سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 221326
تاریخ انتشار: 1401/11/12
بررسی نشانه های افول آمریکا در نشست سالانه اندیشمندان و اساتید درس انقلاب اسلامی دانشگاه های کشور/ دکتر فواد ایزدی: سردار سلیمانی بیشترین تاثیر را در روند افول آمریکا در دنیا داشته است

HyperLink

چهارشنبه ۱۲ بهمن ماه، سومین برنامه از نوبت بعداز ظهر از نخستین روز نشست سالانه اندیشمندان و اساتید درس انقلاب اسلامی دانشگاه های سراسر کشور، به سخنرانی دکتر فؤاد ایزدی تحلیلگر مسائل بین‌المللی و عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با موضوع نشانه های افول آمریکا، اختصاص داشت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، دکتر ایزدی در این نشست که در سالن شهید آیت الله دستغیب حرم مطهر برگزار شد، گفت: نسل جوان با سوالات و ابهامات ذهنی زیادی مواجه است و از آنجا که قرار است ٦٠ تا ٧٠ سال و بیشتر زندگی کند، می‌خواهد بداند که دنیا چه وضعیتی پیدا خواهد کرد.
 وی با بیان اینکه در پاسخ به این سوال باید یک سیر تاریخی را بررسی کرد، افزود: یک تحول در دنیا در حال وقوع است به گونه‌ای که پس از جنگ جهانی دوم با یک نظم دو قطبی مواجه شدیم که پس از فروپاشی شوروی تمام شد و اکنون بین اساتید و کارشناسان این حوزه اجتماعی مبنی بر حرکت به سمت یک نظام چند قطبی، اتفاق نظر وجود دارد و هم منابع آکادمیک و برخی سرویس‌های اطلاعاتی کشور‌ها در این زمینه ورود کرده‌اند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تصریح بر اینکه طبق برآورد سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، هیچ قدرت هژمونی در سال ٢٠٣٠ نخواهیم داشت، گفت: قدرت به شبکه‌ها و ائتلاف‌ها در یک جهان چند قطبی تقسیم می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که چرا به سمت این نوع جهان می‌رویم، گفت: جایگاه آمریکا در دنیا در حال تنزل است و البته این خبر خوبی برای مردم ایران است. برای بررسی دلایل کاهش قدرت آمریکا در جهان، ابتدا باید دید چرا آمریکا، آمریکا شد؟ کارشناسان ٥ دلیل در این باره ارائه کرده‌اند که شامل قدرت نظامی، توانمندی اقتصادی، توانمند سیاسی، قدرت نرم و قدرت نهادسازی می باشد.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی ادامه داد: جهش در حوزه نظامی آمریکا به جهش در حوزه اقتصادی تبدیل شد و همچنین جهش در حوزه اقتصادی به جهش در حوزه علمی و فناوری بدل شد. آمریکا در حوزه نظامی هنوز بیشترین هزینه را در دنیا دارد، اما نمی‌توانند آن را به دستاورد نظامی تبدیل کند و حتی سیاست آن‌ها در یمن هم جواب نداده است.

وی با تصریح بر این نکته که سردار شهید سلیمانی فرمانده‌ای بود که اجازه نداد اهداف امریکا در منطقه به نتیجه برسد و این، روند افول امریکا را تسریع کرد، گفت: این سردار پرافتخار سپاه اسلام، بیشترین تاثیر را در روند افول آمریکا در دنیا داشته است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: از نظر اقتصادی هم آمریکا تنزل پیدا کرده و دعوا بین دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در خصوص سقف بدهی است. آمریکا ٣١.٤ تریلیون دلار بدهکار است و اساسا کشوری مقروض است و اختلاف طبقاتی زیادی در امریکا حاکم است. در حوزه سیاسی هم دیگر حرف آمریکا در دنیا پیش نمی‌رود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شواهد فروپاشی و تجزیه در آمریکا مشهود نیست، اما افول آن محرز است، گفت: تنها در حوزه تبلیغات افول از آمریکا نمی‌بینیم. در حوزه تبلیغات هیچ کشوری در سطح آمریکا نیست، البته آن‌ها در قدرت نهادسازی هم با افول مواجه شده اند. نهاد کنگره و سیاست گذاری آمریکا هم زیر سوال رفته است.
این تحلیلگر مسائل بین‌المللی اظهار کرد: با افول قدرت آمریکا بخشی از مشکلات ما حل می‌شود، چرا که تفکر غربی‌ها این است که اگر ایران متوقف نشود، در نظام چند قطبی، رها می‌شود. دلیل این همه هجمه جدید و اغتشاشات از سوی غربی‌ها این است که اگر تکلیف ایران اکنون مشخص نشود، دیگر کار از کار گذشته و فرصت از دست رفته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقش بی بدیل دین در زندگی گفت: در حوزه دین و ترویج آن در کشور سرمایه گذاری کمی نشده و اگرچه این موضوع از نقاط قوت چهاردهه اخیر محسوب می‌شود، اما در سطح انتظار، موفقیت حاصل نشده است و دلیل آن عدم شناساندن نقش بی بدیل دین در زندگی، در کنار ترویج آن است. لذا تقویت دین مداری در کلاس‌های درس انقلاب اسلامی باید مورد اهتمام ویژه قرار بگیرد.


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
  نام:
  ایمیل:
  نظر:
  کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت