سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 221555
تاریخ انتشار: 1402/03/16
نشست صمیمانه تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام با کارکنان آستان مقدس
تولیت حرم مطهر: شرط ورود به قلعه توحید، ولایت است

HyperLink

دوازدهمین جلسه از سلسله نشست های تولیت حرم مطهر با کارکنان این بارگاه منور، در شبستان امام خمینی(قدس سره) برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری در این نشست صمیمانه، ضمن تشکر از تمامی مسئولان، کارکنان و خدام رسمی و افتخاری حرم مطهر که در ایّام دهه کرامت، ضمن اجرا ویژه برنامه ها و برگزاری مراسم فرهنگی، مذهبی، خدمات متنوعی در حوزه های مختلف به زائران و مجاوران آستان مقدس ارائه کردند، گفت: روزی حضرت علی بن موسی الرضا عليه السلام چند نکته مهم به به حضرت عبدالعظيم(ع) فرمودند و به او یادآور شدند تا آن را به شیعیان و یاران ایشان ابلاغ کند: « یا عَبْدَ الْعَظِیمِ، أَبْلِغْ عَنِّی أَوْلِیائِی السَّلَامَ وَ قُلْ لَهُمْ » ای عبدالعظیم، سلام مرا به دوستانم برسان و به آن ها بگو « أَنْ لَا تَجْعَلُوا لِلشَّیطَانِ عَلَی أَنْفُسِهِمْ سَبِیلًا » شیطان را به دل های خویش راه ندهند. یعنی راهی برای غلبه و تاثیر گذاری شیطان بر روی خودتان باز نکنید. گاهی اوقات این شیطانی که می آید و زندگی انسان را نابود و عمر انسان را تباه می کند، از یک راه و یا حتی روزنه و منفذ کوچک وارد می شود و خسران بزرگ بوجود می آورد.

 

تولیت حرم مطهر گفت: حضرت رضا علیه السلام در ادامه خطاب به شیعیان خود می فرمایند: « وَ مُرْهُمْ بِالصِّدْقِ فِی الْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَة» در گفتار خویش راست گو باشند و امانت را ادا کنند. « وَ مُرْهُمْ بِالسُّکوت» سکوت را پیشه خود سازند. یکی از راه های اوج گرفتن انسان به سمت خدا، سکوت است. به تعبیر عرفانی، «صوم الصمت»، روزه سکوت گرفتن. معمولاً آنهایی که ارتباطشان با خدا بیشتر می شود و معنویاتشان بیشتر است، سکوتشان هم بیشتر است، برخلاف کسانی که مدام در حال حرف زدن هستند و تصور می کنند اینگونه می توانند ارزش خود را بالاتر ببرند.

«وَ تَرْک الْجِدَالِ فِیمَا لَا یعْنِیهِمْ» از جدال و نزاع بیهوده ای که سودی برایشان ندارد، دوری کنند. «وَ إِقْبَالِ بَعْضِهِمْ عَلَی بَعْضٍ وَ الْمُزَاوَرَة فَإِنَّ ذَلِک قُرْبَة إِلَی» به همدیگر روی آورند و به دیدار و ملاقات هم بروند؛ زیرا این کار موجب نزدیکی به من است.  متاسفانه چقدر در جامعه امروز، از صله رحم که مورد تاکید امام است، فاصله گرفته ایم.

 

حضرت رضا علیه السلام در ادامه به پیروان خود می فرمایند: «وَ لَا یشْغَلُوا أَنْفُسَهُمْ بِتَمْزِیقِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً فَإِنِّی الَیتُ عَلَی نَفْسِی أَنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِک وَ أَسْخَطَ وَلِیاً مِنْ أَوْلِیائِی دَعَوْتُ الله لِیعَذِّبَهُ فِی الدُّنْیا أَشَدَّ الْعَذَابِ وَ کانَ فِی الاخِرَة مِنَ الْخَاسِرِینَ» یعنی خود را به دشمنی و بدگویی با یکدیگر مشغول نسازند؛ زیرا با خود عهد کرده ام که اگر کسی چنین کاری انجام دهد و دوستی از دوستانم را ناراحت کند و به خشم آورَد، خداوند را بخوانم تا او را در دنیا با شدیدترین عذاب ها مجازات کند و در آن سرا نیز از زیانکاران خواهد بود.  «تَمْزِیقِ» یعنی آبروی یکدیگر را بردن، انسان هایی که در راستای تجسس و تخریب و آبروریزی دیگران می روند، هم در دنیا عذاب الهی شامل حالشان می شود و هم در آخرت، از خاسرین خواهند بود.

«وَ عَرِّفْهُمْ أَنَّ الله قَدْ غَفَرَ لِمُحْسِنِهِمْ وَ تَجَاوَزَ عَنْ مُسِیئِهِمْ» به ایشان بگو: همانا پروردگار نیکوکارانشان را آمرزیده و از خطای گنهکارانشان درگذشته است؛ «إِلَّا مَنْ أَشْرَک بِی أَوْ آذَی وَلِیاً مِنْ أَوْلِیائِی أَوْ أَضْمَرَ لَهُ سُوءاً » مگر کسی که به خدا شرک بورزد یا دوستی از دوستانش را بیازارد یا کینه آن ها را به دل بگیرد. «فَإِنَّ الله لَا یغْفِرُ لَهُ حَتَّی یرْجِعَ عَنْهُ فَإِنْ رَجَعَ عَنْهُ» به درستی که خداوند او را نخواهد بخشید تا آنکه از کردار ناشایست خویش دست بکشد. هرگاه از این اعمال نادرست دوری گزیند، آمرزش خدا را شامل خود گردانده است. توجه کنید که امام کسی را که مومنی را تخریب و آبروی او را ببرد، در کنار انسان مشرک قرار داده و می گوید خدا او را نمی بخشد مگر اینکه در همین دنیا پشیمان شود، توبه کند و برگردد .

« وَ إِلَّا نُزِعَ رُوحُ الایمَانِ عَنْ قَلْبِهِ وَ خَرَجَ عَنْ وَلَایتِی وَ لَمْ یکنْ لَهُ نُصِیبٌ فِی وَلَایتِنَا وَ أَعُوذُ بِالله مِنْ ذَلِک» وگرنه روح ایمان از قلبش بیرون رفته و از «ولایت» ما خارج شده است و بهره ای از ولایت ما نخواهد برد. پناه بر خدا از این.

 

تولیت حرم مطهر گفت: تاکید حضرت رضا علیه السلام به حضرت عبدالعظیم(ع) برای ابلاغ این نکات به شیعیان  و پیروان حضرت نشان می دهد که در سیره ایشان چقدر توجه به مکارم اخلاقی همچون؛ راستگویی، امانت داری، سکوت، ترک جدال های بیهوده، بدگویی نکردن و حفظ حیثیت و آبروی مومن، دارای اهمیت است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به حدیث «سلسلة‌الذهب» اشاره کرد و گفت: امام رضا علیه السلام این حدیث را هنگام عبور از نیشابور به طرف مرو بیان کرد. راویان این حدیث همگی امامان معصوم‌اند تا به پیامبر(ص)، جبرئیل و سرانجام به خداوند می‌رسد. «قال الله تعالی: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی قَالَ فَلَمَّا مَرَّتِ الرَّاحِلَةُ نَادَانَا بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا» خداوند جل جلاله می‌فرماید: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» دژ و قلعه من است، پس هرکس که در قلعه من درآید از عذابم در امان است. چون مَرکب به راه افتاد [امام رضا(ع)] گفت: [البته] با شرایطش و من جزو شرایط آنم.

وی ادامه داد: به خاطر بیان جمله « وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا»، امام را مشرک خطاب نمودند و ایشان را قبل از رسیدن به مرو، یک ماه زندانی کردند.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری گفت: امام در حدیث قدسی سِلسِلَةُ‌الذَّهَب، این نکته را به مردم متذکر شدند که اینگونه نیست که هرکس از راه رسید بتواند وارد قلعه توحید شود، بلکه باید از مسیر خودش عبور کند و همانا مسیر ورود به حصار توحید، ولایت اهل بیت علیهم السلام است. اما متاسفانه در آن زمان که امام، مسیر ورود به حصار توحید را به مردم یادآوری کرده بود، عده ای جاهل می گفتند ایشان مشرک است، در روزگار خودمان هم اینگونه هست، یعنی همان تفکری که ۱۲۴۰ سال پیش حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام را بخاطر این جمله، مشرک نامید و زندانی کرد، امروز همان تفکر در بخشی از جهان اسلام حضور فعال دارد. آنهایی که زائران حضرت احمدبن موسی  علیه السلام را به گلوله می می بندند، پیروان همین تفکر هستند.

 

وی ادامه داد: همان طور که گفته شد، باب توحید و شرط ورود به قلعه توحید، ولایت است. حال سوالی که مطرح می شود این است که چه چیزی باعث می شود ما از این قلعه، برگردیم و از دین خارج شویم؟ امام در این روایت مطرح می کنند که اگر کسی آبروی مومنی را لکه دار کرد، تخریب کرد و بجای توبه، بر همان رویه غلط، اصرار کرد، از ولایت اهل بیت(ع) خارج می شود، که این همانا خروج از قلعه توحید است و شخص آن حصار امن الهی را از دست می دهد.   اِن شاءالله که در پرتو عنایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، خدا توفیق دهد در این حصار امن الهی تا پایان عمر حضور داشته باشیم و در آخرت هم از شفاعت اهل بیت(ع)، بهره مند شویم.

 

شایان ذکر است در ابتدای این مراسم، مهندس صحرائیان، معاون توسعه و مدیریت منابع آستان مقدس، گزارشی از فعالیت ها و برنامه های این معاونت در طول یک سال گذشته و همچنین دهه کرامت، ارائه کرد.

5

نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
  نام:
  ایمیل:
  نظر:
  کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت