سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 1076
تاریخ انتشار:
ایوان ها



تاریخچه

ایوان قسمت شرق حرم واقع است. احداث صحن قدیمی قبل از ایوان بوده است و بنای اولین ایوان را به دوران علاء الدوله قاجار نسبت می دهند.

 

ساختار كنوني

 ابعاد ایوان مطهّر پس از توسعه به طول 38.30 متر و به عرض 5.5 متر می باشد. دارای ده ستون به ارتفاع 10.5 متر که دهنۀ بین ستون ها 3.15 متر و دهنۀ وسط 6.35 متر طول دارد. دوازده حجره در دو طرف به صورت دو طبقه ساخته شده و یک دهنۀ بزرگ در وسط دارد که بدنه های آن با گچ بری تزئین گردیده است. در دو طرف درب طلائی حرم مطهّر دو راهرو وجود دارد که به حرم و ایوان منتهی می شوند.

سقف ايوان توسط هنرمندان کارگاه نجاری آستان مقدّس به طرز با شکوهی با کارگره تند، آلت و لغاظ از چوب ساج ساخته و اسماء باری تعالی و ائمّه اطهار با چوب نارنج و افرا بر آن تزئین گردیده است. در اطراف چهار بر ستونهای ایوان اسماء الله نوشته شده است و زیر آن مقرنس چهار ترک و پائین ستون ها هشت ترک می باشد. جلوی سقف ایوان از چوب ساج به صورت شیر سر ساخته شده است. زیر پای ستونها و نمای جلوی ایوان از سنگ مرمر یکپارچه با نقوش زیبا اسلیمی به دست سنگ تراشان هنرمند حرم مطهّر حجاری و نصب شده است.

 سه رواق به سمت جنوبی ایوان اضافه شده تا علاوه بر ارائه خدمت بیشتر به زائرین، شمال و جنوب ایوان قرینه گردد. کارهای کاشی کاری گره انجام شده در این قسمت در نوع خود کم نظیر است. 
سقف و ستونهای چوبی که در اثر فرسودگی و خوردن موریانه خطرناک و در شرف انهدام بود با به کار گرفتن ستون های آهنی جهت استخوان بندی تعویض گردید                          . 
حجرات فوقانی بناي حرم و صحن حرم، ایوان مختصری در جلو دارند كه کاشی کاری رسمی های آن توجه هر هنر دوستی را به خود جلب می کند.


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت