سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 180844
تاریخ انتشار: 1401/02/28
حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری: تکریم و خدمت به زائران حرم مطهر، افتخاری بزرگ است

HyperLink

امروز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، چهارمین نشست از سلسله نشست های تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام با کارکنان این بارگاه منور، در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد.

    

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری در ابتدای سخنرانی، ضمن تسلیت درگذشت هادی عبدحسینی، خادم فقید حرم مطهر اظهار کرد: تکریم و خدمت به زائران حرم مطهر، افتخاری بزرگ است و خدمات و تلاش های خدام این بارگاه منور، که در ایام و مناسبت های مختلف صورت می گیرد، ستودنی و شایسته تقدیر است.

 

وی ادامه داد: در ایام نوروز ۱۴۰۱، از ۲۷  اسفند تا ۱۴ فروردین، جمعیتی بالغ بر ۳ میلیون نفر به حرم مطهر مشرف شدند و نزدیک به ۷۰۰ خادم افتخاری در کنار پرسنل و خدام رسمی آستان مقدس، به این سیل جمعیت مشتاق و دلداده به اهل بیت علیهم السلام، به نحو احسن خدمت رسانی کردند و این مایه افتخار و مباهات بسیار برای مجموعه آستان مقدس است. در لیالی پرفضیلت قدر نیز بحمدالله خدام حرم مطهر در ارائه خدمت به زائران و مجاوران گرانقدر، کوشش بسیار کردند و صمیمانه از این عزیزان، تشکر و قدردانی می کنم.

 

تولیت حرم مطهر در ادامه با اشاره به آیه ۹۹ سوره مبارکه حجر گفت: خداوند متعال می فرمایند "وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِين" یعنی دائم به پرستش خدای خود مشغول باش تا یقین (ساعت مرگ و هنگام لقای ما) بر تو فرا رسد. یک انسان کامل که جویای سعادت است باید تا لحظه مرگ مسیر بندگی و پرستش خالق را ادامه دهد.

 

وی تصریح کرد: کم نبوده اند انسان های بزرگی که به خاطر یک لحظه غفلت و دوری از درگاه الهی، به قعر جهنم سقوط کرده اند. انسان هرچقدر هم دارای مقام معنوی متعالی باشد از آنجاییکه موجودی مختار است، امکان لغزش و انحراف او وجود دارد. پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله و سلم) می فرمایند: "اللَّهُمَّ لَا تَكِلْنِي إِلَى نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ أَبَداً" یعنی خداوندا، هيچ‌گاه مرا به اندازه‌ى يك چشم برهم زدن به خود وامگذار. وقتی یک پیامبر معصوم که اشرف مخلوقات هستند، اینچنین می فرماید، پس تکلیف سایر انسان ها، مشخص است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به بیان شاخصه های بندگی خداوند متعال پرداخت و اظهار کرد: امام سجاد عليه السلام می فرمایند:" ثَلاثٌ مَنْ كُنَّ فيهِ مِنَ الْمُؤمِنينَ كانَ في كَنَفِ اللّهِ، وَأظَلَّهُ اللّهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ في ظِلِّ عَرْشِهِ، وَآمَنَهُ مِنْ فَزَعِ الْيَوْمِ الاْكْبَرِ". یعنی سه حالت و خصلت در هر يك از مؤمنين باشد در پناه خداوند خواهد بود و روز قيامت در سايه رحمت عرش الهي است و از سختي ها و شدايد صحراي محشر در امان است؛ نخستین خصلت این است که "مَنْ أَعْطي النّاسَ مِنْ نَفْسِهِ ما هُوَ سائِلهُم لِنَفْسِهِ" یعنی در كارگشایی و كمك به نيازمندان و درخواست كنندگان دريغ ننمايد.

 

وی در توضیح دومین خصلت بندگی خداوند گفت: "ورَجُلٌ لَمْ يَقْدِمْ يَداً وَرِجْلاً حَتّي يَعْلَمَ أَنَّهُ في طاعَةِ اللّهِ قَدِمَها أَوْ في مَعْصِيَتِه" اینکه قبل از هر نوع حركتي بيانديشد كاري را كه مي خواهد انجام دهد يا سخني را كه مي خواهد بگويد آيا رضايت و خوشنودي خداوند در آن است يا مورد غضب او مي باشد. یک انسان مومن چیزی را که برای خود نمی پسندد، نباید برای دیگران لحاظ نماید. افراد بدبین و کسانی که نگاه منفی به دیگران دارند، نباید انتظار بازخورد مثبت، نسبت به اعمال و رفتار منفی خود داشته باشند.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری پیرامون سومین خصلت تقرب به درگاه الهی گفت: "وَرَجُلٌ لَمْ يَعِبْ أخاهُ بِعَيْب حَتّي يَتْرُكَ ذلكَ الْعِيْبَ مِنْ نَفْسِهِ" یعنی قبل از عيب جوئي و بازگوئي عيب ديگران، سعي كند عيب هاي خود را برطرف نمايد.

 

تولیت حرم مطهر در ادامه اظهار کرد: اِن شاءالله همگی این شاخصه ها را در زندگی شخصی، اجتماع و محل کارمان به کار ببندیم. همه ما که به خادمی حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام مفتخر هستیم، از آنجاکه در وهله اول، معرف اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام هستیم باید همواره خود را به زینت تقوا و پرهیزکاری، مزین و لحظه به لحظه در مسیر کمال، قدم برداریم و در جهت تکریم زائران و مجاوران این بارگاه منور، از هیچ کوششی فروگذار نکنیم.

 

شایان ذکر است در ابتدای این نشست صمیمانه که با مداحی و قرائت صلوات خاصه حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام، همراه بود، حجت الاسلام سیدمجتبی سعادت فرد معاون موقوفات، نذورات و امور حقوقی آستان مقدس، گزارشی از عملکرد این حوزه در زمینه های مختلف بیان کرد. در پایان این نشست نیز از عابدین دهقانی جانباز سرفراز و خادم پیشکسوت آستان مقدس، با اهدای لوح تقدیر، تجلیل شد.


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت