سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 222091
تاریخ انتشار: 1403/03/09
در نوزدهمین نشست صمیمانه تولیت و پرسنل آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام، عنوان شد؛
تولیت حرم مطهر: کسی که قرار است در رأس قوه مجریه قرار بگیرد، باید تا بُن دندان، به اسلام ناب، ارزش‌های انقلاب و ولایت، معتقد باشد

HyperLink

امروز چهارشنبه، ۹ خرداد ۱۴۰۳، نوزدهمین نشست صمیمانه تولیت و پرسنل آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام، در شبستان امام خمینی(قدس سره) برگزار شد.     

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری در ابتدای این نشست، ضمن عرض تسلیت به‌مناسبت شهادت رئیس جمهور فقید، شهید حضرت آیت الله رئیسی و همراهان گرانقدر ایشان، گفت: در خصوص آن مصیبت بزرگ، تاکنون در جلسات مختلف، مطالبی را که از شخصیت والای شهید رئیسی و همراهانشان تا حدودی دریافت کرده بودم، بیان کرده‌ام. پس از پیروزی انقلاب، با مجموعه‌ای از رؤسای جمهور و نیز نخست‌وزیر در اوایل انقلاب، مواجه بودیم. همه آن‌ها را دیده و با برخی از نزدیک، نشست و برخاست داشته‌ام. مطلبی که غصه بر دل می‌نشاند این است که پس از امام خامنه‌ای(دام‌ظله)، که در برهه ای در مسند ریاست جمهوری قرار داشتند(۱۷ مهر ۱۳۶۰ تا ۲۵ مرداد ۱۳۶۸)_ البته قوه مجریه در آن زمان تحت اختیار نخست‌وزیر قرار داشت_ شاید بتوان گفت در کسوت ریاست قوه مجریه، رئیس جمهوری که در تراز انقلاب اسلامی قرار داشت، شهید آیت الله رئیسی بود. با ریاست ایشان ما یکبار دیگر، به اصالت‌ها و ارزش‌های انقلاب برگشتیم.

 

دکتر کلانتری در ادامه به نقد جریان روشن‌فکری در تاریخ معاصر ایران پرداخت و گفت: از عصر قاجار که جریان منورالفکری وارد ایران شد تا به امروز، همیشه یک جریان معارض دین، در کشور وجود داشته است. این افراد بعضاً حتی در کسوت روحانیت قرار داشتند؛ به ظاهر اهل عبادت بودند، اما با تمام وجود معتقد بودند برای پیشرفت، باید کاملاً غربی شد و راهی جز این نیست. به عبارتی معتقد بودند که باید زیر چتر لیبرال دموکراسی قرار گیریم و آن فرهنگ و تمدن را به کشور بیاوریم، و برای پیشرفت، لازم است عُرف غربی‌ها حاکم شود. این جریان، از یک مقطعی آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. این افراد، به ظاهر با شعار انقلاب بر مسند ریاست تکیه می‌زنند، اما زمان ارائه دادن طرح‌ها و برنامه‌ها، ذهن آنان سریعاً متمایل به غرب و تئوریسین‌های آنان است، و کلید حل معما را در آن‌جا می‌دانند. بعد از پیروزی انقلاب، این جریان در بیشتر موارد، بر مسؤولیت‌ها حاکم بوده است و با همه وجود، قدرت و بودجه و امضاهای طلایی را در اختیار داشتند؛ ارزهای کشور و بانک‌ها تحت اختیار آنان بود. در صحبت‌های آنان در سیما، مشخص است که این افراد، ظواهر دین را دارا هستند، اما از عمق، تهی هستند. دارای سوادند و حتی گاهاً مدارک تحصیلی از دانشگاه‌های غرب را دارند، بر اصطلاحات و اندیشه‌های آنان واقفند و متفکران آن‌جا را به خوبی می‌شناسند؛ اما در حوزه انقلاب اسلامی و اسلام ناب، دچار ضعف بسیار هستند.

 

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: اگر بنا باشد انقلاب اسلامی به اهداف خود برسد، باید قدرت خود را در اختیار افرادی قرار دهد که تا بُن دندان به انقلاب معتقدند و آن را به خوبی می‌شناسند. قدرت نظام که همان قوای سه‌گانه مقننه، مجریه و قضائیه است، باید در اختیار این افراد باشد. اگر این قوا، انقلاب و اسلام ناب را شناخته باشند، و ولایت را به درستی، و نه صوری، درک کرده باشند، این انقلاب می‌تواند به اهداف خود برسد.

وی ادامه داد: در دوره قبل از آیت الله رئیسی، دیدیم مقامی رسمی از دولت، در مصاحبه زنده تلوزیونی در پاسخ به پرسش خبرنگار، که راهکار دولت را برای مقابله با کرونا که روزانه حدود هفتصد نفر قربانی داشت، جویا ‌شد، صراحتاً می‌گوید: «تا زمانی‌که ما به FATF نپیوندیم، وضعیت همین است!». حرف‌هایی که در جامعه پخش می‌شد، امثال این عبارات بود؛ پول ما را گرفتند و چیزی به ما ندادند، واکسن و امکانات نیست، با این تحریم‌ها نمی‌توان نفت را صادر کرد و... . بعداً مشخص شد که تمام این حرف‌ها بیهوده بود. چراکه در دولت شهید رئیسی، علی‌رغم افزایش تحریم‌ها، نفت صادر شد. حدود ششصد تحریم را بایدن به تحریم‌های قبل اضافه کرد. سیستم تحریم‌های آمریکا بسیار پیچیده و مانند کلافی سر درگم است. از ابتدای پیروزی انقلاب، تحریم‌های گسترده را علیه ایران کلید زدند. البته قدرت این تحریم‌ها نیز از میان رفته است. دولت در همین فضای تحریم‌ها، دو و  نیم میلیون بشکه نفت صادر می‌کند. گاهی فردی که بر مسند قدرت تکیه می‌کند، نگاهش غربی است. میرزا ملکم خان، روشنفکر و دیپلمات زمان قاجار، زمانی که آمد، گفت اگر بخواهیم پیشرفت کنیم، باید از فرق سر تا ناخن پا غربی باشیم. البته او مدت‌ها بعد، از حرف خود بازگشت.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، با انتقاد از تفکرات غربی برخی افراد و جریان‌ها در کشور گفت: ما انقلاب کردیم که به خودمان، به داشته‌هایمان، به قدرت اسلام، قدرت مردم و منابع خودمان برگردیم؛ اما برخی افراد از نردبان انقلاب بالا می‌روند ولی معتقدند باید به غرب برگردیم! اینان پای بر خون شهدا و زحمات ملت می‌گذارند. فراز و نشیب‌های زیادی طی شد و زحمات زیادی مصروف گشت تا به این نقطه از شاخصه‌های دولت آیت الله رئیسی رسیدیم، و این حادثه غمناک ختم به شهادت ایشان و همراهانشان شد. امروز باید تلاش کنیم تا همین مسیر ادامه یابد. امروز غربی‌ها پس از گذشت بیست سال، خاطرات خود را منتشر می‌کنند و در آنجا با صدای بلند از کرده‌های خود می‌گویند، که "آنان را فریب دادیم و در مذاکره با آن‌ها چه کردیم!" این‌ها برای ما درس عبرت است. امروز هر کدام از ما در هر کجا که هستیم، وظیفه روشنگری داریم.

 

وی خاطرنشان کرد: این کشور به بالندگی و قله‌های افتخار نمیرسد، مگر این‌که بر اساس اسلام ناب حرکت کند. افغانستان، بیست سال در اختیار آمریکا بود، آن‌جا را به خاک سیاه نشاندند و این کشور نتوانست هیچ پیشرفتی داشته باشد. کشتارهای افغانستان تمامی ندارد. از قبل از انقلاب، حمله ارتش سرخ شوروی این بلا را بر افغانستان نازل کرد و تا امروز بحران های مختلف در این کشور، ادامه دارد. منابع عراق، دربست در اختیار آمریکا است. اوضاع رقت‌باری بر آن‌جا حاکم است، بر منابع آنان مسلط شده و درآمد آن را به حساب خود برداشت می‌کنند. هر کجا که غرب و آمریکا قدم گذاشتند، ویرانی به‌بار آوردند. «إِنَّ الْمُلُوكَ إِذَا دَخَلُوا قَرْيَةً أَفْسَدُوهَا» (سوره نمل، آیه۳۴)، «پادشاهان هنگامی که وارد منطقه آبادی شوند آن را به فساد و تباهی می‌کشند». این آیه در خصوص حضرت سلیمان و ملکه سبا است، اما یک اصل کلی را بیان می‌کند. فرعون‌ها در هر کجا قدم گذارند، فساد و نابودی به بار می‌آورند.

 

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، در پایان به انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماه، اشاره کرد و گفت: در انتخابات پیش رو، باید دقت کافی داشته باشیم و این اصل مهم را مدنظر قرار دهیم. کسی که قرار است در رأس قوه مجریه قرار بگیرد، باید تا بُن دندان به اسلام ناب، ارزش‌های انقلاب و ولایت معتقد باشد. راه نجات کشور همین است و هرکجا پیشرفت داشته‌ایم، پایبندی به این اصل بوده است. ماهواره‌هایی که به فضا فرستاده شد، موشک‌های دور بُرد و سایر پیشرفت‌های علمی، همه بر اساس این اصل حاصل شد. هر کجا به غرب تکیه کردیم، نابود شدیم. در میان آنان، اصل سرمایه‌داری حاکم است، آن‌ها به کسی کمک نمی‌کنند اما تا می‌توانند دریافت می‌کنند، و همیشه فریاد می‌زنند که ما به دنبال منافع خودمان هستیم. باید دقت کرده و به وظایف خود به نحو احسن عمل کنیم و به حرف‌های واهی توجهی نداشته باشیم.

 

شایان ذکر است در ابتدای این نشست، حجت الاسلام والمسلمین سعادت‌فرد، معاون موقوفات، نذورات و امور حقوقی آستان مقدس، پیرامون فضایل و مناقب شهدای عظیم الشأن خدمت، سخنرانی و حاج سعید خائف‌پناه مرثیه‌سرایی کرد.


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت