سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 221328
تاریخ انتشار: 1401/11/13
در نشست سالانه اندیشمندان و اساتید درس انقلاب اسلامی دانشگاه های کشور عنوان شد؛
حجت‌الاسلام والمسلمین استاد پناهیان: دین یک نرم‌افزار است تا بتوانیم از عقلانیت استفاده کنیم/ کارکرد ولایت، محافظت از مردم است

HyperLink

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه، امروز ۱۳ بهمن در دومین روز نشست سالیانه اساتید درس انقلاب اسلامی دانشگاه‌های سراسر کشور با موضوع «واکاوی اغتشاشات ۱۴۰۱، علل، عوامل و راهکارهای مقابله» که در سالن شهید آیت الله دستغیب حرم مطهر برگزار شد، نخستین ریشه اغتشاشات اخیر را ضعف تبلیغات عنوان کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) هم در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی این مسئله را فرمودند که ما در تبلیغات ضعیف هستیم.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، وی افزود: زمانی که معظم‌لَه این مسئله را مطرح کردند، افراد زیادی متعجب شدند که این سخن چه مناسبتی دارد. طبیعی بود که با یکپارچه شدن جهت‌گیری‌های سیاسی و انقلابی ارکان حکومت، اکنون تنها چیزی که در دست دشمن است تبلیغات است که از آن ضربه بزند. رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) در دیدار با دانشجویان، بحث جهاد تبیین را مطرح فرمودند که یک واجب فوری و عینی است.

 

این خطیب برجسته کشورمان با بیان اینکه ادبیات دینی و انقلابی ما، ادبیاتی است که دچار مشکلات اساسی است و این ادبیات را باید اصلاح کرد گفت: بخشی از مشکلات بر می‌گردد به اخبار دروغی که دشمن منتشر می کند، اما بخش عمده مشکل بر می‌گردد به اصطلاحات و زاویه دید و به طور کلی ادبیاتی که در تبیین انقلاب و اسلام داریم و مشکل هم از اینجا شروع شده است.

 

وی یادآور شد: تصوری که در قرون وسطی فیلسوفان غرب از دین به جامعه ارائه دادند، این بود که دین مجموعه‌ای از ارزش‌های اصولی قدسی است که با علم، سر سازگاری ندارد. در دنیا کتاب‌های فراوانی در رابطه با علم و دین نوشته شده است. شهید مطهری فرمودند علم و دین دو بال هستند و از هم جدا نیستند اما تلقی جدا بودن بین علم و دین یک تلقی جاافتاده در بین برخی است. اما آیا ایمان میوه علم نیست. آیا ایمان، خود آورنده علم نیست. این‌ها مثل یک جریان پی در پی هستند نه اینکه دوئلی بتوان برای آن‌ها قائل شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه امام(رحمت الله علیه) به این موضوع اعتراض کرد که چرا تصور برخی‌ها از دین، تصور غرب است، گفت: دین یک امر واقع‌بینانه و عقلانی است. با اینکه اساتید همه این را قبول دارند اما ۹۰ درصد مردم دین را بیشتر مقوله‌ای اخلاقی و ارزشی می‌دانند و باید این مسئله را در ذهن مردم اصلاح کرد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه دین یک نرم‌افزار است تا بتوانیم از عقلانیت استفاده کنیم و عقل را پرورش دهیم و با تجربه محترمانه برخورد کنیم، افزود: در ایامی که وزیر سابق امور خارجه کشورمان ارتباط با آمریکا را بسیار مهم مطرح می‌کرد، در دانشگاه جو سنگینی به نفع مذاکرات بود، اما مذاکره یک امر عقلانی است نه ازرشی. عده‌ای در کشور کار کردند تا جریان دین‌مدار را ارزشی غیر واقع بین جابیندازند و به دروغ خود را واقع‌بین معرفی کنند. در صورتیکه ایمان به خدا یعنی ایمان به قدرتی که هست و این یک واقع‌بینی است.

 

وی با تأکید بر اینکه تا وقتی که تلقی جامعه از دین، یک امر غیرواقعی می باشد، مشکلات زیاد است، گفت: حجاب یک امر واقعی است، فقط پیچیده‌تر است و دین آن را راهنمایی می‌کند. حساس‌تر و مهم‌‌تر است که در جامعه اثر دارد و این مسئله، در فتنه اخیر اثر خود را نشان داد. حتی اگر بگوییم حجاب یک مسئله اخلاقی است، باز از آن مسئله‌ای که باید رخ دهد، فاصله گرفتیم. اخلاق به معنای ارزش‌ها نیست، اگر اخلاق را به معنای ارزش‌ها بگیریم اصلا به چیزی به نام اخلاق معتقد نیستیم. اگر حجاب نداشته باشیم اثر سوء در روح و افراد دیگر می‌گذارد و این یک امر واقعی است پس چرا میگویند اخلاقی است.

 

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان یادآور شد: امام راحل(ره) در سال آخر حیاتشان توصیف کردند که فرهنگ حوزه بیشتر نظری، فلسفی و عقلانی است و فرهنگ دانشگاه بیشتر تجربی و عینی است، لذا ادبیات حوزه و دانشگاه باید در هم ذوب شوند، یعنی کسی این دو را تفکیک نکند، تا اسلام گسترش یابد. اما ما متاسفانه به این توصیه امام(ره) توجه نکردیم.

 

این خطیب برجسته کشورمان با بیان اینکه جمع‌بندی سخن امام(رحمت الله علیه) این است که اگر ادبیات حوزه و دانشگاه در هم ذوب نشود، دانشجویان جذب لیبرالیسم می‌شوند، گفت: بعد از امام(رحمت الله علیه) ما به این مسئله توجه نکردیم و فضایی در دانشگاه‌ها ایجاد شد که عده ای جذب فرهنگ و ادبیات لیبرالیسم شدند، پس باید ادبیات خود را درست کنیم.

 

وی با تصریح اینکه امروز در بحث سبک زندگی در حال افت کردن هستیم، گفت: رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) از ۱۲ سال پیش بحث سبک زندگی را مطرح کردند و فرمودند در ایمان و معنویت رشد کردیم اما در سبک زندگی افت کردیم. می‌توان به راحتی حجاب را در سبک زندگی برد، چرا که حجاب یک سبک زندگی است و باید عوارض و نتایج آن را بیان کنیم.

 

پناهیان با بیان اینکه وقتی حجاب را یک مقوله ارزشی تلقی کنیم، نسبت به این مسئله کینه پیدا می‌شود و باید با دانش و عقلانیت این مسئله را تبیین کرد، افزود: اساساً فهم انقلاب را در درس‌های ریشه‌های انقلاب یا درس‌هایی که داریم از جای خوبی شروع نکردیم.

وی در ادامه به ارائه پیشنهاداتی برای درس انقلاب اسلامی در دانشگاه پرداخت و افزود: انقلاب را بر اساس سرفصل‌هایی که رایج است، عرضی تعریف می‌کنیم در صورتی که کار عالمانه آن است که ریشه انقلاب را از تاریخ تشیع و اسلام شروع کنیم.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه انقلاب اسلامی بر مبنای آیه قرآن که فرموده است خودشان به قسط قیام کنند، بوده است، گفت: امروز عده‌ای گمان می‌کنند که ولایت یعنی اطاعت و این مهم‌ترین و ارزشمندترین کلمه ی کنار ولایت است، در صورتی که مهم‌ترین و ارزشمندترین کلمه ی کنار ولایت، نصرت است که برآمده از بصیرت است، نه اطاعت که برآمده از فرمان است.

وی ادامه داد: ولیِ جامعه که فرمان نمی‌دهد که بخواهیم گوش دهیم. امام حسین علیه السلام شب عاشورا فرمان نداد که یارانشان بمانند و به شهادت برسند. خداوند در قرآن کریم فرموده است پیامبران را فرستادیم تا معلوم شود چه کسی آنان را کمک می‌کند، لذا پیامبر(ص) پروژه‌ای به نام قدرت دادن به مردم شروع کرد که امیرالمؤمنین(ع) هم می‌خواست آن را ادامه دهد اما خوارج مانع کار می‌شدند.

 

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه انقلاب اسلامی به منظور قدرت گرفتن مردم بود، که امام(ره) هم پای آن ایستاد و مردم یاری دادند، پس انقلاب اسلامی از نصرت شروع شد و بعد از اینکه به پیروزی رسید، انتخابات برگزار شد، افزود: رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) فرمودند ولایت مانند داوری زمین است، در واقع می‌خواهد نظم زمین را برقرار کند. کارکرد ولایت محافظت از مردم است و این انقلاب با مردم تعریف می‌شود و ولایت، مردم را فعال می‌کند.

 

وی در ادامه سخنان خود، از اساتید درس انقلاب اسلامی دانشگاه‌ها خواست تا سر کلاس خود از مردمِ آگاه و بیداری دفاع کنند که در فتنه اخیر فریب تبلیغات دشمن را نخوردند و سپس ادامه داد: برای شیوه بیان انقلاب اسلامی، چند نکته وجود دارد. یک مفهوم، قدرت است. در ادبیات سیاسی جامعه ما دگراندیشان و دشمنان سعی می‌کنند مفهوم قدرت را تقویت نکنند اما ما می‌خواهیم قدرتمند شویم. قدرت ما از ۴۰ سال پیش تاکنون یک روند رو به رشد در جهان پیدا کرده است و قدرت دشمنان ما رو به افول می‌رود، اما ضد انقلابِ دشمن، از آزادی بیشتر از قدرت سخن می‌گوید و قدرت را در مقابل آزادی قرار می‌دهد.

 

این خطیب برجسته کشور با بیان اینکه ما قدرت را به روش تمدنی غرب به دست نیاوردیم، بلکه به روش جهادی و دینی خود به دست آوریم و بیان این مسئله مهم است، گفت: ما به روش نظام سرمایه‌داری به قدرت نرسیدیم.

 

وی در ادامه سخنان خود با تصریح اینکه روش تمدنی ما حرکت عمومی مردمی است، افزود: رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) فرمودند مردم‌سالاری دینی در جامعه زمانی تحقق پیدا می‌کند که مردم، سالار خود در همه مسائل باشند. اگر مردم در اقتصاد مشارکت کنند، مشکلات اقتصاد حل می‌شود.

 

پناهیان با یادآوری اینکه رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) تأکید دارند که باید کار به مردم سپرده شود، گفت: قدرت باید دست مردم باشد و در این صورت، فرقی نمی‌کند چه کسی استاندار است، به همین دلیل معظم لَه از خصوصی‌سازی دفاع کردند. مشکلات اقتصادی امروز به دلیل آن است که اقتصادمان مردمی نیست. مشکلات اقتصادی به اقتصاد دولتی و سرمایه‌داری باز می‌گردد که ناخواسته مسائل را به همدیگر پاس می‌دهند و تورم بالا می‌رود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه باید جهاد تبیین انجام دهیم تا مردم بدانند چه پیشرفت هایی در کشور حاصل شده است، بر ضرورت حمایت از مردم‌سالاری دینی تأکید کرد و گفت: مظهر مردم‌سالاری دینی، بسیج است.

وی در پایان دو شاخص موفقیت کلاس های درس انقلاب اسلامی را احساس قدرت، افتخار و اشتیاق برای آینده عنوان کرد و گفت: باید امید در جوانان تبدیل به شوق شود. شوق به اینکه ما سرور جهان خواهیم بود.


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
  نام:
  ایمیل:
  نظر:
  کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت