سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 201188
تاریخ انتشار: 1401/9/1
در دیدار معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور عنوان شد؛
تولیت حرم مطهر: ترویج معارف الهی قرآن در جهان از آرمان‌های اصلی نظام است

HyperLink

دکتر جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی همراه با دکتر محمدحسین حسنی، مدیرعامل ایکنا و رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، ضمن تشرف به آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام و زیارت مضجع شریف این امامزاده واجب التکریم، با حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت این بارگاه منور، دیدار کرد.       


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری در این دیدار با اشاره به اینکه خبرگزاری ایکنا در میان خبرگزاری‌های کشور، یکی از بهترین ‌هاست گفت: تعامل با رسانه های مختلف از جمله رسانه های مذهبی و قرآنی، همواره مورد توجه حرم مطهر بوده است. فعالیت‌های حرم مطهر به طور کلی در حوزه قرآن است و حتی در فضای سیاسی هم این فعالیت‌ها رنگ قرآنی دارند؛ به عنوان مثال سلسله نشست‌های «ولایت فقیه» که به صورت هفتگی، در حرم مطهر برگزار می‌شود، بخش عمده آن، تبیین این اصل از نگاه قرآن، آیات و روایات است.

تولیت حرم مطهر، ایکنا را یک خبرگزاری محتوایی دانست و بیان کرد: خبرگزاری ایکنا به این شکل عمل می‌کند که محتوا در اخبار آن حرف اول را می‌زند و خبرسازی و خبرپراکنی را اولویت خود نمی‌داند و از آن دست رسانه‌هایی نیست که در جهان امروز به دنبال خبرسازی هستند. امروز بشر نیاز به محتوای حلال دارد و ایکنا برای فکر مردم و افرادی که برای حقیقت و معارف الهی تلاش می‌کنند، غذای فکری حلال تهیه می‌کند که این کار بسیار باارزشی است.


این استاد حوزه و دانشگاه در نقد هنر غرب، گفت: هنر سکولار یا هنر غیردینی یک چاشنی حرام و مبتذل را قاطی کار خود می‌کند تا مخاطب را جذب کند اما مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به هنرمندان انقلابی و دینی می‌فرمایند که از این سبک کار استفاده نکنید و خودتان روش داشته باشید و در این میان باید بدانیم که خود قرآن روش دارد، به عنوان مثال زیباترین و جذاب ترین داستان‌ها که در آن از چاشنی حرام استفاده نشده، داستان های قرآن است.


وی گفت: قرآن معجزه آخرین پیامبر خدا و معجزه جاویدان است، همچون خورشید و ماه « الشَّمْسُ وَالْقَمَر». حضرت امام صادق علیه السلام قرآن را به شمس تشبیه کرده اند. خورشید و ماه تا زمان فرا رسیدن قیامت هستند و تمام نمی شوند تا روزی که اراده خداوند بیاید و آن وقت « إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ» می شود. «كُوِّرَتْ» بعضی های می گویند از لغت کور شدن در زبان فارسی گرفته شده است، زمانی که خورشید کور شود یعنی نورش را از دست بدهد آن پایان عمر دنیا است ولی تا زمانی که ما در این دنیا هستیم خورشید دائما انرژی تازه به بشریت و جهان می دهد. ماهیت قرآن و نور آن لایتناهی است و حتی با گذر زمان، معارف بیشتری می‌توان از آن استخراج کرد. هر چه بتوانیم از قرآن به اندازه معرفت و توان خودمان برداریم و به مردم تقدیم کنیم، انرژی معرفتی تازه‌ای خواهیم یافت. هرچه تلاش کنیم، موفقیت بیشتری در زمینه درک معارف قرآن خواهیم یافت؛ همان طور که علامه طباطبایی فرمودند هر دو سال یک بار باید تفسیر جدید قرآن نوشته شود چراکه معارف قرآن با گذر زمان و افزایش دانش بشر، خود را بیشتر نشان می‌دهد.


تولیت حرم مطهر با تأکید بر اینکه یکی از آرمان‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی ترویج معارف الهی قرآن در جهان است، بیان کرد: باید برای تحقق این هدف بسیار تلاش کنیم. رسانه ها ابزار اصلی این کار محسوب می‌شوند، از جمله خبرگزاری های قرآنی همچون ایکنا، که اِن شاءالله تعامل این رسانه و حرم مطهر، بیش از پیش گسترش یابد.


وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های قرآنی حرم مطهر گفت: دارالقرآن حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام، هر هفته برنامه‌های خاص خود مانند دوره های آموزشی کلام الله مجید، برپایی محافل انس با قرآن و گستراندن سفره قرآن را اجرا می‌کند که بحمدالله علاقه‌مندان زیادی را جذب خود می‌کند.


حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری با اشاره به تاریخچه و قدمت برپایی محافل قرآنی در حرم مطهر، تصریح کرد: تاشی خاتون مادر حاکم فارس، بانوی مومنه‌ای بود که دو شب را در حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام، شب قرآن اعلام کرده بود و تمام بزرگان اینجا جمع می‌شدند و سفره قرآن پهن می‌شد و قاریان مطرح به تلاوت کلام الله مجید می‌پرداختند و بعد همه را میهمان خوان کرم حضرت می‌کرد و بر این اساس شب‌های دوشنبه و جمعه شب‌های زیارتی این حرم مطهر است که ویژه برنامه های قرآنی مختلف در این دو شب، برگزار می شوند.


وی گفت: ابن بطوطه در سفرنامه خود در خصوص شیراز و عبور از کوچه‌های آن می‌گوید که صوت دلنشین قرآن از خانه‌ها بلند است و آنقدر زیبا است که در هیچ یک از کشورهای عربی چنین صوتی ندیده است. اینکه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرمودند اینجا سومین حرم اهل بیت علیهم السلام در ایران است، اشاره به این نکته است که نه از زمان سفر معظم لَه به شیراز، بلکه از دیرباز همواره شهر شیراز، به عنوان حرم اهل بیت(ع) مطرح بوده و فعالیت های قرآنی در آن جریان داشته است. اینکه حضرت احمدبن موسی(ع) به این شهر پناه می آورند و نسلشان اینجا منتشر شده است، معلوم می شود محبان اهل بیت(ع) و مردمی متدیّن همیشه در این شهر زندگی می کرده اند، هرچند حاکمانش طاغوت بوده اند و این گزارش ابن بطوطه به لحاظ قرآنی سند خیلی مهمی است.


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت