سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 211282
تاریخ انتشار: 1401/10/23 15:07
بررسی جهاد تبیین در جلسه بیست و ششم از سلسله مباحث با موضوع «ولایت فقیه»
تولیت حرم مطهر: جنگ نرم یعنی نشانه گرفتن باورها، ایمان، فرهنگ و سبک زندگی یک ملت و آن چیزی که در مقابل این جنگ کاربرد دارد، جهاد تبیین است/ تبیین کننده باید عملش منطبق بر گفتارش باشد

HyperLink

حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، در جلسه بیست و ششم از سلسله مباحث با موضوع "ولایت فقیه"، به بررسی جنبه های مختلف عرصه جهاد تبیین، از جمله ماهیت، چرایی اهمیت جهاد تبیین در این مقطع زمانی، مختصات جنگ نرم، مقدمات ورود به عرصه جهاد تبیین و همچنین حوزه های مختلف آن پرداخت.      

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، تولیت حرم مطهر در ابتدای این جلسه که در سالن شهید آیت الله دستغیب برگزار شد، ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها، اظهار کرد: ان شاءالله خداوند توفیق دهد به مقام آن بانوی بزرگوار، صاحب معرفت شویم و در مسیر آن حضرت و فرزندان بزرگوارش به درستی گام برداریم. حضرت زهرا علیهاالسلام، را حقیقتا بانوی جهاد تبیین می توان عنوان کرد. بعد از رحلت پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) و رخداد سقیفه، اولین کسی که به تبیین دست زد و جهاد تبیین را به نحو احسن انجام داد حضرت صدیقه طاهره(س) بود که این موضوع هم در منابع شیعه و هم اهل سنت به ثبت رسیده است.

وی در توضیح ماهیت جهاد تبیین، گفت: اگر بخواهیم جهاد تبیین را بلحاظ ماهوی به تحلیل بگذاریم به نظر می رسد تحلیل دقیق آن، همان است که در کلام مولای متقیان امام علی علیه السلام آمده است؛ با توجه به این روایت شریف که می فرمایند «و اَللّهَ اللّهَ فـی الجِهاد بِأموالکُم و أنفُسِکُم و ألْسِنَتِکم فـی سبیلِ اللّهِ - خدا را خدا را در باره جهاد با مال و جان و زبان تان در راه خدا » متوجه ماهیت جهاد تبیین می شویم. این روایت در وصیت نامه مفصل امام علی علیه السلام به دو فرزند بزرگوارش امام حسن مجتبی و امام حسین علیهماالسلام آمده است و ایشان می فرمایند «و مَن بَلَغه»، یعنی هر کسی وصیت نامه به دستش رسید و اختصاص به آن دو حضرت هم نداشته است. افرادی که در بستر تاریخ کلام امام را می بینند، امام علی علیه السلام به آن ها نیز وصیت می کنند و تاکید می فرمایند در محضر پروردگار برای جهاد به اموال و جهاد به انفس و جهاد با زبان تلاش کنید. بر اساس همین سخنِ امام، جهاد تبیین از جنس جهاد با زبان به معنای عام آن اعم از گفتار، نوشتار و هر نوع کار تبیینی است. این جهاد هم می تواند در فضای فیزیکی و هم در فضای مجازی، هم در فضای دیداری و هم در فضای شنیداری به انجام برسد.

تولیت حرم مطهر با اشاره به سخنی از رهبر معظم انقلاب، پیرامون اقسام جهاد گفت: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در این خصوص چنین می فرمایند: «جهاد فقط شمشیر گرفتن و جنگ کردن در میدان قتال نیست؛ جهاد شامل جهاد فکری، جهاد عملی، جهاد تبیینی و تبلیغی و جهاد مالی است». عرصه و زمانه ها فرق می کند. یک زمان اقتضاء این است که انسان سلاح در دست گیرد و به میدان جهاد برود و یک زمان اقتضاء این است که انسان قلم به دست گیرد و در میدان جهاد حاضر شود و یک زمان اقتضاء این است که انسان در فضای مجازی فعال باشد و نقش آفرینی کند و یک زمانی نیاز به جهاد با مال است و در مورد انسان ها هم فرق می کند.


وی ادامه داد: اگر بخواهیم عالِمان دینی در سالهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی ایران را دسته بندی کنیم، چندین دسته عالم دینی داریم. یک عده از علما در کسوت مرجعیت شیعه بودند، جهاد آن ها به شکلی دیگر انجام می گرفت، مراجع بزرگی که در قم و دیگر اُستان های کشور بودند مثل حضرت امام رحمت الله علیه و حضرات آیات گلپایگانی و نجفی و در مشهد مثل حضرات آیات میلانی و قمی و در شیراز مثل حضرت آیت الله محلاتی و در نجف مثل حضرت آیت الله حکیم و حضرت آیت الله خویی از این دسته اند.

تولیت حرم مطهر ادامه داد: جمعی دیگر از عالمان دین در خط مقدم مبارزه حضور داشتند و دائماً درگیر بودند و دستگیر و تبعید می شدند و به زندان می رفتند. نمونه بارزش مثل آیت الله ربانی شیرازی که می توان گفت جزو نفرات اول این دسته است که از همه بیشتر زندان و تبعید تحمل کرده است. نقل می کنند ایشان بعد از این که از زندان آزاد شد و دوباره دستگیر شد، رئیس زندان به ایشان گفت به خانه دوم خودتان خوش آمدید، ایشان گفتند این خانه اول من است من در طول زندگی بیشتر در زندان بودم تا در منزل. آیت الله سعید و آیت الله غفاری و بسیاری از بزرگان دیگر مانند ایشان دائماً در مبارزه ی این گونه بودند.


وی یادآور شد: افرادی مثل شهید مطهری در عرصه ای دیگر همچون عرصه تبیین معارف ناب اسلامی و زیر ساخت های اسلام جهاد می کردند. در نجف اشرف برخی از مبارزین به صورت جدی از حضرت امام رحمت الله علیه پرسیدند وقتی ما در ایران گرفتار می شویم به چه شخصی مراجعه کنیم؟ امام خمینی قدس سره الشریف می فرمودند به آقای مطهری مراجعه کنید. در بررسی صورت گرفته روی اسناد ساواک، گزارشگر ساواک می گوید شک ندارم بحث هایی که مطهری در کتاب ها و سخنرانی هایش مطرح می کند، اگر چه ظاهرش نشان نمی دهد، اما همه اش بر ضد رژیم است.  اگر بحث بیان و تبیین تاریخ اسلام است، همه اش بر علیه رژیم است و اگر موضوع تبیین معارف اسلام و جهان بینی اسلامی است، همه اش بر ضد رژیم است. به تناسب افراد مبارزه ها و جهاد ها فرق می کند. یک نفر سلاحش تفنگ است و شخص دیگر سلاحش قلم است، یک نفر سلاحش منبر و شخصی دیگر، سلاحش مطبوعات است و ده ها رقم سلاح در عرصه جهاد وجود دارد. شخصی هم که سلاحش از این دست نیست و با سرمایه مادی مبارزه می کند، در فرمایش حضرت امام علی علیه السلام، با عنوان جهاد به اموالکم مطرح شده است.


رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، در ادامه به موضوع چرایی اهمیت جهاد تبیین در این مقطع زمانی پرداخت و گفت: ممکن است ذهن برخی از جوانان و مخاطبان امروز ما با این سئوال روبرو شده باشد که چرا طی چند سال اخیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بر جهاد تبیین اینگونه اصرار می ورزند؟ آیا در این مقطع زمانی اتفاق خاصی رخ داده است که موضوعی به نام جهاد تبیین از اهمیت ویژه ای برخودار شده باشد؟

وی در پاسخ به این سوال گفت: ، جنگ نرمی که شاید از صد سال پیش علیه اسلام ناب شروع شده بود، امروز به اوج خودش رسیده است. جنگ نرم یعنی جنگ با زیر ساخت های حیاتی یک ملت که شامل ایده ها، باورها، اخلاق، فرهنگ و سبک زندگی مردم می شود. جنگ نرم یعنی جنگی که معطوف به این حوزه ها است.

این استاد حوزه و دانشگاه پیرامون تاریخچه جنگ نرم گفت: تاریخچه این نوع جنگ چیز جدیدی نیست و با بررسی آیات قرآن، مصادیقی از جنگ نرم دشمن را می شود کشف کرد. مثلاً آنجایی که پیامبران ادعای نبوت می کردند و شروع به عرضه معارف الهی خودشان می کردند، عده ای از دشمنان این ها را به عنوان اساطیر و سحر و جادو معرفی می کردند. همیشه در مقابل مردم و دین خدا، این افراد بوده اند. وقتی می دیدند وحی الهی را پیامبر عرضه می کند شروع به تحریف و خالی کردن دل مردم می کردند و باورها را می شکستند. این حربه در مقابل همه پیامبران الهی رایج بوده است که در واقع، مقابله با کار پیامبران و مصداق جنگ نرم بوده است. یا اینکه می گفتند پیامبر اسلام صلوات اللَّه علیه و آله حرف هایی که می زند سحر است و عده ای دیگر می گفتند این ها اساطیری است که از یک عده می گیرد و به خورد ما می دهد که قرآن هم جواب آن ها را می دهد. می گفتند این ها اساطیری است و نام افرادی ایرانی را می بردند و می گفتند ایرانی ها، این ها را به خورد ایشان می دهند و او به ما می گوید. قرآن در پاسخ می گوید اگر این حرف درست باشد زبان آن ها فارسی است و پیامبر(ص) به عربی صحبت می کند، چطور ممکن است آن ها فارسی تحویل پیامبر(ص) بدهند و ایشان به سبکی دیگر بیان کند. این مدعای مشرکان، مصداق جنگ نرم بود.


وی با اشاره به واقعه سقیفه بنی‌ساعده گفت: در این قضیه، جنگ نرم، کار را پیش برده است تا جنگ سخت. در واقعه کربلا، جنگ نرم مقدمه جنگ سخت شد، یعنی اول ذهن ها و باورها را از بین بردند و اعتقادات را شکستند و سپس نوبت به جنگ سخت رسید و آن حادثه غمبار کربلا به وجود آمد. جنگ نرم چیزی نیست که امروز اتفاق افتاده باشد. جنگ نرم یعنی نشانه گرفتن باورها، ایمان، فرهنگ و سبک زندگی یک ملت. وقتی این ها نشانه گرفته می شود یعنی جنگ نرم اتفاق افتاده است، هیچ صدایی شنیده نمی شود اما زیر ساخت ها فرو می ریزد. آن چیزی که در مقابل جنگ نرم کاربرد دارد جهاد تبیین است.


تولیت حرم مطهر خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، جهاد تبیین را در این سال ها، بارها و بارها به عنوان واجب عینی و فوری و نه واجب کفایی تکرار کرده اند. واجب عینی یعنی تک تک انسان هایی که احساس مسئولیت دارند و مومن به مبانی اسلام و انقلاب هستند بر ایشان واجب است که دست به کار شوند. واجب فوری یعنی اصلاً نباید تعلل و حتی یک لحظه غفلت کرد و دلیلش این است که جنگ نرم دشمن به صورت آنی و لحظه ای اتفاق می افتد و پاسخ به دشمن هم باید آنی و لحظه ای باشد و اگر یک لحظه غفلت شود شاید امکان جبران وجود نداشته باشد. دشمنان قسم خورده اسلام ناب و انقلاب اسلامی به درستی دریافته اند که با جنگ سخت و لشکرکشی نظامی دیگر قادر نخواهند بود به مقابله با اسلام و انقلاب اسلامی بپردازند. چرا دشمن این طور با همه وجود در عرصه جنگ نرم تلاش می کند و چرا جنگ نرم شدت پیدا کرده است که در مقابله با آن باید جهاد تبیین، فریضه عینی فوری شود؟  به این سخن رهبر معظم انقلاب توجه کنید: «علت این است که ما قوی شده ایم؛ امروز جبهه حق از لحاظ زیرساخت ها، از لحاظ امکانات قوی شده. امروز چالشِ [سخت] دشمن با جبهه حق آسان نیست، کار دشواری است؛ لذاست که به جنگ نرم متوسل می شوند و همه تلاش خودشان را می کنند که ذهنیات را خراب کنند؛ این به حاطر قدرت و قوّت ما است ».


حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری گفت: دشمن از ابزارها و توانمندی هایش استفاده می کند تا ذهن یک جوان را مخدوش کند و فکر و باور او را از بین ببرد. عرصه جنگ سخت برای دشمن ممکن نیست و راه بسته شده است. نیاز نیست خیلی راه دوری برویم. روزی که با سامانه سوم خرداد، پهپاد گران قیمت آمریکایی در خلیج فارس ایران سقوط کرد، ترامپ در روز بعد گفت که خدا خیرتان دهد که هواپیمای سرنشین دار را نزدید، این را وقتی گفت که فرماندهان ایرانی اعلام کردند دو هواپیما، یکی بدون سرنشین و دیگری با سرنشین در حال پرواز به سمت مرزهای ایرانی در خلیج فارس بودند و فرمانده ایرانی گفت چند نفر در هواپیمای با سرنشین بوده است و بعد از آن بود که ترامپ گفت من تشکر می کنم که هواپیمای سرنشین دار که سی و خورده ای سرنشین داشت را ساقط نکردید. موشک ساخت ما و سامانه ساخت خود ایران در ارتفاع چند هزار پایی، قدرت نابودی یک پهباد دویست و پنجاه  میلیون دلاری را در یک لحظه را دارد. معلوم است که دشمن به این راحتی حاضر نیست به جنگ سخت با کشور دیگری برود و اگر راحت بود اصلا معطل نمی کرد، لذا تلاش می کند نیروی الهی جوان مومن و معتقد که اساس نظام بر روی پایه آن بسته شده است را بزند و فکر، باور، اخلاق و امید این جوان را هدف قرار دهد. این جنگ نرم می شود.


این استاد حوزه و دانشگاه، پیرامون مختصات جنگ نرم گفت: آنچه اهمیت و حساسیت جنگ نرم را در تقابل میان قدرت ها دوچندان می کند ویژگی های خاصی است که این جنگ از آنها برخوردار است. به اعتقاد من جنگ نرم ده ویژگی دارد؛ یک؛ جنگ ریشه ای و عمیق است، نمی خواهد شاخ و برگ ها را بزند، هدف این است که ریشه و ستون اصلی این شجر را ساقط کند. دو؛ معطوف به زیرساخت های فکری، اعتقادی و فرهنگی است. سوم؛ نامحسوس و ناشناخته است، مثل موریانه عمل می کند، مثل آدمی که خیلی جدی و معتقد بود و مسجد و نماز و روزه اش ترک نمی شد و اعتقاداتش سر جایش بود، اما یک مرتبه می بینیم صد و هشتاد درجه عوض شد، همان آدم است ولی کاملا تغییر کرده است، مثل موریانه ای که فکر را از بین برده است. چهارم؛ تدریجی و آرام است، یعنی نمی شود خیلی محسوس موقعیت آن را متوجه شد و جلویش را گرفت.

وی پیرامون پنجمین ویژگی جنگ نرم گفت: پیچیده و ذو ابعاد است، اگر حساب سر انگشتی هم بکنیم متوجه می شویم جنگ نرم ابعاد وسیعی دارد و از یک زاویه وارد نمی شود که بتوانیم جلویش را بگیریم و قطعش کنیم. ششم: متنوع، جذّاب و فریبنده است. هم تنوع بالایی دارد و هم بخش هایی جذابی دارد و خیلی زیبا و فریبنده است. هفتم: طراحی شده وسازمان یافته است. بر روی آن کار شده است. سرمایه و دلار و افراد زیادی پشت این کار قرار گرفته است. هشتم: فراگیر، گسترده و متناسب با عموم مخاطبان است. وقتی فتنه ای رخ می دهد کف خیابان از نوجوان پانزده شانزده ساله  تا فرد مسن و حتی معمم و استاد دانشگاه هم هست و همه یک چیز را می گویند و در یک مسیر حرکت می کنند و علتش این است به تناسبِ آدم ها در جنگ نرم، طراحی صورت می گیرد. اُستاد فرهیخته دانشگاه با ادبیات خاص و مقالات و کتاب های خاص تحت تاثیر قرار می گیرد و عالم حوزوی و دانش آموز راهنمایی و دبیرستان هم با فضای مجازی، هر کدام به یک شکل تحت تاثیر قرار می گیرند. یعنی دشمن یک لشکر متنوع را پیش روی یک فکر قرار می دهد. نهمین ویژگی جنگ نرم این است که متکی بر تجهیزات و ابزارهای تکنولوژیکی است، این ابزارهای مدرن می توانند در خدمت جنگ نرم به عنوان سلاح قرار گیرند.


وی در توضیح ویژگی دهم جنگ نرم گفت: ارزان و کم هزینه است، به ظاهر هیچ خونریزی اتفاق نمی افتد و هیچ آدمی کشته نمی شود و احساسات کسی هم بر انگیخته نمی شود. مثل جنگ سخت نیست که خانه ها خراب شود و هواپیماهای جنگی پرواز کنند و دیوار صوتی شکسته شود و توپ و تانک وسط بیاید. این گونه نیست و اینجا اصلاً هیچ اتفاقی نمی افتد و بعد می بینیم از اساس تهی شده است. موریانه ها این گونه عمل می کنند و چوب های به ظاهر زیبا و قوی و ضخیم را از درون می خوردند و ناگهان یک مرتبه سقف خانه فرو می ریزد. دشمن در جنگ نرم دقیقاً اینگونه عمل می کند بدون اینکه هزینه ای پرداخت شده باشد. این ها مختصات ده گانه جنگ نرم است که در عصر ما حقیقتاً در حال جریان است. جهاد تبیین که همواره مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بر آن تاکید کرده اند، فریضه اصلی و همه جانبه است، ما باید خدا را شکر کنیم یکی از نعمت های بزرگ الهی در انقلاب اسلامی ایران وجود رهبری حکیم و بصیر است.


تولیت حرم مطهر پیرامون مقدمات ورود به عرصه جهاد تبیین گفت: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرمودند جهاد تبیین واجب عینی و فوری است و لذا بر گردن همه ما است که ان شاءالله دست به کار شویم و اقدام کنیم. ما برای ورود به عرصه جهاد تبیین، چند مقدمه را لازم است در نظر بگیریم؛ نخست، کسی می خواهد وارد این عرصه شود باید در اولین گام خودش نسبت به حقایق و واقعیت ها آگاهی و اشراف داشته باشد. مثل کسی که می خواهد در جنگ فیزیکی بجنگد اول باید آموزش کامل دیده باشد وگرنه رفتنش به جبهه و جنگ، جز ضرر هیچ چیزی ندارد. وقتی فرد قرار است در این جهاد حقیقت را تبیین کند، باید حقیقت را فهمیده باشد و از واقعیت ها آگاه باشد.


وی در مورد دومین مقدمه ورود به عرصه جهاد تبیین گفت: تبیین کننده باید نسبت به آنچه تبیین می کند ایمان داشته باشد. این یک اصل است و رمز موفقیت پیامبران در بستر تاریخ همین است که به حرف خودشان ایمان داشتند. « آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ - پیامبر، به آنچه از سوی پروردگارش بر او نازل شده، ایمان آورده است(آیه ۲۸۵ سوره بقره)» یعنی اول، خود رسول ایمان داشت و وحی را که به مردم ابلاغ می کرد با ذره ذره وجودش ایمان داشت که این وحی الهی است و یک ذره تردید نداشت. آدمی که می خواهد در جبهه تبیین دست به جهاد بزند باید حقیقتاً مومنانه حرکت کند، در این صورت است که حرکتش تاثیرگذار است.


وی در توضیح مقدمه سوم ورود به عرصه جهاد تبیین گفت: تبیین کننده باید زبانش، زبان قوم باشد کلمه «بِلِسَانِ قَوْمِهِ» را قرآن فرموده « وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ - و ما هیچ رسولی در میان قومی نفرستادیم مگر به زبان آن قوم تا بر آنها (معارف و احکام الهی را) بیان کند(آیه ۴ سوره ابراهیم) ». جایی که قرار است تبیین اتفاق بیافتد باید لسان، لسان قوم باشد یعنی اگر خواستیم برای فرزند خودمان حقیقت را تبیین کنیم باید با زبان بچگی با او حرف بزنیم و در دبیرستان با زبان نوجوانان دبیرستانی و در دانشگاه با زبان دانشجو و در حوزه با زبان طلاب حرف بزنیم. جایی که قرار است تبیین اتفاق بیافتد، اقتضای مخاطب باید حتماً رعایت شود، آن وقت تبیین تاثیر گذار خواهد بود.


حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری در توضیح چهارمین مقدمه ای که تبیین کننده باید رعایت کند، گفت: تبیین کننده باید عملش منطبق بر گفتارش باشد. چه مصیبت هایی که از این تفاوت بین زبان و عمل در جامعه اتفاق افتاده است. وقتی قرار است از یک اصل از اصول اسلام یا اصلی از اصول انقلاب اسلامی یا دفاع مقدس دفاع و تبیین کنیم، اگر رفتار من مخالف آن باشد قطعاً دفاع من نه تنها هیچ اثری ندارد بلکه اثر عکس هم دارد. علت اینکه عده ی زیادی از جوانان و مخاطبان ما گرفتار انحراف فکری و رفتاری می شوند این بوده است که رفتار ما منطبق با زبانمان نیست و این یکی از آفت های بزرگ است. استادی که سر کلاس می رود، حتی اگر درس توحید می دهد، اگر عملش، عمل موحدانه نباشد و مشکل داشته باشد، دانشجویی که یک الی سه ترم سر کلاس این استاد درس خوانده است قطعاً مشرک می شود.

وی خاطرنشان کرد: عمل، حرف اول را می زند و عکس این، استادی است که در کلاس، درسِ شرک داده است اما عملش موحدانه بوده است، دانشجویانش همه موحد می شوند. یعنی با خودکار در کتاب، شرک را می نویسند اما عمل موحدانه انجام می دهند و به سمت توحید می روند، چون عمل استاد، عمل توحیدی است. اگر یک فرد انقلابی، زبانش، زبان انقلابی باشد ولی عملش، عمل انقلابی نباشد مخاطبانش ضد انقلاب می شوند، تجربه تاریخ ما این را نشان می دهد. کسی که وارد این جهاد می شود باید دقت کند نه با زبان بلکه با عمل و با رفتارش تبیین کند.


این استاد حوزه و دانشگاه، در توضیح پنجمین موردی که تبیین کننده باید رعایت کند، گفت: حضور در جبهه جهاد تبیین باید با صبر و سعه صدر باشد. در جنگ سخت با فشاردادن ماشه تفنگ ممکن است دشمن فرار کند و یک گلوله خمپاره که در دستگاه خمپاره زن می گذاریم و شلیک می شود، ممکن است خط دشمن را بشکند. اما در جهاد تبیین اینگونه نیست و بعضی از اوقات باید ده ها جلسه برای مخاطب خود برگزار کنیم تا یک اصل اعتقادی را جا بیندازیم. این در تاریخ تشیّع به وفور دیده شده است. جلسات مفصلی که علامه طباطبائی با هانری کُربُن دارد چقدر طول می کشد تا تفکر این آقا را تغییر دهد. این جهاد تبیین در یک سطح خاص می شود.  عزیزی که از همه جهت تحت بمباران شدید تبلیغاتی دشمن قرار گرفته است و فکر و روح و اخلاقش همه بمباران می شود  و قرار است ما با او حرف بزنیم و حقیقت را برایش تبیین کنیم، اما انتظار داریم ده دقیقه کار تمام شود و اگر نشد ناراحت می شویم.


وی در توضیح ششمین مقدمه ای که تبیین کننده باید رعایت کند، گفت: تبیین کننده باید از بداخلاقی و پرخاش بپرهیزد. وقتی عرصه تبیین به وسط می آید باید آدم در گفتار نرمِ نرم شود مثل علامه طباطبائی که وقتی با آدم های ملحد وارد گفتگو می شد، فردی که رگ و ریشه اش ملحد بوده است، وقتی با این ها حرف می زد چنان با مهربانی حرف سخن می گفت و چنان در رعایت اصول اخلاقی دقت می کرد که آرام آرام طرف مقابل بدون این که تصمیم گرفته باشد تغییر می کرد، در عرصه تبیینِ حقایق اگر پای پرخاشگری وسط بیاید، حقیقت ذبح می شود. « وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ - و (شما مؤمنان) به آنچه مشرکان غیر از خدا می‌خوانند دشنام ندهید تا مبادا آنها از روی ظلم و جهالت خدا را دشنام دهند(آیه ۱۰۸ سوره انعام)». آنهایی که خدا را نمی پرستند با این ها پرخاشگری و توهین نکنید. چرا؟ چون که این ها بدون اینکه علم داشته باشند به خدا پرخاشگری می کنند. یعنی توهین و پرخاشگری شما نتیجه اش توهین و پرخاشگری او است. این هیچ دردی را دوا نمی کند، در اینجا باید صد درصد اخلاق الهی رعایت شود. با صبر، استقامت، تبیین دقیق همراه با برهان و استدلال، خیلی از حقایق روشن می شود.

وی ادامه داد: بعضاً با مخاطبی روبرو هستیم که حتی یک جلد کتاب، حاضر نیست بخواند و خالی الذهن از حقایق است. اما ذهنش پر از مسائل منفی و دروغ هایی است که دشمن به خوردش داده است، وقتی می خواهیم حقیقت را برای این شخص تبیین کنیم باید دقت کنیم با صبر و طمانینه و رعایت اخلاق اسلامی باشد.


تولیت حرم مطهر پیرامون حوزه های جهاد تبیین گفت: حوزه هایی که بمباران می شود، آن حوزه ها مهم تر است. این آدرسی است که حضرت امام (قدس سره الشریف)  به ما دادند و فرمودند هر جا را دیدید دشمن آنجا را زیاد می کوبد همانجا بروید و آنجا مهم است. یکی از آن حوزه هایی که به شدت مورد هجمه است، معارف اسلام ناب محمدی(ص) است. حوزه اصول اعتقادی و اخلاقی، تعلیمی و تربیتی اسلام است. زیر ساخت اصلی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت در دنیا زیر ساختش اسلام است و دشمن اینجا را بمباران می کند.


وی در توضیح دومین حوزه تبیین گفت: حوزه دوم، تبیین معارف و اصول و آرمان های انقلاب اسلامی، چرایی رخ داد آن و ارزش های والایی می باشد که انقلاب اسلامی نه فقط به ایران بلکه به دنیا عرضه کرده است. چون آرمان ها و شعارهای این انقلاب، شعارهای منطبق بر فطرت بشر بوده است و مرز نمی شناسد و به همین خاطر در کل دنیا این انقلاب میلیون ها نفر طرفدار دارد، میلیون ها قلبی که به عشق این انقلاب می تپد. دشمن با تحریف و شبهه درست کردن، با شکستن خیلی از ارزش های فکری، این انقلاب را می کوبد. جهادگر تبیین در جبهه تبیین باید این عرصه را به عنوان یکی از عرصه های مهم مورد توجه قرار دهد.


حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری در توضیح حوزه سوم تبیین گفت: تبیین ماهیت رژیم های طاغوتی به ویژه در عصر قاجار و پهلویف باید مدنظر قرار گیرد. صد ها کتاب و مقاله و کنفرانس و همایش در سراسر دنیا برگزار می شود که هدفش تطهیر رژیم های قاجار و پهلوی و سلطنت های طاغوتی در ایران است. یکی از عرصه های کار جهاد تبیین، کار در این عرصه و تبیین حقیقت ها است.


وی پیرامون حوزه چهارم گفت: تبیین ماهیت واقعی نظام سلطه و هِیمنه پوشالی غرب و فرهنگ مخرب غربی. حقیقتاً در هر عرصه ای نگاه کنیم، می بینیم یک عرصه وحشتناکی غرب برای بشریت درست کرده است و این را رنگ و لعاب زیبا داده و به خورد جهان سوم و دنیای شرق می دهد. یکی از وظایف ما این است که غرب را خوب بشناسیم و خوب به جهان معرفی کنیم. این بحث مهاجرت ها که به عنوان فرار مغزها مطرح می شود، این اختصاص به کشور ما ندارد و در کل کشورهای شرقی وضعیت اینگونه است و برخی از مردمان مدینه فاضله خودشان را آمریکا و اروپا می دانند اما بعد از مهاجرت، با همه وجود پشیمان می شوند و می خواهند برگردند ولی هیچ راه برگشتی نیست. یعنی آن چیزی که برایشان ساخته اند سرابی است که وقتی واردش می شوند، متوجه می شوند که نابود شده اند.


رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، پیرامون پنجمین حوزه جهاد تبیین، اظهار کرد: مورد پنجم؛ تبیین مقام والای زن و حقوق مترقی زنان در اسلام و خیانت و ظلمی که غرب به مقام زن کرده است. بارها مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرموده اند: در اینجا طلبکار غرب هستیم نه بدهکار غرب، چون به مقام زن در غرب ظلم شده است.


وی تبیین چرایی و چگونگی جنگ تحمیلی و بیان معارف ناب دفاع مقدس را ششمین حوزه جهاد تبیین، عنوان کرد و گفت: قله افتخارات ما، دفاع مقدس است. آن اوجی که می توانیم سرمان را در دنیا بلند کنیم. در مقابل پنجاه الی شصت کشور متحد، ایرانِ اسلامی با امکانات محدود و با دست جوان های مومن و انقلابی، بر آن ائتلاف جهانی دشمن پیروز شد. اما دشمن این را می خواهد به چیز دیگری تبدیل کند و مطلب دیگری را به خورد جوان های ما بدهد. بر ما واجب است واقعیت های جنگ را تبیین کنیم و برای آرمان ها، پیشرفت ها و پیروزی ها در این عرصه هم تلاش کنیم.


این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش به کتاب فرهنگ مهاجم، فرهنگ مولد، اشاره کرد و گفت: جلال رفیعی در این کتاب روایتی با عنوان « جنگ نرم، جنگ مغول های با فرهنگ عصر جدید است»، نقل می کند که در ادامه می آید: «قرن حاضر قرن جنگ های صلیبی فرهنگی است! سخن این نیست که فرهنگ یا فرهنگ های جهانی دارای وجوه مثبت و قابل اقتباس و انتخاب نیست. اگر به تبادل و انتقال فرهنگی نیندیشیم اسیر جزمیت و جمود شده در دام عصبیت و حمیّت جاهلی گرفتار می آییم. اما سخن این است که امروز صاحبان قدرت های برتر صنعتی و نظامی دقیقاً به اتکاء همین برتری مادی، خود را مُحق و مکلف می دانند تا از فرهنگ خویش به عنوان برتر و برترین فرهنگ یاد کرده و در مقام کسب اقتدار و تسلیط فرهنگی برآیند و فرهنگ و تمدن ملت های دیگر را حتی المقدور به عنوان مانع و رادع از میان بردارند! آنها می کوشند تا به منظور جلوس بر اریکه ی قدرت جهانی به مقام سلطنت بلامنازع فرهنگی نیز دست یابند و در این طریق هر فرهنگ مانع و مقاوم و مزاحمی را به تیغ بنشانند. امروز صاحبان قدرت های برتر صنعتی و نظامی، ارابه ی تکنولوژی را نیز به طور جنون آمیزی در همین طریق می رانند. آنان وجود فرهنگ مستقل و مقاوم و هم عرض را بر نمی تابند و تنها در صورتی آن را تحمل می کنند که در طول و به بیان بهتر در ذیل و ظلّ فرهنگ سلطه قرار داشته باشد و باج و خراج بپردازد! امروز به اعتباری می توان گفت که صاحبان قدرت های برتر نظامی و صنعتی، مغول های با فرهنگ عصر حاضرند! صلیبیون قرن اتم اند! اما به جای شیهه ی اسب ها و برق شمشیرها و غبار لشکرها، آنچه به کار آنها می آید و در همه جای جهان دیده و شنیده می شود شیهه ی بی امانی است که از حلقوم رادیوها و تلویزیون ها بر می آید و برق خیره کننده ای است که از چشم دوربین ها ساطع می شود و غبار عالَم گیری است که از موج ماهواره ها، و دکل ها منجنیق هایی هستند که از آخرین غروب گاه خورشید در مغرب زمین، نخستین طلوع گاه او را در مشرق هدف قرار می دهند، پیش از آنکه خورشید فرصت و فراغتی برای طلوع دوباره داشته باشد. امروز ایلغار مغول های فرهنگ (فرهنگ با معنای امروزی اش) به کسی امان نمی دهد و اگر بدهد ایمان را از او می گیرد. این لشکرکشی فرهنگی به ایلغار مغولی و قتل عام صلیبی و قلعه کوفتن و سربریدن منحصر نیست. میمنه ی سپاه سر می بُرد و میسره ی سپاه دل می بَرد! صاحبان قدرت های برتر صنعتی و نظامی در قرن بیستم، «دجّال»های عصرند. مرکوب آنان از هر سر موی آوازی سر می دهد و آوازه ای در گوش ها می افکند. چندانکه بسیاری از فرهنگ سازان بشریت را نیز شیفته  و فریفته ی خویش می سازد و کسانی را که خود در بستر تاریخیِ پدید آورندگان فرهنگ و زایندگان تمدن و امّهاتِ علم و فضیلت پرورش یافته اند بر مرکوب می نشاند و به شوق خانه ی بخت و مدینه ی فاضله ی موعود غرب از موطن ظاهری و باطنی شان در شرق بیرون می برد و در گریز از «خراجات یا خرابات شام»، «بارکش غول بیابان» می کند! » .


شایان ذکر است در ادامه نشست امروز، تعدادی از شرکت کنندگان، ضمن بیان دیدگاه های خود پیرامون عرصه جهاد تبیین، سوالات خود را مطرح کردند، این نظرات و پاسخ های تولیت حرم مطهر، در فایل صوتی این جلسه، در سایت حرم مطهر قابل استماع است.

سلسله مباحث با موضوع "ولایت فقیه"، پنجشنبه‌ها از ساعت ۸ صبح در سالن شهید آیت الله دستغیب برگزار و به صورت زنده از کانال آپارات به نشانی aparat.com/shahecheragh/live پخش می گردد. همچنین متن بیانات تولیت حرم مطهر و  فایل های صوتی و تصویری کامل جلسات به همراه پرسش و پاسخ ها در بخش ویژه سلسله مباحث ولایت فقیه در پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام، به نشانی shahecheragh.ir/velayat قابل دریافت است.

از عموم علاقه‌مندان، به‌ویژه دانشجویان دانشگاه ها و طلاب حوزه های علمیه برای شرکت در این جلسات، دعوت به عمل می آید.

 

 


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت