سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 789
تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۲
تولیدات مکتوب



نغمه های عارفانه

 

این اثر نفیس و ارزشمند که از جمله تألیفات حضرت آیت الله سید محمدمهدی دستغیب - تولیت محترم آستان مقدس احمدی و محمدی (علیهما السلام) است، شرح دعای ملکوتی سحر می باشد. نویسنده در این کتاب در سی مجلس پیرامون دعای روح بخش سحر و شرح اثرات و کرامات این دعا می پردازد. ایشان در مقدمه کتاب پس از حمد و سپاس پروردگار که در شئون اسمای حسنی خود را بر مخلوقات عرضه داشت به بیان این نکته که هر گفتار یا نوشتاری که پدید می آید نخست در خفای جان گوینده یا نویسنده است و پس از آن در عالم ظهور تجلی می بابد، پرداخته و گذری دارد به اینکه ما را از هیچ طریق به معادن انوار الهی دسترسی نیست الا اینکه رشحات این اقیانوس گفتاری یا نوشتاری ساغر تهی ما را لبریز نماید. به همین جهت است که می فرماید بعد از قرآن، برای طالبان معرفت جز اندیشه و تفکر در کلمات بزرگان دستاویزی نیست و چون این کلمات گهربار صبغه ای از گفتار حق تعالی را با خود دارند.

 

نویسنده محترم این اثر ارزشمند، سپس خواننده را متوجه اهمیت ادعیه و کلام معصومین می نماید و بر این نکته اشاره دارد که معراج معارف قرآنی را باید از طی نمودن سفری ژرف در این ادعیه دانست و نیز بیان نموده اند که حضرت باریتعالی فرمود معارف و دسترسی به حقایق چندان نیست که بر کاغذها نقش می بندد "بل هو آیات بینات فی صدور الذین اوتو العلم" و از آنجا که قرآن را هفت حجاب در بر گرفته، گفتار امامان بزرگوار که رشحات آن اقیانوس است هرگز بی حجاب برای عموم جلوه گر نمی شود. و به تزکیه و ریاضات شرعیه و ژرف نگری در کتب تشریع و تکوین نیاز دارد و ...

در مجالس سی گانه که به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان به سی مجلس تقسیم گردیده مؤلف محترم به شرح آخرین خطبه روز جمعه ماه شعبان می پردازد و آمدن رمضان را نوید می دهد و اینکه این خطبه شرافت خاصی به ماه مبارک رمضان می دهد و در ادامه به شرح دعای سحر و فیوضات معنوی این دعای اثر بخش می پردازند ایشان در توضیح " اللهم " می فرمایند که " اصل" یا الله"  بوده که حرف ندا از اول آن حذف شده و به جای ان میم در، آخر آورده شده است. بنابراین، این کلمه شریفه در مقام ندا و صدا زدن است. زیرا با کمی دقت در می یابیم که کلمه شریفه  الله طبق گفته اهل معرفت به معنی ذات مستجمع جمیع صفات کمالیه است و آن را اسم ذات واجب الوجود می دانند ... لحن ساده، صمیمی و قابل فهم اثر خواننده را به سمت معرفت الهی می کشاند و نغمه های عارفانه نام گرفته است .

 

علم النفس

 

کتاب "علم النفس" اثر ماندگار دیگری از حضرت آیت الله سید محمدمهدی دستغیب می باشد.

ایشان در مقدمه کتاب "علم النفس" آورده اند که: بدانید که تمام لذات و خوشی ها در پرتو قرب الهی است. اگر نور او به قلب انسان بتابد، صاحب معرفت می گردد و آنگاه است که انسان در می یابد که لذتهای دنیا با لذات معنوی غیر قابل مقایسه است. پس شما سعی کنید در مسیر بندگی و اطاعت خدا حرکت کنید و مرتبط با خدا قدم بردارید زیرا که خداوند انسان را دوست دارد و به او علاقه مند است پس به او نزدیک شوید و از انوار رحمت رب العالمین، بهره ببرید.

حضرت آیت الله سید محمدمهدی دستغیب در اثر نفیس و گرانسنگ "علم النفس "پیرامون شناخت انسان بحث نموده و حقایقی راجع به انسان از دیدگاه قرآن کریم را مطرح می نمایند و پس از آن درباره نفس، روح و عقل که در تکوین شخصیت انسان اثر گذار است مطالبی بیان فرموده اند.

این اثر ارزشمند به چند باب تقسیم بندی و در هر قسمت به شرح و گسترش آن موضوع پرداخته شده است. مباحثی نظیر: کرامت انسانی، سیر تکاملی انسان، تجرد نفس، عقل از دیدگاه قرآن، تقسیمات عقل نظری، عقل فعال، اصالت عقل در قرآن، نقاط ضعف انسان، ماوراء الطبیعه بودن روح، و هبوط روح به قالب طبیعی انسان، تاثیرات روح و تن در یکدیگر، قوه خیال و ...

در ادامه مطالب کتاب آمده است؛ خودشناسی کار آسانی نیست و فهم دقیق و درک کامل آن جز با استعانت از رب العالمین میسر نمی شود. شناسایی خود مساوی با شناسایی رب العالمین است و این امری است که خوبان از ابتدای خلقت تا کنون خون دلها خورده اند تا این درک و معرفت نصیبشان شود و ..... ایشان در مقدمه کتاب "علم النفس" آورده اند که: بدانید که تمام لذات و خوشی ها در پرتو قرب الهی است. اگر نور او به قلب انسان بتابد، صاحب معرفت می گردد و آنگاه است که انسان در می یابد که لذتهای دنیا با لذات معنوی غیر قابل مقایسه است. پس شما سعی کنید در مسیر بندگی و اطاعت خدا حرکت کنید و مرتبط با خدا قدم بردارید زیرا که خداوند انسان را دوست دارد و به او علاقه مند است پس به او نزدیک شوید و از انوار رحمت، رب العالمین، بهره ببرید.

حضرت آیت الله سید محمدمهدی دستغیب در اثر نفیس و گرانسنگ "علم النفس "پیرامون شناخت انسانبحث نموده و حقایقی راجع به انسان از دیدگاه قرآن کریم را مطرح می نمایند. و پس از آن درباره نفس، روح و عقل که در تکوین شخصیت انسان اثر گذار است مطالبی بیان فرموده اند.

این اثر ارزشمند به چند باب تقسیم بندی و در هر قسمت به شرح و گسترش آن موضوع پرداخته شده است. مباحثی نظیر: کرامت انسانی، سیر تکاملی انسان، تجرد نفس، عقل از دیدگاه قرآن، تقسیمات عقل نظری، عقل فعال، اصالت عقل در قرآن، نقاط ضعف انسان، ماوراء الطبیعه بودن روح، و هبوط روح به قالب طبیعی انسان، تاثیرات روح و تن در یکدیگر، قوه خیال و ... در ادامه مطالب کتاب آمده است خودشناسی کار آسانی نیست و فهم دقیق و درک کامل آن جز با استعانت از رب العالمین میسر نمی شود. شناسایی خود مساوی با شناسایی رب العالمین است و این امری است که خوبان از ابتدای خلقت تا کنون خون دلها خورده اند تا این درک و معرفت نصیبشان شود.

 

 

معراج الخاشعین


کتاب "معراج الخاشعین" سومین اثر نفیس و ارزشمند حضرت آیت الله سید محمدمهدی دستغیب، تولیت محترم آستان مقدس احمدی و محمدی (علیهما السلام) است که با موضوع شرح و تفسیر فریضه نماز به رشته تحریر درآمده است.

این کتاب که در چاپ اول در تابستان 91 با تیراژ پنج هزار نسخه در قطع وزیری انتشار یافته دارای 88 صفحه می باشد که مولف محترم پس از مقدمه به شرح سوره های مبارکه حمد و توحید و سپس ارکان نماز پرداخته و با بیانی ساده روان و قابل فهم به نحوی که درک آن برای تمامی رده های سنی، آسان باشد به توضیح مطلب پرداخته است.      

در قسمتی از مقدمه این اثر ارزنده آمده است: سپاس خدای را که در این سرای غرور، انسانها را تنها نگذاشت و ارتباط را با او قطع ننمود، و بر این بیراهه خوفناک عروة الوثقای رهایی را بر او نازل فرمود.

و در ادامه آن آورده است که: عاشقان این راه را دو گونه سجده است، سجده ای که پس از یاد کردن محبوب سر بردارند و دیگری آن که مادام سر بر آن دارند.

 


 

 

 

فهرست کتب خطی


 

این کتاب در سه جلد توسط مرحوم علی نقی بهروزی تهیه و تنظیم گردیده است.

جلد اول کتاب "فهرست کتب خطی" اختصاصی به نام قرآنها و تفاسیر خطی دارد و به مناسبت آغاز پانزدهمین قرن نزول قرآن مجید که از طرفی مقارن است با سالروز خلافت حضرت امیر المومنین علی علیه السلام منتشر شده است.

در آغاز کتاب آمده است :

نوروز شد و گل به چمن رام گرفت *** جمشید جم از دست جهان جام گرفت

امروز علی نشست بر جای نبی *** بر فتح علی، زمانه آرام گرفت

در مقدمه ای که بر این کتاب نوشته آورده است: در کتابخانه آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) تعدادی قرآن و سی پاره و کتب خطی موجود است چون طبق مرسوم، کتابخانه های مهم می بایستی فهرست کاملی از قرآنها و کتب خطی موجود در آنها تهیه و انتشار یابد، لذا نسبت به تهیه و تنظیم این کتاب اقدام شد و خرسندیم که جلد اول برای تیمن و تبرک به قرآنها و تفاسیر ادعیه اختصاص یافت.

جلد دوم به مناسبت میلاد معبود پیامبر گرامی اسلام حضرت محمدبن عبدالله صل الله علیه و آله و سلم در هفدهم ربیع الاول سال 1402 برابر با بیست و سوم دی ماه سال 1360 منتشر گردیده است.

جلد سوم نیز از طرف کتابخانه آستان مقدس، با همکاری آقای محمد برکت چاپ و منتشر گردیده است.

 

 

 

 

با اسلیمی های گنبد نیلی


 

این کتاب با مقدمه ای از دکتر محمد یوسف نیری استاد دانشگاه شیراز و شرح شخصیت و فضایل حضرت احمد بن موسی شاهچراغ علیه السلام و به کوشش خانمها مرضیه مرادی و معصومه مرادی در 224 صفحه در قطع رقعی با همکاری آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) و سازمان بسیج هنرمندان سپاه فجر فارس توسط انتشارات رخشید چاپ و منتشر گردیده است.

در این کتاب سعی شده است نمونه هایی از بهترین سروده ها با محوریت حضرت شاهچراغ علیه السلام از شاعران گذشته و حال را جمع آوری و تدوین شود، در دو دفتر تقسیم بندی شده است که دفتر اول شامل سروده های استفاده شده در کاشیکاری های حرم شاهچراغ (ع) و در دفتر دوم اشعار پیرامون شخصیت آن حضرت با زبانی نو و نگاهی تازه آورده شده است.

لازم به ذکر است که این کتاب در پنجمین جشنواره کتاب رضوی در سال 1391 بعنوان اثر برتر شناخته شد.

 

 

 

 

 

 

امیر عشق

 


 

" امیر عشق " عنوان کتابی است که به شرح مختصری از زندگانی حضرت احمد بن موسی شاهچراغ علیه السلام پرداخته و سپس به زیارت مختص حضرت شاهچراغ علیه السلام و چگونگی عزیمت آن حضرت از مدینه به طوس و شهادت آن حضرت در سرزمین فارس اشاره کرده است. این کتاب که در واقع « کتابشناسی حضرت احمد بن موسی علیهما السلام » است به گرد آوری سیاهه منابع منتشر شده درباره حضرت پرداخته و منبع قابل توجه و موثقی برای پژوهشگران و محققان حوزه پژوهش و تحقیقاست.

کتاب مذبور شامل چهار فصل است که در فصل اول شرح حال حضرت شاهچراغ، در فصل دوم کتاب شناسی حضرت و در فصول سه و چهار نیز به شرح مختصر زندگی شهید محراب حضرت آیت الله دستغیب و کتاب شناسی ایشان پرداخته شده است.

این کتاب در ٩٣ صفحه با وضعیت فهرست نویسی فیپا به شماره ٢٤۷٦٠١٤ در کتابخانه ملی به ثبت رسیده است.


200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت