سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 201172
تاریخ انتشار: 1401/08/25
تولیت حرم مطهر: بدتر از جهل، تحجر است/ مهمترین دستاورد کتابخانه ها، تقویت روحیه علمی بشر است

HyperLink

صبح امروز چهارشنبه، ۲۵ آبان۱۴۰۱ به‌مناسبت گرامی‌داشت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار، تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، با حضور در کتابخانه و مرکز اسناد حرم مطهر، ضمن تبریک این مناسبت به پرسنل و کتابداران این مجموعه، در نشستی صمیمانه با آن ها شرکت کرد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیم کلانتری با اشاره به اهمیت کتاب و دانش در اسلام گفت: معجزه دین مبین اسلام، به عنوان دین خاتم که قرار است تا پایان دنیا پاسخگوی نیازهای بشر باشد و زنده و پویا، همچون خورشید در زندگی بشر پرتو افشانی می کند کتاب است و این نشان می دهد، کتاب و کتاب خوانی، در اسلام بسیار حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد: متاسفانه در جوامع اسلامی، به جز در مقطعی کوتاه از تاریخ، مسلمانان آن طور که شایسته است، با کتاب، قرابت کافی نداشتند و در زمینه های علمی دچار افول و رکود شدند.

 

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی گفت: یکی از خدمات بی نظیر فرهنگی، کار در حوزه کتاب و گسترش فرهنگ مطالعه است که اگر در این زمینه پیشرفت حاصل شود، خود بخود بسیاری از مسائل و مصائب حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه استاد مطهری به کرّات در آثار خود واژه ی جهالت و جمود و مشتقات آنها را به کار برده، گفت: شهید مطهری در پاسخ به این سوال که آیا از جهل، بدتر هم داریم، به جمود و تحجر اشاره می کند، انسان جاهل ممکن است گاهی جرقه ای بخورد و به سمت علم و آگاهی سوق یابد و اینگونه نیست که جهل، نقطه پایان باشد، اما اگر تحجر آمد، یعنی انسانی متعصب بر جهل خود شد، دیگر هیچ امیدی به آگاهی و روشنایی وی نیست.

تولیت حرم مطهر، ادامه داد: پیش از اسلام، بسیاری از مردم عربستان جاهل بودند اما وقتی قرآن نازل شد، با نور کلام الله مجید و نبوت، آگاه و عالم شدند اما همان زمان، بودند افرادی که با وجود آنکه در جوار پیامبر(صلوات الله علیه) بودند، به سبب تحجری که داشتند بر عقیده غلط خود پافشاری کردند و کافر ماندند.

وی اضافه کرد: جایی که قرآن میگوید مرگ باد، مربوط به این آدم هاست، در آیات ۱۸ و ۱۹ سوره مبارکه مدثر، می خوانیم " إِنَّهُ فَكَّرَ وَقَدَّرَ  فَقُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ " اوست که فکر و اندیشه بدی کرد (که رسول خدا را به سحر و ساحری نسبت داد) و خدایش بکشد که چقدر اندیشه غلطی کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: شهید مطهری در پاسخ به این سوال نیز که آیا از علم چیز بهتر دیگری هم هست؟ می فرماید که آن روحیه علمی است. ممکن یک نفر در علم خودش متوقف شود یعنی دچار یک سیری کاذب شود، که این مضر است. آن چیزی که انسان را به حرکت در می آورد، داشتن روحیه علمی و حس کنجکاوی است که از علم واقعا بالاتر است. به نظر من، مهمترین دستاورد کتابخانه ها، تقویت روحیه علمی بشر است.

 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر کلانتری گفت: همین کتابخانه ها، حتی بعضی وقت ها یک کتاب کوچک در قطع پالتویی می تواند مسیر زندگی یک فرد را تغییر دهد، روایتی از زندگی شهدای شاخص دفاع مقدس، همچون شهید چمران، باکری و بسیاری شهدای دیگر که زندگی نامه آن ها منتشر شده، و مطالعه آن ها می تواند زندگی انسان را از درون متحول کند.


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت