سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 211247
تاریخ انتشار: 1401/10/06
در مراسم افتتاح نمایشگاه «نقش حبیب» و کارگاه خلق آثار هنرهای تجسمی نقاشی‌خط عنوان شد؛
حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری: فلسفه وجودی هنر این است که ایده ها و اندیشه ها را ابدی می کند

HyperLink

همزمان با ایام فاطمیه و در آستانه فرا رسیدن سالروز شهادت سردار دل‌ها، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، حرم مطهر میزبان کاروان «روایت حبیب»، با هدف گرامی داشت یاد فرمانده بزرگ مقاومت، سردار سلیمانی است.

 

به همین مناسبت با حضور تولیت حرم مطهر و جمعی از هنرمندان و مسئولان فرهنگی استان، نمایشگاه "نقش حبیب" شامل یکصد اثر از هنرهای تجسمی و عکس، با موضوع سردار بزرگ مقاومت و همچنین کارگاه خلق آثار هنرهای تجسمی نقاشی‌خط با حضور استاد سعید نقاشیان در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر برپا شده است. در حاشیه این نمایشگاه، همچنین از 6 اثر هنری فاخر از اساتید برتر نقاشی آقایان حسن روح الامین، عبدالحمید قدیریان، علی بحرینی، صولت الله باصری، محمدعلی نادری و خانم باران محسنی که آبان ماه امسال در کارگاه تولید اثر نقاشی در رواق عسکرخانی حرم مطهر حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام، یادمان شهدای حمله تروریستی به این بارگاه منور، ترسیم شدند، رونمایی و به موزه حرم مطهر، اهداء شد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، در مراسم افتتاح نمایشگاه «نقش حبیب»، حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر اظهار کرد: تقارن سالگرد شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی و سالروز شهادت بی بی دو عالَم حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها، غم این دو مصیبت بزرگ را حقیقتاً مضاعف کرد. از طرفی جنایت سبوعانه داعش و شهادت مضلومانه جمعی از زوّار و خدام حرم مطهر حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام و جاری شدن جوی خون ارادتمندان به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در جوار مرقد ملکوتی سیدالسادات الاعاظم و هتک حرمت به این بارگاه منور، برای همه مردم ایران و آزادگان جهان، حقیقتاً مصیبت دردناکی بود که تا امروز باقی است و تا سال ها بر دل ها سنگینی می کند.

 

وی بیان کرد: به همت هنرمندان گرانقدر، در طول دو ماهی که از شهادت این عزیزان می گذرد، کارهای بزرگی انجام گرفته است. جاری شدن خون این شهدای گرانقدر، خون هزاران نفر را به جوش آورد و یک حرکت بزرگ ملی را رقم زد. تاکنون چند هزار اثر هنری اعم از شعر، داستان، نقاشی، خط، گرافیک، فیلم، نماهنگ و سرود تولید شده است و روز به روز این مسیر، با قوّت بیشتر ادامه دارد. بحمدالله با جریان خون شهدای حرم، خلق این آثار شروع شد و روز به روز با جدیت و اخلاص بیشتر ادامه پیدا کرده است.

 

تولیت حرم مطهر با اشاره به رویداد ملی "کاروان حبیب" گفت: دومین رویداد ملی کاروان فرهنگی هنری "روایت حبیب" که یک بخشی از آن امروز در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام در حال اجرا است، نسبت ویژه ای با شهادت زائران مظلوم حرم مطهر و شهید سردار حاج قاسم سلیمانی دارد، که حقیقتاً این شهید والامقام، نه فقط افتخار کشور، بلکه افتخار جهان اسلام و یک اسوه نمونه برای همه آزادگان جهان است.

 

وی خاطرنشان کرد: از عجایب روزگار است که حتی در آمریکا در پیرامون سازمان ملل، تصاویر سردار سلیمانی به نمایش گذاشته شد. برگزاری مراسم بزرگداشت شهادت اسطوره بزرگی به نام شهید سلیمانی در قلب دارالکفر آمریکا پیام های متعددی دارد. نه تنها در این کشور، بلکه درسرتاسر جهان به این سردار بزرگ ایرانی، مالک اشتر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و الگوی ماندگار تاریخ انقلاب اسلامی، ابراز ارادات کردند و عشق ورزیدند.

 

تولیت حرم مطهر گفت: سردار سلیمانی، شهید پرافتخار مدافع حرم بود و در این بارگاه مقدس نیز خون 13 شهید مظلوم حرم، توسط اشقی الاشقیاء زمان به زمین ریخته شد. آن سردار پرافتخار اسلام در راه مبارزه با گروه تروریستی وحشی داعش، به دست پدیدآورندگان داعش به فیض شهادت نائل آمد و شهدای ما هم در حرم مطهر، توسط همان جریان تکفیری داعش، اینگونه سبوعانه به خاک و خون کشیده شدند و به خیل هزاران شهید دیگری از سرتاسر جهان اسلام پیوستند که در مصاف با جریان شیطانی داعش و گروهای تکفیری به شهادت رسیده اند. این ها بحمدالله کمک کرد تا یک وحدت ناگسستنی بین مسلمانان ناب کشورهای اسلامی شکل بگیرد. شاید استکبار جهانی هیچ وقت فکر نمی کرد نتیجه راه اندازی گروهای تکفیری این است که یک جریان عمیق و منسجم به نام جریان مقاومت در جهان اسلام شکل گیرد که کارآمدی آن بیش از ده ها ارتش کلاسیک جهان است.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری، ضمن با اهمیت دانستن جایگاه هنر در تبیین مفاهیم دینی، حماسی و اخلاقی گفت: امیدواریم که هنرمندان عزیز ما در هر رشته ای که کار می کنند، خداوند به همه آن ها قوت و توفیق دهد که این حماسه ها را در قالب هنر، اِن شاءالله ماندگار کنند. گاهی وقت ها شاید نشود یک پیام را در قالب حتی پانصد صفحه کتاب منتقل کرد، اما یک هنرمند در قالب یک تابلو، با همه زوایای تاثیرگذار خودش، آن حادثه را به تصویر می کشد و پیام را به بهترین شکل ممکن به مخاطبش منتقل می کند. نمونه های بسیاری از این نوع آثار هنری داریم. بعضی از وقت ها با ده ها منبر، امکان تبیین یک حقیقت نیست، اما یک هنرمند در قالب چند بیت شعر همه آن حقیقت را به جامعه هدف خودش منتقل می کند. گاهی یک فیلم کوتاه، یک رمان، یک داستان کوتاه و یا یک کار هنری از  عهده انتقال صدها مفهوم بزرگ بر می آید.

 

وی ضمن بیان جایگاه هنر از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: این جمله ای که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) دارند چقدر جمله عمیقی است که فرمودند: «هر ایده، اندیشه و انقلابی که در قالب هنر نگنجد، ماندنی نخواهد بود» یا در جایی دیگر می فرمایند «می توان با کارهای هنری لطیف و عمیق، اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را به عنوان الگوی عملی، به ملت های تشنه معرفت معرفی کرد».

تولیت حرم مطهر تصریح کرد: فلسفه وجودی هنر این است که ایده ها و اندیشه ها را ابدی می کند. اندیشه را فراتر از چارچوب های متعارف بشری به ذهن مخاطب خودش منتقل می کند. یعنی معجزه می کند. هنر حقیقتاً معجزه می کند و فرقی نمی کند کدام هنر باشد، و هر کدام از هنرهایی که در جامعه ما متعارف است هرکدامشان این ویژگی را دارند که اعجاز می کنند و اتفاقاً یکی از وجوه ماندگاری قرآن کریم به همین وجه و جنبه هنری آن بر می گردد.

 

شایان ذکر است در پایان این مراسم، با اهدای لوح تقدیر از هنرمندان برتر در عرصه های هنری مختلف که اقدام به تولید اثر با موضوع شهدای حرم مطهر کردند، تجلیل به عمل آمد و جمعی از این عزیزان، با حکم تولیت حرم مطهر، به کسوت خادم افتخاری این بارگاه منور، مفتخر شدند.


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
  نام:
  ایمیل:
  نظر:
  کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت