سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 201031
تاریخ انتشار: 1401/06/07
ششمین جلسه از سلسله نشست های تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام با کارکنان این بارگاه منور
حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری: غفلت از خدا، بزرگترین گمراهی و مهم‌ترین عامل سقوط انسان‌ها است

HyperLink

امروز دوشنبه ۷ شهریورماه، ششمین جلسه از سلسله نشست های تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام با کارکنان این بارگاه منور، در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری در این نشست صمیمانه، ضمن بیان آسیب های غفلت از یاد خدا، اظهار کرد: خداوند متعال در آیات مختلفی از قرآن کریم، به عبارت «غفلت» اشاره و مسلمانان را از آن نهی کرده است. در آیه ۱۷۹ سوره اعراف آمده است: "وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ  لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا  أُولَئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ  أُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ" یعنی در حقيقت، بسيارى از جنّيان و آدميان را براى دوزخ آفريده‌ايم. چرا كه ‌دلهايى دارند كه با آن حقايق را دريافت نمى‌كنند، و چشمانى دارند كه با آنها نمى‌بينند، و گوشهايى دارند كه با آنها نمى‌شنوند. آنان همانند چهارپايان بلكه گمراه‌ترند. آرى، آنها همان غافلان هستند.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین عوامل بوجود آورنده واقعه کربلا، همین غفلت کسانی بود که علی رغم داشتن دل، درکی از حقیقت نداشتند، با چشمانشان نور الهی را ندیدند و با گوش هایشان کلام حق را نشنیدند. و حقیقتا این به ظاهر آدمیان، از چهارپایان، گمراه تر و به معنای واقعی کلمه، غافل از خدا بودند. و آن گونه در برابر ثارالله، صف آرایی کردند و این امام همام و یاران باوفایش را به شهادت رساندند. غفلت از خدا، بزرگترین گمراهی و مهم‌ترین عامل سقوط انسان‌ها است.

 

تولیت حرم مطهر تصریح کرد: همان طور که در ابتدای این آیه شریفه آمده است، یک عده انگار تمام تلاششان این است که به سمت جهنم و برای رسیدن به دوزخ، گام بردارند و در انجام گناه از هم سبقت می گیرند و بدتر از آن به اعمال شیطانی خود نیز افتخار و در آن ریا هم می کنند. بدا به حال این افراد که حقیقتا همان غافلان هستند. از بزرگترین گناهان کبیره، افتخار و اصرار به گناه است، بخشی از کتاب "شرح چهل حدیث" امام خمینی(رحمت الله علیه) به احادیثی پیرامون "ریا" که یکی از بدترین رضایل اخلاقی است، اختصاص دارد.

 

وی بیان کرد: نبی مکرم اسلام(ص) در دعایی می فرماید:" اللَّهُمَّ لَا تَكِلْنِي إِلَى نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ أَبَدا" خداوندا، هيچ‌گاه مرا به اندازه‌ى يك چشم برهم زدن به خود وامگذار، پیامبر اکرم(ص) تاکید می کنند به اندازه حتی یک چشم به هم زدن "طَرْفَةَ عَيْن"، یعنی کوتاه ترین زمان ممکن، حالا درنظر بگیرید کسانی را که یک عمر در غفلت هستند، اینگونه می شود که عاشورا توسط غافلان بوجود می آید و این جریان غفلت کماکان ادامه دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری گفت: ابوحمزه ثمالی از امام محمد باقر علیه السلام روایت می کند که در توراتی که تغییر نکرده، نوشته شده است: إِنَّ مُوسَى سَأَلَ رَبَّهُ فَقَالَ: موسى به خداوند عرض كرد: يَا رَبِّ، أَ بَعِيدٌ أَنْتَ مِنِّي فَأُنَادِيَكَ أَمْ قَرِيبٌ فَأُنَاجِيَكَ؟ خداوندا، آيا تو از من دورى تا من تو را با صداى بلند صدا كنم و يا اين كه به من نزديك هستى تا به آهستگى با تو مناجات كنم‌؟ فَأَوْحَى اَللَّه إِلَيْهِ: يَا مُوسَى ، أَنَا جَلِيسُ مَنْ ذَكَرَنِي، خداوند به موسى فرمود: من همنشين كسى هستم كه مرا ياد كند.

تولیت حرم مطهر گفت: بستگی دارد ما فاصله مان را با خدا چگونه تعریف کنیم، انسان خودش باید ببیند آیا ذاکر است و دائما به یاد خداست و یا غافل است؟ اگر ذاکری، همنشین خداهستی و خدا هم با تو همنشین هست"أَنَا جَلِيسُ مَنْ ذَكَرَنِي" و اگر انسان غافل شد یعنی درواقع تصمیم گرفته است که از خالق خودش، دور باشد.

وی گفت: در ادامه این روایت می آید؛ "فقال موسى، فمن في سترك يوم لا ستر إلّا سترك؟ فقال: الّذين يذكروننى فأذكرهم و يتحابّون فيّ فأحبّهم..." یعنی موسى سوال کرد: «كيست در پناه تو روزى كه پناهى نيست مگر پناه تو؟» فرمود: «آنها كه ياد مى‌كنند مرا، پس من ياد مى‌كنم آنها را، و با هم دوستى مى‌كنند در راه من، پس دوست دارم آنها را

 

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه اظهار کرد: یک دوستی و رابطه دوستانه بر اساس معیارها و ملاک های مختلفی می تواند شکل بگیرد، دوستی هایی که بین همکاران در محیط کار هست، دوستی های خانوادگی و یا مواردی که بر مبنای وجوه مشترک اخلاقی بین دو یا چند نفر شکل می گیرد، اما والاترین و بالاترینِ آن، دوستی است که بر محور خالق و قربه الی الله، شکل می گیرد. وقتی فردی در جایگاه متعالی مومن قرار می گیرد، خدا دوستش دارد، چون متخلق به اخلاق الهی است، چون اهل نماز و مناجات باخداست، اهل کار خیر است و نیکی و ایمان، و البته سایر انسان های مومن نیز این فرد را دوست دارند، و اینگونه، رابطه های دوستی بر محور خداوند شکل می گیرد و این ارتباط، یک ارتباط خدایی می شود، در آیه ۱۵۲ سوره بقره، می خوانیم فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ، پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری در بخش دیگری از سخنانش، ضمن تقدیر از فعالیت ها و تلاش های کارکنان آستان مقدس حضرت احمدبن موسی(ع)، از زحمات خدام افتخاری حرم مطهر که بدون هرگونه چشم‌داشت مادی، به زائران و مجاوران این بارگاه منور، خدمت رسانی می کنند، تشکر و قدردانی کرد.


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت