثانی، از علما و دانشمندان برجسته شیعی و از افراد سرشناس در علم فقه شیعه، بر همین دستورالعمل، شرحی را نوشتند تحت عنوان «شرح لمعه» که در حوزهها تدریس میشود.
تولیت آستان مقدس، در ادامه به خفقان حاکم بر جامعه آن زمان اشاره کرد و گفت: شهید اول در دمشق با تقیه زندگی میکردند و به تدریس دروس فقه اهل سنت مشغول بودند و همه ایشان را یک عالم سنی میدانستند، اما شبها به صورت مخفیانه برای چندین طلبه شیعه به تدریس میپرداختند که بعدها یک جاسوس در همین جلسات مخفیانه ایشان پیدا شد و همین امر باعث دستگیری و اعدام ایشان گردید. مدتها ایشان به دار آویخته شده بودند تا درس عبرتی باشد برای کسانی که میخواهند شیعه باشند. در نهایت جنازه ایشان را آتش زدند.
وی ادامه داد: در مورد شهید ثانی نیز وضع همین گونه بود؛ در کشور خود ما هم در گذشته این محدودیتها وجود داشته است و اینقدر راحت نبوده که خیلی از علما به تدریس مکتب شیعه بپردازند و اعتقادات خودشان را بیان کنند. سلسلههای پادشاهی ایران غالباً سنی بودند؛ به عنوان مثال سلجوقیان یک گروه سنی بسیار متعصب بودند که نظامیهها در این دوره و به پیشنهاد خواجه نظام الملک طوسی وزیر دربار سلجوقیان تشکیل شد؛ با اینکه نظامیه یک تشکل بسیار مناسب و خوبی بود اما فلسفه اصلی تاسیس آنها این بود که به صورت رسمی «فقه حنفی» در ایران نهادینه بشود و کسی از تشیّع حرفی به میان نیاورد. نظامیهها در شهرهای بزرگی مانند شیراز، مشهد و ... تشکیل شد و مرکز اصلی آن در بغداد بود. ورود شیعیان به نظامیه ها ممنوع بود.
دکتر کلانتری ادامه داد: نظامیه که یک مدرسه علمیه بود، در ابتدا در ایران طراحی و تاسیس شد و بعدها اروپاییها در اواخر قرن ۱۲ میلادی از نظامیههای ایرانی برای ساخت دانشگاههای خود کپی برداری کردند. این همه فراز و نشیب در کشور وجود دارد تا اینکه بالاخره در عصر صفویه، کمکم شیعه در کشور رسمیت پیدا میکند و فضا برای حضور شیعیان و تدریس و تبلیغ علمای شیعه باز میشود و وضعیت از حالت تقیه خارج میگردد.
رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: اولین نفری که ولایت مطلقه فقیه را مورد بحث جدی قرار داده است، مرحوم محقق کرکی( شیخ علی بن عبدالعالی کرکی (م، ۹۴۰ ق) از فقهای نامدار شیعه در قرن ده هجری است) میباشد که ایشان این نظریه را که متعلق به ۵۰۰ سال قبل میباشد را بیان میکنند. اما بعضی از افراد جاهل اعلام میکنند که این بحث را امام خمینی(رحمت الله علیه) بیان کردند و قبل از آن وجود نداشته است! بعد از مرحوم محقق کرکی، بزرگان متعددی همین نظریه را مورد بحث و بررسی قرارداده و در ترویج آن تلاش کردند؛ کار مهم امام این است که این مبحث را عملیاتی میکنند.
وی در ادامه ضمن اشاره به بیانات آیت الله جوادی آملی در زمینه اهمیت حفظ نظام اسلامی، گفت: ایشان میفرمایند اگر این نظام آسیب ببیند، ما یعنی نسلی که نتوانست این نظام را حفظ کند، مشمول لعنت همه پیامبران و اولیای الهی قرار خواهد گرفت. زیرا تمام زحمات پیامبران، اولیاء، اوصیاء و تمام کسانی که در بستر تاریخ با زحمت فراوان مکتب شیعه را به این مرحله رساندند، که محصول آن همین نظام جمهوری اسلامی ایران میباشد، بر باد میرود.
تولیت آستان مقدس، در ادامه گفت: اگر بخواهیم در مسیر اولیاء و پیامبران باشیم و به این وظیفه حساس الهی درست عمل کنیم، وظیفه داریم که به خودمان برگردیم. اگر میخواهیم رشد کنیم و ارتقاء علمی، معنوی و اخلاقی داشته باشیم و بتوانیم در مسیر اولیای خداوند قدم برداشته و تقرب الی الله پیدا کنیم، نباید به بیرون نظر داشته باشیم بلکه باید به خودمان نگاه کنیم و از خودمان تغییر را شروع کنیم « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا»؛ « ای مؤمنان! خود و خانواده خود را از آتشی که هیزم آن انسان ها و سنگ ها است، حفظ کنید». (آیه ۶ سوره تحریم).
وی تصریح کرد: دلیل موفقیت حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در مسیر هدایت انسانها این بود که ابتدا از خودشان شروع کردند «آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ»؛ «پيامبر، خود به آنچه از جانب پروردگارش به او نازل شده ايمان دارد»؛ (آیه ۲۸۵، سوره بقره). در ابتدا پیامبر(ص) به مقام والای قرب الهی رسیدند و در ادامه موفق شدند جامعه را به همین سمت سوق دهند، راز اینکه توانستند از میان آن همه افراد جاهل که هر یک از آنها مجموعهای از رذایل اخلاقی را داشتند، انسانها به معنای واقعی کلمه مانند ابوذر، سلمان، مقداد و ... را بسازند این بود که ابتدا به خود نگاه کردند و در این راه محکم و ثابت قدم بودند. اگر ما محکم نبوده و اراده قوی نداشته باشیم، در هیچ زمینه ای موفق نخواهیم شد.
استاد دانشگاه تهران، خاطرنشان کرد: هر کسی در هر زمینهای وارد میشود باید در آن کار تخصص داشته باشد، در غیر این صورت شکست خواهد خورد و به هدف اصلی خود نخواهد رسید. اگر بخواهیم مسیر الهی را ادامه دهیم، باید از خود شروع کرده و در این راه ثابت قدم باشیم.
دکتر کلانتری در ادامه به اهمیت ولایت در نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: امام خمینی(رحمت الله علیه) فرمودند که حفظ نظام از حفظ جان امام زمان(ارواحنا لهالفداء) هم اولاتر میباشد، که این بیان و سخن اهلبیت علیهم السلام میباشد. زمانی که زراره از امام باقر علیه السلام پرسید که از اصول پنجگانه کدام یک مهمتر میباشد، امام فرمودند ولایت، زیرا ولایت کلید آنها است.
«عن زرارة عن أبی جعفر(ع) قال: بُنِیَ الاِسلامُ علَی خَمسَةِ اَشیاءٍ: عَلَی الصَّلاةِ و الزَّکاةِ و الحَجِّ وَ الصَّومِ وَالوَلایَةِ، قالَ زُرارةُ: فَقُلتُ: وَ اَیُّ شَیئیٍ مِن ذلِکَ اَفضَلُ؟ فَقال: اَلوَلایَةُ اَفضَلُ، لِأَنَّها مِفتاحُهُنَّ ...»؛ «زراره از امام باقر علیه السلام نقل میکند که آن حضرت فرمودند: اسلام بر پنج رکن بنا شده است؛ نماز، زکات، حج، روزه و ولایت. زراره میگوید: از آن حضرت سؤال کردم: کدام یک از این پنج رکن برتر است؟ حضرت فرمود: ولایت از همه برتر است، زیرا ولایت کلید همه آنهاست...»(کلینی، اصول کافی، جلد۳، صفحه۳۰).
تولیت آستان مقدس، اظهار کرد: اگر ولی خدا و «ولایت مطلقه فقیه» نباشد، هیچکس به هیچ جایی نمیرسد؛ اگر حفظ نظام از اوجب واجبات میباشد که هر انسان عاقلی آن را میداند، موظف هستیم که در این حوزه تمام تلاش خود را بکنیم اولین راه این است که به خودمان بپردازیم؛ هم در حوزه علم، تقوا، معنویت و هم در حوزه شناخت نظام الهی و اسلامی.
این استاد حوزه و دانشگاه، ضمن توصیه طلاب نسبت به ارتقاء دانش و بهروزبودن اطلاعات و آگاهیهای سیاسی و اجتماعی، اظهار کرد: همواره ذهنیت و اطلاعات ما باید به روز و لحظهای باشد؛ همانگونه که حضرت آقا(دامت برکاته) فرمودند که باید بلاغ مبین باشید. کسانی که میخواهند در این زمینه کاری انجام بدهند حتی اگر تمام وقت خود را هم صرف کنند باز کم است، آنقدر که حجم نیازها زیاد میباشد. از طرفی مکتب اهل بیت علهیم السلام به برکت خون پاک شهدا و سختیهایی که امت ما کشیده، امروز جهانگیر شده است و بعد از گذشت ۴۷ سال حتی در قلب آمریکا هم شعارهای اهلبیت علهیم السلام بیان میشود و پرچم آنان بالا هست.
وی اضافه کرد: امروزه در پیادهروی اربعین از تمام ملیتها و کشورهای مختلف شرکت میکنند و به عشق امام حسین علیه السلام، عاشق مکتب تشیّع شدهاند. بحمدالله روز به روز در حال ارتقاء هستیم و یقینا به وعده قطعی قرآن که در آیه ۵ سوره قصص نیز به آن اشاره شده است خواهیم رسید «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ»؛ « و ما بر آن هستيم كه بر مستضعفان روى زمين نعمت دهيم و آنان را پيشوايان سازيم و وارثان گردانيم». باید توجه داشت که هرچه به این مقصد نزدیکتر میشویم، در نتیجه وظایف ما هم در این راه، سنگینتر میگردد.