سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 232815
تاریخ انتشار: 1404/8/14
در بیست و پنجمین نشست صمیمانه تولیت و کارکنان آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام، عنوان شد؛
تولیت آستان مقدس: سقوط خواص و افرادی که در جوار مکتب اهل‌بیت علیهم السلام قرار دارند، بسیار وحشتناک‌تر از سقوط عوام است

HyperLink

* افراد عالِم و برجسته، یک نشانه و علامت هستند که اگر این علامت به گمراهی بیافتد، خیلی‌ها نیز گمراه شده و راه را گم می‌کنند.

 

امروز چهار‌شنبه، ۱۴ آبان ۱۴۰۴، بیست و پنجمین نشست صمیمانه تولیت و کارکنان آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام، در شبستان امام خمینی(قدس سره) برگزار شد.  

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری در ابتدای این نشست، ضمن تسلیت ایّام سوگواری شهادت صدیقه طاهره، حضرت فاطمة الزهرا سلام الله علیها و نکوداشت شهداء حرم مطهر، گفت: شهادت جمعی از هموطنان و زائران حرم مطهر حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام، حقیقتاً مصیبت بزرگی بود که اتفاق افتاد؛ تعدادی از بهترین بندگان خدا در کنار مضجع شریف این امامزاده جلیل‌القدر خونشان بر زمین جاری شد و مظلومانه به شهادت رسیدند اما خون شهید همیشه برکت دارد. حضرت آقا(دامت برکاته) فرمودند که اینجا سوّمین حرم اهل‌بیت علیهم السلام در ایران اسلامی است، لذا همه باید تلاش‌کنیم تا به آن جایگاه اصلی خود برسد. وقتی دست پلید شیطان به خون زائران آستان مقدس آلوده شد، این خون آنقدر برکت داشت که این حرم را جهانی کرد و از سراسر دنیا دستگاه‌ها، دولت‌، سازمان‌های مختلف و حتی دبیرکل سازمان ملل در رد و محکوم کردن این جنایت بزرگ پیام‌ ارسال کردند.

 

وی ادامه داد: برخلاف نیّت خاص دشمن، پرتو این بارگاه منور در سرتاسر جهان گسترده شد، همیشه همین‌گونه بوده است، وقتی که شهیدی بر زمین می‌افتد، ده‌ها شهید دیگر از خاک سر بر می‌آورند. سید حیدرالهاشمی یکی از بزرگان عراقی بیان می‌کرد که دیگر شما سوّمین حرم نیستید، بلکه اولین حرم می‌باشید و باید از این پایگاه پیام اسلام ناب را به دنیا مخابره کنید. اِن‌شاءالله همه ما‌ در مدتی که خداوند توفیق خدمت را به ما عنایت کرده و در پرتو سایه لطف حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام قرار گرفته‌ایم، بتوانیم به وظایف خود به نحو احسن عمل کنیم. این فرصتی که در اختیار ما قرار گرفته موقت است و چیزی جز آنچه در نزد خدا ذخیره کرده ایم که حاصل اخلاص و عمل صالح است، باقی نمی‌ماند؛ «مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ»؛ «آنچه نزد شماست فنا مى‌شود و آنچه نزد خداست باقى مى‌ماند». (آیه ۹۶ سوره نحل)

 

 دکتر کلانتری در ادامه به روایتی از رسول اکرم(صلوات الله علیه) اشاره کرد و گفت: این روایت تذکری برای همه افراد می‌باشد؛ نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند: «ثَلاثةٌ أخافُهُنَّ على اُمّتي: الضَّلالةُ بَعْدَ المَعْرِفةِ، ومُضِلّاتُ الفِتَنِ، وشَهْوَةُ البَطْنِ والفَرْجِ»؛ «سه چيز است كه از آنها بر امّت خود بيمناكم: گمراهى بعد از شناخت، فتنه‌ها و آزمون‌های گمراه‌كننده، و شكم‌بارگى و شهوترانى».

 

این استاد حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: اولین ترس نبی اکرم(صلی الله علیه واله وسلم) که تا پایان تاریخ ادامه دارد، گمراهی بعد از معرفت است و این بدترین نوع گمراهی می‌باشد. کسی که در یک فضا و خانواده منحرف متولد شده و از همان ابتدا منحرف بوده و در جهل مرکب می‌باشد و اصلاً اطلاعی ندارد که منحرف است و پیامی هم به گوشش نمی‌رسد که برای او تذکر و تلنگری باشد تا بیدار گردد، این یک نوع گمراهی است که افراد بسیاری در جهان امروز درگیر آن هستند. اما بدتر، این است که انسان در فضا و مسیر الهی شدن و صراط مستقیم قرار داشته باشد اما به یکباره سقوط کند؛ «الضَّلالةُ بَعْدَ المَعْرِفةِ».

 

وی تصریح کرد: این گمراهی در بستر و حرکت طبیعی زندگی برای همه افراد پیش می‌آید، انسانی که در مسیر هدایت الهی می‌باشد، بیشتر تحت هجمه شیطان به اشکال مختلف قرار دارد. هدف اصلی شیطان، ساقط کردن انسان است، هر کس مقام و منزلت بالاتری داشته باشد، بیشتر در خطر گمراهی قرار می‌گیرد و اگر سقوط کند بسیار وحشتناک‌تر می‌باشد. سقوط خواص و افرادی که در جوار مکتب اهل‌بیت علیهم السلام قرار دارند بسیار وحشتناک‌تر از سقوط عوام است، زیرا نه‌تنها خود فرد ساقط می‌شود و از بین می‌رود، بلکه افراد بسیاری با مشاهده سقوط آن شخص متزلزل و دچار تردید در عقیده شده و به گمراهی کشیده می‌شوند.

 

 تولیت آستان مقدس، در ادامه به روایتی پیرامون فساد و گمراهی افراد برجسته اشاره کرد و گفت: چقدر زیبا گفته شده است که «اذا فَسَدَ الْعالِمُ فَسَدَ الْعالَمُ»؛ «اگر عالِم فاسد شد، عالَم فاسد مى شود»؛ (منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه (خوئى)، ج‏۶، ص ۱۸۶). افراد عالِم و برجسته یک نشانه و علامت هستند که اگر این علامت به گمراهی بیافتد، خیلی‌ها نیز گمراه شده و راه را گم می‌کنند، و این حقیقتاً بسیار وحشتناک است.

 

استاد دانشگاه تهران پیرامون دومین نگرانی پیامبر(صلوات الله علیه) یعنی آزمون‌های گمراه‌كننده، گفت: «ومُضِلّاتُ الفِتَنِ». گاهی آزمون‌هایی که برای انسان پیش می‌آید بنیان‌کن هستند. هیچ کدام از انسان‌ها از آزمون‌های الهی معاف نیستند و تک تک افراد بشر باید آزمون بدهند، همانگونه که در آیه ۲ سوره عنکبوت نیز به آن اشاره شده است؛ «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ»؛ «آيا مردم پنداشته‌اند كه چون بگويند: ايمان آورديم، رها شوند و ديگر آزمايش نشوند؟».

 

دکتر کلانتری، اظهار کرد: ده‌ها آیه از قرآن کریم به صراحت بیان می‌کند که تک تک انسان‌ها مورد آزمون خداوند قرار می‌گیرند که شامل آزمون‌های آسان و سخت می‌باشد؛ نمونه آزمون‌های بسیار سخت زمانی است که در عصر تاسوعا، شمر بن ذی ‌الجوشن، امان‌نامه ای از عمر بن سعد برای حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام و برادران ایشان آورد. حضرت عباس علیه‌السلام که کانون غیرت و وفاداری بودند، بر او فریاد زدند و فرمودند: بریده باد دستان تو و لعنت خدا بر تو و امان‌نامه تو. با اینکه ایشان قطعاً می‌دانستند که فردا به شهادت می‌رسند اما زیر بار ظلم نرفتند.

وی اضافه کرد: نمونه دیگری از این نوع آزمون را در جنگ ۱۲ روزه‌ای که رژیم صهیونی آمریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخت شاهد بودیم، دلاورمردان هوافضا در هنگام استفاده از لانچرها و پرتاب موشک‌ها، قطعاً می‌دانستند که شانس زنده ماندن آنها بسیار اندک می‌باشد و در این راه به شهادت خواهند رسید، ولی با این حال در این مسیر قرار گرفتند و تعدادی از آنها نیز به فیض شهادت نائل آمدند. و یا افرادی که در زمان جنگ در مرخصی بودند ولیکن با شروع این حملات با میل و رغبت باطنی خود به محل کار خود برگشته و در کنار دیگر رزمندگان قرار گرفتند، با اینکه می‌دانستند در این راه ممکن است به شهادت برسند.

 

دکتر کلانتری، در خصوص سومین خوف پیامبر(صلوات الله علیه) برای امت خود، یعنی شهوات نفسانی گفت: «وشَهْوَةُ البَطْنِ والفَرْجِ»؛ مرحوم فیض کاشانی در «المحجة البیضاء فی تهذیب الاحیاء»؛ می‌فرماید تمام شهوت‌ها و هوا و هوس‌هایی که سر راه انسان قرار می‌گیرد، منبع اصلی همه آنها شکم می‌باشد. همانگونه که آدم و حوا اینگونه به گناه افتادند، یعنی از آن درختی که نباید تناول می‌کردند خوردند و گمراه شدند؛ «فَأَكَلَا مِنْهَا فَبَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا»؛ « آنگاه از آن [درخت ممنوع‌] خوردند و برهنگى آنان برايشان نمايان شد» (آیه ۱۲۱، سوره طه).

 

وی ادامه داد: زمانی که هوا و هوس شکم برآورده شد، بقیه گمراهی‌ها در پی آن خواهد آمد، دروغ،  کبر، ریا، غیبت و ... هم پیش خواهد آمد و همه این‌ها از شکم‌سیری می‌باشد. زمانی که ما روزه می‌گیریم خیلی از گناهان و گمراهی‌ها حذف می‌شوند، اگر به شهوت شکم بها داده شود، دیگر حد یقفی در گناه کردن وجود ندارد، یعنی زمانی که شکم، مفسده اصلی انسان شد، به ترتیب همه گناهان اتفاق می‌افتد، چنین فردی مصداق سخن حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام است که می‌فرمایند: «مَنْ كَانَتْ هِمَّتُهُ مَا يَدْخُلُ بَطْنَهُ كَانَتْ قِيمَتُهُ مَا يَخْرُجُ مِنْه»؛ «کسى که همّت او شکمبارگى است ارزش او به اندازۀ چیزى است که از شکم خارج مى شود»( غرر الحکم و درر الکلم، ج ۱، ص ۱۸۴).

 

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، در پایان خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم گمراهی بعد از معرفت پیش نیاید، ما باید اول از خود مراقبت کنیم؛ همانگونه که در آیه ۶ سوره تحریم به صراحت به آن اشاره شده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ». اگر بخواهیم در فتنه‌ها سقوط نکنیم، باید از خودمان مراقبت کنیم تا به شهوت بطن و فرج (شکم پرستی و شهوت جنسی) دچار نشویم. باید دائماً به خودمان تذکر بدهیم، اگر چنین اتفاقی بیافتد پیام قرآن و انبیاء اثرگذار می‌شود. ابتدا باید زمینه از درون شکل بگیرد بعد از آن تمام هستی، پیامبر و آیات الهی می‌شوند و دائماً به انسان تذکر می‌دهند، در چنین حالتی است که انسان آن تذکرات را قبول می‌کند ولی اگر تذکراتِ درونی و باطنی نباشند، هیچ گوش شنوایی برای تذکرات بیرونی وجود نخواهد داشت و فرجام فرد، انحراف و سقوط خواهد بود.

 

شایان ذکر است در ابتدای این نشست، علیرضا زینلی مدیر حج و زیارت استان فارس پیرامون طرح زیارتی حرم تا حرم، اعزام‌های عمره از شیراز و لزوم تبیین جایگاه سوّمین حرم اهل‌بیت علیهم السلام و همچنین مفاهیم مقدس برای نسل جوان، به ایراد سخن پرداخت.

 


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:

200 کاراکتر


گزارش های تصویری


جست و جو در سایت