سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 762
تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۲
کتب نفیس خطی موزه حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام



موزه جدید الاحداث حرم مطهر(ع) اکنون در ضلع جنوی صحن قرار دارد و مجموعه از آثار نفیس و ارزشمند را در خود جای داده است، از جمله آثار با اهمیت این موزه مجموعه قرآن های خطی نفیس است که چند نمونه از آن معرفی می گردد.


1- دو جلد قرآن بزرگ

این دو جلد مصحف شریف در ابعاد 5/38×51 به خط نسخ و با ترجمه فارسی نوشته شده است. جنس کاغذ به کار رفته پاپیروس خان بالغ است و ترجمه فارسی قرآن با مرکب قرمز نوشته شده است. سبک ترجمه فارسی که از اولین ترجمه های قرآن می باشد مربوط به دوره قبل از صفاریان بوده و این نشان از قدمت اثر دارد. چندین صفحه از این قرآن تذهیب داشته و کلمات مقدس« الله» در آخر آیات با آب طلا تزئین شده است.

 

2- جزء نهم قرآن

این جزو از قرآن که کاتب و واقف آن سعدال نورالله مي باشددر تاریخ 912 هجری قمری تحریر شده و به خط ثلث درشت و آب طلا به قلمی بسیار قوی نوشته شده است. در دو صفحه اول، سر صفحه ها و اطراف تذهیب و میناکاری گردیده است. دوایر بین آیات و علامات حواشی مذهب و میناکاری است. اندازه جــــلد ایـــن جزو 38×49 و اندازه نوشته ها 20×28 می باشد. ایــــن اثـــــر ارزشمــــــند در 21 ورق(42 صفحه) بر روی کاغذ نخودی ضخیم تحریر شده و در هر صفحه شش سطر آيه نویسی گردیده است.

 

3- جزء نوزدهم قرآن

این جزء از مجموعه سی پاره ای است که در سال 894 هجری قمری وقف شده است. در صفحه اول یک سرلوحه تذهیب شده و میناکاری دارد، دوایر بین آیه ها و علامات حواشی مذهب است. جلد آن که تیماج قهوه ای با ترنجی زیبا منقوش گردیده است.

اندازه جلد 5/18× 5/25 و اندازه نوشته ها در هر صفحه 11×5/17 است. این جزو دارای 27 ورق(54 صفحه) و در هر صفحه آن هفت سطر از آیات الهی با خط نسخ جلدی بر روی کاغذ نخودی رنگ تحریر گردیده است.

 

4- قسمتی از قرآن مجید

از این اثر گرانبها صفحاتی مربوط به آیاتی از سوره های سجده، احزاب، فاطر و تمام سوره سبا به جای مانده است. سر سوره های کتاب با آب طلا و اعراب و علامات با مرکب سرخ تزیین شده است. دوایر بین آیات و علامات حواشی تذهیب گردیده است.اندازه جلد 17×21 و اندازه نوشته 12×15 می باشد. در هر صفحه این اثر هجده سطر با خط کوفی بر روی کاغذ نخودی پررنگ تحریر شده است.

 

5-آیات الاحکام

این کتاب از آیات قرآن مجید و شامل احکام شرعی و فقهی است. این تفسیر را « زبده البیان فی براهین احکام القرآن» هم نامیده اند. مولف کتاب مرحوم ملا احمد مقدس اردبیلی از اکابر علماء امامیه متوفی به سال 993 هجری قمری است و این کتاب او از معروف ترین کتب آیات احکام شیعی است. کتاب با جملات:

« بسمله و به نستعین- اعم ان هنا فایده لابد قبل اشروع فی المقصود من الاشاره الیها» آغاز و با جملات:

« لما مرعلی تقدیر التخصیص ایضا لا یبعدالتعلیم لفهم العله یستخرج الباقی فتأمل. تم الکتاب بعون الله، شهر صفر سنه 1055 .» پایان پذیرفته است.

کتاب با جلد مقوا و تیماج قهوه ای صحافی شده و روی جلد آن نقش سه ترنج فشاری دیده می شود. کتاب دارای 513 صفحه(275 ورق) بوده و اندازه جلد آن 5/19×25 سانتی متر است.

مطالب در هر صفحه با اندازه 12×17 نوشته شده و در هر صفحه 21 سطر قرار گرفته است. نوع و رنگ کاغذ کتاب نخودی پررنگ و نوع نگارش آن خط نسخ است.عناوین مطالب با مرکب سرخ نوشته شده و بالای برخی از کلمات و جملات نیز خط سرخ کشیده شده است. تاریخ تحریر کتاب سال 1055 هجری قمری بوده و در تعدادی از صفحات حاشیه نویسی دارد.

 

6-انوار التنزیل و اسرار التاویل

این کتاب جلد اول انوار التنزیل و اسرارالتأویل و از جمله تفاسیر عربی قرآن کریم است. کتاب تألیف ناصرالدین عبدالله بن عمر بیضاوی معروف به قاضی بیضاوی است که تألیفات مفیده ای دارد و بر این کتاب حدود چهل شرح و نقد نگاشته اند. کتاب از اول قرآن مجید تا آخر سوره کهف را شامل است. صفحه اول این نسخه افتاده سرآغاز صفحات موجود: « علی ایصالها و اباعثه علیه والتمکن من النتفاع بها» رقم خورده است. جملات پایانی کتاب: « دو من فرأها کلها کانت له نورأ من الارض الی اسماء صدق رسول الله وسلم تسلیماً کثیراً » است. جلد کتاب مقوايی با کاغذ سبزرنگ است و صفحات در ابعاد 5/14× 25 سانتی متر است.

اندازه نوشته های هر صفحه 5/7× 17 و در هر صفحه 22 سطر تحریر شده است. کتاب مشتمل بر 781 صفحه(391 ورق) با کاغذ نخودی است. این اثر با خط خوش نسخ به نگارش درآمده و سر سوره ها باشنجرف نوشته شده است. بالای آیاتی قرآنی کتاب خط قرمز کشیده شده است و دارای حاشیه نویسی زیادی می باشد. کتاب در صفر سال 1081 هجری قمری توسط محمد محسن موسوی ابن محمد سلمان کتابت شده است. کتاب یاد شده در مجموعه تفسیرهای عربی قرآن کریم و به شماره ردیف 266 به شماره 56 ثبت گردیده است.

 

مجلدات دیگر و کتب حاشیه بر این تفسیر نیز در شمار کتب خطی آستان مقدس احمدی موجود است که در مجالی دیگر معرفی خواهد شد.


200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت