سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 110496
تاریخ انتشار: 1400/07/08
در نشست فعالین گروه های جهادی با تولیت حرم مطهر عنوان شد؛
سند جامع آستان مقدس حضرت احمدبن موسی(ع) تدوین می شود

HyperLink

حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر در نشست صمیمانه فعالین گروه های جهادی که در سالن شهید آیت الله دستغیب برگزار شد، اظهار کرد: سند جامع آستان مقدس حضرت احمدبن موسی(ع) که حوزه های مختلف و چشم اندازهای فکری، فرهنگی و تبلیغی را دربر می گیرد، در دست برنامه ریزی و تدوین است.  

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، حجت الاسلام و المسلمین دکتر کلانتری در این نشست، ضمن برشمردن ویژگی های جهاد اظهار کرد: جهاد دارای ده ویژگی و مختصات است، اولین ویژگی جهاد این است که یک کار جدی و توأم با سختی و مرارت است، دومین ویژگی، برخواسته بودن از ایمان، اعتقاد و انگیزه‌ی الهی است. ویژگی بعدی، اینکه مبتنی بر آگاهی، معرفت و بصیرت است، چهارمین ویژگی جهاد، جهت دار و هدفمند بودن آن و در مقابله با یک دشمن است. هدف بسیار مهم است، یعنی اگر جهت‌ها درست نباشند، آن کار، جهادی نیست. هم گفتار و هم عمل  باید جهت الهی داشته باشند.

وی در تشریح دیگر ویژگی های جهاد گفت: پنجمین ویژگی، برخورداری کار جهادی از برنامه و طراحی معین است. کار جهادی، کار بی حساب و کتاب نیست بلکه یک نظام معین بر این کار باید حاکم باشد، ویژگی بعدی این است که همراه با صبر، پایداری و استقامت است. " تَواصَوا بِالحَقِ‌ّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر" یعنی هم به پیمودن راه حق یکدیگر را توصیه کنید و هم به صبر.  ویژگی هفتم جهاد، راستی است، یعنی صادقانه و شفاف عمل کردن.


تولیت حرم مطهر، هشتمین ویژگی جهاد را بدون چشم‌داشت دنیوی و مادی آن دانست و گفت: پیامبر خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: "من کان للَّه کان اللَّه له" یک دنیا حرف در همین یک جمله‌ی کوتاه است؛ یعنی هرکس برای خدا باشد، خدا برای اوست. اگر کسی برای خدا و به معنای واقعی کلمه خدایی شود، خدا نیز رحمت خاص خود را متوجه آن شخص می کند.

وی ادامه داد: ویژگی نهم جهاد این است که توام با توکل و امید می باشد. در کار جهادی، علی رغم همه ی سختی ها، حتی یک لحظه امید قطع نمی شود و ناامیدی هیچ جایگاهی ندارد. یکی از بهترین مثال ها در این مورد، شخص مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است. علی رغم همه ی سختی ها، فتنه ها، ناهنجاری‌ها، کارشکنی‌ها، بی بصیرتی ها و دشمنی های داخلی و خارجی، حتی یک لحظه در چهره حضرت آقا، یأس و ناامیدی دیده نمی شود. توصیه می کنم عزیزان، کتاب "خون دلی که لعل شد" در مورد خاطرات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) از زندان ها و تبعید دوران مبارزات انقلاب اسلامی را حتما مطالعه فرمایند و ببینند که چطور معظم لَه با آن همه سختی و فشار در قبل از انقلاب و در زندان ستم شاهی، حتی یک لحظه امید و توکلشان از خداوند جدا نمی شود.

وقتی به زندگی رهبری نگاه می کنیم متوجه می شویم نه تنها امید ایشان در سختی ها و مشکلات، کم نمی شود، بلکه روز به روز امید آفرینی ایشان بیشتر نیز می شود. حزب‌الله لبنان با امیدی که رهبر معظم انقلاب به آن ها می دهد اینگونه سلحشورانه در مقابل رژیم صهیونیستی ایستادگی می‌کنند، همینطور انصارالله یمن به امیدی که حضرت آقا به آن ها می دهد اینگونه با دست خالی در مقابل همه‌ی دنیا مبارزه می کنند، مقابله حشدالشعبی عراق در برابر داعش نیز با همین امید است.

 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر کلانتری در توضیح دهمین ویژگی جهاد گفت: جهادگر تحت نظر و فرماندهی امام حق باید عمل کند. جهاد فقط با فرماندهی امام عادل معنا پیدا می کند. یعنی امام معصوم(ع) و یا منصوب از ناحیه‌ی امام معصوم(ع) که در تفکر شیعی است.

 

 وی در ادامه پس از بیان ویژگی های جهاد به تبیین عرصه های آن پرداخت و اظهار کرد: جهاد دارای ده‌ها عرصه است، جهاد فی‌سبیل‌الله در جنگ، در عرصه‌ی فکر و اندیشه - و این مورد چقدر در دنیای امروز و ساختن زیرساخت‌های فکری جوانان، اهمیت دارد - جهاد در حوزه‌ی سازندگی، در حوزه‌ی علم، در حوزه‌ی فرهنگ و ...


تولیت حرم مطهر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برنامه ریزی برای تدوین سند جامع حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع) گفت: اهل بیت علیهم السلام، ظرفیت عظیمی دارند و هر جا که باشند از برکت وجودشان، می توان وضعیت را به نحو احسن متحول کرد. تدوین سندی جامع که حوزه های مختلف را دربرخواهد گرفت در اولویت برنامه های حرم مطهر است. شامل منابع پایدار درآمدی و وضعیت موقوفات آستان و چشم اندازهای، فرهنگی و تبلیغی، تا اِن شاءالله به جایی برسیم که حرم مطهر بتواند به پشتوانه‌ای قوی برای جهادگران عرصه‌ی فکر و فرهنگ تبدیل شود و به امید خدا یک قطب فرهنگی دینی انقلابی، نه فقط برای شهر شیراز بلکه کل کشور باشد. واژه سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی که حضرت آقا نام بردند یک آرمان بلند هست که نیاز به برنامه ریزی مدون و کار جهادی همه مسئولان دارد و این فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله العالی) تکلیف و حجت را  بر همگان تمام کرده است و امیدواریم با فرصت های پیش آمده با استقرار دولت سیزدهم، در این راستا گام های موثری برداشته شود و از موقعیت‌ها به نحو مطلوب بهره‌برداری شود.


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت