سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 110501
تاریخ انتشار: 1400/07/10
در دیدار مدیرکل میراث‌‎فرهنگی استان فارس عنوان شد؛
تاکید تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) بر رعایت دقیق مسائل میراثی در طرح توسعه این بارگاه منور

HyperLink

امروز شنبه ۱۰ مهرماه هادی شه‌دوست شیرازی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، ضمن تشرف به حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، با حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت این بارگاه منور دیدار و گفتگو کرد.    

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، حجت الاسلام و المسلمین دکتر کلانتری در این دیدار اظهار داشت: بحث میراث فرهنگی و گردشگری یکی از ارزشمندترین بحث هاست، هر گوشه ای از شیراز را که نگاه می کنیم آثاری از تمدن غنی ایرانی- اسلامی را می بینیم که منحصر به فرد و در مقایسه با تک تک نقاط ایران بی نظیر است.

 

وی ادامه داد: شیراز و استان فارس خطه ای اصیل و دارای فرهنگ و ادبیات فارسی اصیل است و برای ما که دنبال کار فرهنگی هستیم این باعث افتخار و البته فرصت است، حدود قرن هفتم بوده که ابن بطوطه از اینجا به عنوان زیارتگاه  مردم نام برده و به وجود مدارس تاریخی در کنارش اشاره کرده است.

 

تولیت حرم مطهر گفت: ورای جایگاه مذهبی، از لحاظ تاریخی هم که در نظر بگیریم، حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام، قطب فرهنگی در شهر شیراز محسوب می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: موضوع سومین حرم اهل بیت علیهم السلام که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بیان کردند فراتر از نگاه استانی است و مسئولان استانی و کشوری میراث و سایر مجموعه های ذیربط باید نگاهی آرمان گرایانه به این قطب فرهنگی داشته باشند. اِن شاءالله به همت دوستان میراثی عنوان حرم سوم نمود عملی پیدا کند. متاسفانه مشکلات و ناهنجاری های بسیاری، در بافت قدیمی پیرامون بین الحرمین است که لازم است هرچه سریع تر به آن ها رسیدگی شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر کلانتری با اشاره به طرح توسعه حرم مطهر، خاطر نشان کرد: در این طرح باید نهایت دقت به کار برده شود تا صدمه ای به موارد میراثی و تاریخی بافت قدیم پیرامون حرم مطهر زده نشود.

 

وی با تاکید بر لزوم معرفی هرچه بیشتر جاذبه های تاریخی شیراز و فارس برای جهانیان خاطرنشان کرد: تک تک آثار تاریخی شیراز ارزشمند است، فقط نزدیک ۱۰ مدرسه قدیمی که در دنیای امروز سرمایه ملی است، در شیراز داریم، آرامگاه های سعدی و حافظ و مجموعه زندیه، همینطور آثار تاریخی قبل از اسلام همچون تخت جمشید، پاسارگاد و نقش رستم، باید برنامه ریزی شود تا این ظرفیت عظیم باید مورد توجه جهانیان قرار گیرد. همین بنای تاج‌محل در هند که محل توجه جهان است، کار معماران و هنرمندان فارس و شیراز است و پیرامون این مکان گردشگری، صدها شغل ایجاد شده است. این ظرفیت را ما چند برابر در کشور خودمان داریم.

 

تولیت حرم مطهر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پیشبینی حضور گسترده گردشگران داخلی و خارجی در فارس پس از اتمام کرونا، گفت: گردشگران خارجی در کنار جاذبه های تاریخی، تشنه اخلاق، فرهنگ و معنویت هستند، لذا ما باید از این فرصت ارزشمند برای بیان اصول اعتقادی خودمان برای گردشگران خارجی که به شیراز و آستان مقدس مشرف می شوند، بهره ببریم.


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
  نام:
  ایمیل:
  نظر:
  کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت