سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 222015
تاریخ انتشار: 1403/2/1
در چهارمین جلسه از سلسله مباحث «حیات طیبه»، عنوان شد؛
تولیت حرم مطهر: اکنون رژیم صهیونیستی در بدترین وضعیت خود و در تزلزل کامل است/ عملیات وعده صادق، در جای خود انجام ‌گرفت، جهاد تبیین نیز باید در جای خود انجام شود

HyperLink

چهارمین جلسه از سلسله مباحث «حیات طیبه» با حضور خدام افتخاری خواهر و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، در سالن شهید آیت الله دستغیب حرم مطهر برگزار شد. 


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، دکتر کلانتری در ابتدای این جلسه ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت‌های خدام حرم مطهر گفت: در ایّام نوروز و ماه مبارک رمضان امسال، مانند سال‌های گذشته، حرم مطهر به‌صورت ۲۴ ساعته در خدمت زوار محترم بود و جمعیت‌ کثیری به این بارگاه منور مشرف شدند. تعداد زائران خواهر بیش‌تر از برادران و نزدیک به هفتصد هزار نفر بود که بحمدالله خادمان خواهر به نحو احسن در حوزه های مختلف به این عزیزان، ارائه خدمت کردند. از جمله این حوزه‌ها که خدام خواهر نقش پر رنگی داشتند، برپایی سفره های افطار روزانه بود که در ایام ماه مبارک رمضان امسال این سنت حسنه برای اولین بار در حرم مطهر پایه گذاری شد و نزدیک به چهل هزار نفر از خوان کرم حضرت، متنعم شدند.

 

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، در بخش دیگری از سخنانش، ضمن تبریک پیروزی عملیات «وعده صادق» علیه رژیم جعلی اسرائیل، گفت: این عملیات غرورآفرین، حقیقتاً افتخار بزرگی برای جهان اسلام است. در این خصوص چند نکته قابل ذکر است؛ نخست، موضِع معمار کبیر انقلاب اسلامی است که از هشتاد سال پیش که رژیم صهیونیستی در حال شکل‌گیری بود، از همان ابتدا، با تشکیل شدن  و برپایی این رژیم جعلی، صد در صد مخالف بودند. موضع ایشان در بیاناتشان موجود است. از قبل از سال ۱۳۴۱ که اولین گام‌های انقلاب برداشته شد، حضرت امام(رحمة‌الله‌علیه) به شدت با تشکیل یک رژیم جعلیِ صهیونیستی در قلب جهان اسلام، مخالفت کردند.

 

وی با بیان اینکه فلسطین، قلب جهان اسلام است، تصریح کرد: فلسطین یک نقطه بسیار حساس در غرب آسیا و جهان اسلام است. به تبع حضرت امام(قدس سره)، موضع اصلی انقلاب اسلامی نیز همین بوده است. در سال ۱۳۴۱ که اولین جرقه‌های انقلاب زده شده است، امام(ره) با فریاد بلند این را اعلام کرده است. بخشی از سخنرانی آتشین ایشان در مدرسه فیضیه قم در مراسم بزرگداشت چهلم شهدای حمله رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه، مربوط به رژیم صهیونیستی و محکوم کردن رژیم اسرائیل بود. نقل به مضمون کلام ایشان این بود که "دولت قصد دارد ما را زیر یوغ اسرائیل ببرد. ما آن را نمی‌پذیریم، اگر می‌خواهید ما را بکُشید." موضع نظام مقدس جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب نیز همین است. رژیم نامشروع و جعلی و نژادپرست، و یک رژیم وحشی و گرگ‌صفت، از جمله عباراتی است که در بیانات حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری( دام‌ظله) بارها تکرار شده است. خیلی افراد این عبارات را قبول نداشتند، تا این‌که هجمه بی‌امان صهیونیست‌ها به نوار غزه پیش آمد و همه این اوصاف، برای دنیا آشکار شد.

 

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی ادامه داد: اگر جمهوری اسلامی و کشورهای محور مقاومت می‌خواستند سبوعیت و توحش اسرائیل را به دنیا معرفی کنند، و برای آن میلیاردها دلار هزینه‌کنند، این‌گونه‌ای که رژیم صهیونیستی اکنون خود را معرفی کرد، امکان‌پذیر نبود. این آبروریزی و حقارتی که برای اسرائیل پیش آمده است، در دنیا سابقه ندارد. این مسأله از جهان اسلام و جهان عرب فراتر رفته و تمام دنیا یکپارچه متوجه خوی شیطانی، گرگ‌صفتی و خونخواریِ صهیونیسم بین‌الملل شده اند. در آمریکا، اروپا، شرق و غرب آسیا و هرکجای دیگر در پنج قاره جهان، آزادگان جهان، یک‌صدا علیه اسرائیل، و به نفع فلسطین مظلوم، شعار سر می‌دهند. این، موضع بر حق نظام مقدس جمهوری اسلامی بود که خداوند لطف کرد با جان‌نثاری مردان و زنان فلسطینی برای همه جهان آشکار شد. امر راحتی نبود، اما خداوند لطف کرد و به برکت خون شهدای مردم مظلوم غزه این موضع بر حق جمهوری اسلامی برای همه جهان تثبیت شد.

وی اضافه کرد: در مورد صدام هم حضرت امام(ره) هشدار داده بود که اگر شما، صدام را تقویت کنید، یک روز به سراغ خودتان خواهد آمد. بسیاری، این سخن را باور نداشتند. کشورهای حاشیه خلیج فارس بیش از صد میلیارد دلار به صدام برای جنگ علیه ایران، کمک کرده بودند. مسأله جنگ تحمیلی که در اینجا فیصله داده شد، صدام به کویت حمله کرد و آن را ظرف مدت چند ساعت اشغال کرد. حرف حق جمهوری اسلامی در دنیا، برای همه به اثبات رسید. صحبت امام(ره) برای شرق و غرب عالم ثابت شد که اگر به این موجود وحشی، ترحم کنید، روزی برمی‌گردد و به شما سیلی خواهد زد. امام(ره) در مورد حسنی مبارک، چهارمین رئیس‌جمهور مصر فرمود: «این رئیس جمهور تحمیلی ثانی [حسنی مبارک‏] که خیال دارد در مصر مثل آن [انور سادات‏] حکومت کند، دربست خودش را در اختیار آمریکا گذاشته است؛ قبل از اینکه به ریاست برسد اعلام همبستگی خودش را با اسرائیل و آمریکا کرده است. ندیده است که همان طوری که سلف طالحش به واسطه خشم ملت به جهنم واصل شد، همین عمل را با او هم خواهند کرد. ملت مصر باید این مطلب را بداند که اگر قیام کند بر خلاف این توطئه‌ها - همان طوری که ایران قیام کرد- آنجا هم پیروز خواهد شد.»(صحیفه امام، ج ‏۱۵، ص ۲۸۵). ایشان در خصوص شوروی سابق نیز، پیش‌بینی کرده و فرموده بود: «جناب آقای گورباچف، برای همه روشن است که از این پس کمونیسم را باید در موزه‌های تاریخ سیاسی جهان جستجو کرد.»(صحیفه امام، ج ۲۱ - ص ۲۲۱). کسی آن را باور نداشت که چنان ابرقدرتی با این همه تجهیزات، بمب هسته‌ای و ماهواره که فضا را تسخیر کرده بود، سقوط کند! برخی آن صحبت امام(ره) را به تمسخر گرفتند، اما پس از چند صباحی، شوروی ظرف مدت ۲۴ ساعت از بین رفت. اتحاد جماهیر شوروی که در نقشه آن روز، نصف جهان بود، در چشم بر هم زدنی فرو ریخت و به ده‌ها کشور تقسیم شد.

 

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی در ادامه به نظر بنیان‌گذار فقید جمهوری اسلامی در مورد مسأله قدس اشاره کرد و گفت: حضرت امام(ره) در مورد صهیونیسم نیز، فرموده بود: «مسأله قدس یک مسئله شخصی نیست، و یک مسأله مخصوص به یک کشور و یا یک مسأله مخصوص به مسلمین جهان در عصر حاضر نیست، بلکه حادثه‏ای است برای موحدین جهان و مؤمنان اعصار گذشته و حال و آینده، از روزی که مسجد الاقصی‏ پی‏ریزی شد تا آن گاه که این سیاره در نظام هستی در گردش است.» (صحیفه امام، ج‏۱۶، ص: ۱۹۰ و ۱۹۱) و نیز فرموده بود که اگر این رژیم جرأت پیدا کند، همه جهان را به آتش می‌کشد. در جریان جنگ غزه آن را به وضوح دیدیم. هیچ حد و مرزی برای این رژیم وجود ندارد.

 

وی در ادامه به نکته‌ی دیگری پیرامون عملیات «وعده صادق» اشاره کرد و گفت: نکته دیگر این‌که؛ رژیم صهیونیستی علیه ایران، به‌صورت علی الدوام، تلاش کرده است. در چهل و پنج سال گذشته هر آنچه توانستند، انجام دادند. بسیاری از شهدای دانشمند هسته‌ای ما، توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند. شهدای بزرگی همچون، شهید دکتر علی‌محمدی که یک دانشمند بزرگ جهانی بود و جلو درب منزلشان به شهادت رسیدند. به‌گونه‌ای طراحی کرده بودند که جلو درب منزل بمب منفجر شده و ایشان به شهادت برسد. قاتل ایشان پس از دستگیری در صدا و سیما اعتراف کرد که ما در اسرائیل آموزش دیدیم. همسر شهید با او در زندان دیدار کرده و از علت قتل همسرش سؤال کرد ولی قاتل، پاسخی نداشت. شهید دکتر شهریاری و همسرشان که هردو از دانشمندان هسته‌ای بودند، شهید احمدی روشن و شهید فخری‌زاده که به عنوان مغز علمیِ بزرگ جهانی از او یاد می‌کنند و نیز سایر شهدا را به شهادت رساندند. البته رژیم صهیونیستی به صورت علنی هیچ‌کدام را به عهده نگرفته است، و به صورت غیر رسمی و یا از طریق عواملشان که دستگیر شدند، اعتراف کردند کار اسرائیل بوده است. هیچ شکی نیست که گروه‌هایی همچون داعش نیز دست‌پرورده صهیونیست هستند؛ این‌ها، نه مسلمان به معنی واقعی کلمه، بلکه نوکرهای حلقه به گوش استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل هستند. در تمام این اتفاقات دست جمهوری اسلامی باز نبود، چرا که رسماً اعلام نکرده بودند، که رسماً قابل برخورد و پاسخ‌گویی باشد. در حمله به سفارت ایران در سوریه، اسرائیل رسماً آن را به عهده گرفت و مختصات آن را نیز اعلام کرد. بحمدلله زمینه پاسخ‌دهی فراهم شد.

 

عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، در پاسخ به این سؤال که چرا در چهل و پنج سال گذشته پاسخ مستقیم به اسرائیل داده نشده است؟ گفت: از چند جهت، هیچ زمانی مانند امروز، زمان پاسخ‌دهی مناسب نبوده است که عبارت است از؛ یک، اکنون رژیم صهیونیستی در بدترین وضعیت خود و در تزلزل کامل است. دو، افکار عمومی جهان اعم از مسلمان و غیرمسلمان، همه، منتظر تنبیه این رژیم هستند. سه، به‌لحاظ سیاسی، حق مشروع ایران است که از  خاک خود دفاع کند؛ چون کنسولگری و سفارت، بخشی از خاک هر کشور است. چهار، زمینه داخلی؛ اذهان عمومی در داخل کشور تقریباً به یک اجماع رسیدند که چرا ایران آشکارا انتقام نمی‌گیرد؟ همه این‌ها زمینه‌ساز بهترین فرصتی شد که کار دقیق و همه جانبه اتفاق افتد. پس از ۴۵ سال انتظار، این انتقام باید به چه شکل باشد؟ البته ایران، سنگ تمام نگذاشت؛ چرا که در زمانی‌که در خطبه عید سعید فطر، رهبر معظم انقلاب(دام ظله) از قطعیت انتقام و پاسخ‌گویی خبر دادند، بیش از ده کشور جهان خواهش بر عدم پاسخ جمهوری اسلامی داشتند. آمریکا، انگلیس، فرانسه، اسپانیا، آلمان و تمام کشورهای منطقه به دست و پا افتادند که حق با ایران است، اما پاسخی ندهد تا جنگ غزه به سایر کشورها تسرّی پیدا نکند. به عقیده بنده، آن کار بزرگ تقریباً ده برابر این کار بوده است که آن را به احترام این وساطت‌ها و رعایت عرف بین‌الملل به یک‌دهم تقلیل داد.

 

وی خاطرنشان کرد: در اخبار منتشر شده، این حمله را با ‌عناوینی همچون؛ «بزرگترین حمله پهپادی تاریخ»، «پاسخ باور نکردنی»، «پیشرفته‌‌ترین عملیات پهپادی، موشکی جهان»، «فراتر از انتظار» و «عملیات حیرت‌آور» بیان کرده‌اند. انگلستان، روزگاری، مدعی حاکمیت بر کل دنیا و به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت بوده است. در مصاحبه وزیر امور خارجه انگلستان که از رسانه پخش شد، با این‌که یک روز از عملیات وعده صادق گذشته بود هنوز وحشت و ترس از چهره‌اش نمایان بود. خبرنگار که سؤال می‌کرد آیا ایران حق دفاع نداشت؟ پاسخ ‌داد: "نه! به این‌صورت خیر، این، خیلی بزرگ، گسترده و وحشتناک بود". این، گوشه‌ای از قدرتِ الهیِ رزمندگان اسلام است که بعد از ۴۵ سال به این جایگاه رسیده است. عظمت این کار این است که همه آن، متعلق به ایران است. زمانی که قرار بود حمله رخ دهد، استکبار جهانی، سیستم موقعیت‌یاب جهانی را قطع کرده بود و  GPSها دچار اختلال بودند تا ایران نتواند اقدامی انجام دهد. ایران اعلام کرد، ما بر اساس GPS جهانی عمل نمی‌کنیم. ما با داشته خود، عمل می‌کنیم. اگر در یک قسمت از این عملیات، به غرب وابسته بودیم، امکان این عملیات وجود نداشت. اگر انبارهای ایران، کسری داشت، ما نمی‌توانستیم حرکت به این بزرگی را انجام دهیم. ایران به دنیا نشان داد که اگر قرار بر اتفاقی باشد، شکل کار، زمان، مکان و مختصات آن را خودمان تعیین می‌کنیم، نه اسرائیل و آمریکا.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران شکسته شدن هیمنه اسرائیل غاصب را یکی از دستاوردهای مهم عملیات «وعده صادق» عنوان کرد و گفت: یکی از ثمرات این حرکت این است که هیمنه دروغینی که دشمنان جهان و استکبار جهانی برای رژیم صهیونیستی به‌وجود آورده بودند، که حرف اول را این رژیم می‌زند و لا غیر، به کلی فرو ریخت و شکسته شد. امپراطوری رسانه‌ای غرب، یعنی همان قدرتی که تمام خبرهای رسانه‌ای را در دنیا تنظیم کرده و به خوردِ جهان می‌دهد، تلاش می‌کنند که این عملیات را کم‌اهمیت جلوه دهند. در ابتدا بدون دقت، واقعیت‌ها را گفته‌اند، اما آرام آرام از آن برگشته و خلاف آن را عنوان می‌کنند. تلاش می‌کنند آن را قیمت‌گذاری کنند، که قیمت چند صد پهباد فلان مقدار است، بهتر نیست خرج خوراک  مردم شود؟! کاری می‌کنند که مردم بحث امنیت را فراموش کرده و متوجه مسائل خرد اقتصادی شوند. در حالی‌که امنیت، مقدم بر خورد و خوراک است و اگر امنیت تأمین نمی‌شد، در چشم بر هم زدنی ایران نیز مانند غزه می‌شد. اگر مدافعان اسلام ناب، امنیت را این‌گونه تأمین نمی‌کردند، از سوریه، عتبات، و حتی ایران، به عنوان حرم اصلی اهل‌بیت(علیهم‌السلام) اثری باقی نمی‌ماند. زمانی‌که امنیت نباشد، خوراک معنایی ندارد، بیمارستانی برای درمان نیست، مدرسه، دانشگاه وآرامشی وجود ندارد.

 

وی خاطرنشان کرد: امروزه برای همه روشن است که اگر اسرائیل در جهان حاکم شود، هیچ امنیتی برای زن، مرد، کودک، مسجد، کنیسه، کلیسا، بیمارستان و کلا هیچ‌جا وجود ندارد. بوی انسانیت در میان آنان به مشام نمی‌رسد. پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فرمود: « نِعْمَتَانِ‏ مَجْهُولَتَانِ‏ الْأَمْنُ وَ الْعَافِيَة»، «دو نعمت است که ناشناخته است: امنیت و تندرستی.»(الخصال، شیخ صدوق، ج ۱، ص ۳۴). هر دوی این‌ها در گرو آن است که مدافعان مرزهای اسلام، قوی باشند. خداوند متعال در سوره انفال، آیه ۶۰ می‌فرماید: « وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ...» «هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها [ دشمنان‌]، آماده سازید! و (همچنین) اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید!». ترس مشهود در چهره وزیر امور خارجه انگلستان در مصاحبه مذکور، عبارت « تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ» را در ذهن، زنده می‌کند. این ترس از قوت اسلام، از عظمت و شجاعت اسلام است. امروز، ابتکار عمل در جبهه اسلام است. تا قبل از ۲۶ فروردین، ابتکار عمل در آن‌سو بود، اما از این تاریخ، معادلات تغییر کرده است و ما منتظریم که آن‌ها دست از پا خطا کنند تا پاسخ دهیم؛ البته پاسخ‌ها سخت‌تر خواهد بود. طراحان عملیات وعده صادق، فکر همه چیز را کرده‌اند و نقطه مبهمی وجود ندارد. تا آن‌جا که می‌توانید، روشنگری کنید که امروز زمانِ روشنگری است. عملیات وعده صادق، در جای خود انجام ‌گرفت، جهاد تبیین نیز باید در جای خود انجام شود. امروز زمانِ جهاد تبیین است. امروز خیلی‌ها منتظرند تا حقایق را بشنوند. همه ما در هر کجا هستیم، باید تلاش و تبیین نماییم. مطالعه و تشریح کنیم.   


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت