سایت شاهچراغ/ مشاهده متن خبر
شماره خبر: 29981
تاریخ انتشار: 1398/11/21
در دهمین گردهمائی مبلغین هجرت استان فارس عنوان شد؛
تولیت معظم آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام: ارتباط با خداوند و به معنای واقعی عبد صالح بودن از مهمترین ابزارها در تبلیغ است

HyperLink

حضرت آیت الله سیدعلی اصغر دستغیب در دهمین گردهمائی مبلغین هجرت استان فارس که در سالن دارالذکر حرم مطهر برگزار شد، اظهار داشتند: در بیانات اخیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به این نکته تصریح شد، کسانی که در حوزه های علمیه از لحاظ علمی و معنوی بهره گرفته اند، به بلاد خود و دیگر مناطقی که از مبلغ و عالم دینی برخوردار نیستند، برگردند.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری گفتند: خداوند را شکرگزاریم که توفیقی شد در محضر مبلغین رسالات اللّه باشیم که با هجرت خود به آیه نفر(آیه ۱۲۲ سوره مبارکه توبه) عمل کرده اند.

ایشان ضمن اشاره به این آیه شریفه " وَ ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْلا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَة مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ " [۱] تصریح کردند: عمل به آیه نَفْر را یک واجب کفایی می دانیم، البته باید به بخش دوم که عبارت است از: بازگشت به سوی قوم خود هنگامی که آگاه به احکام دین شدند، نیز همانند بخش اول که عبارت است از دستور به هجرت و کوچ جهت فراگیری علوم دینی عمل کنیم، چراکه اهمیت بخش دوم کمتر از بخش اول نیست، متاسفانه گاهی عمل به بخش اول شده اما در مورد بخش دوم یا چندان شرایط مساعد نیست یا خود بزرگواران رغبتی را نشان نمی دهند که این موضوع  را حتما باید مورد توجه قرار داد.

حضرت آیت الله دستغیب به سخنان رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) پیرامون تبلیغ اشاره و خاطرنشان کردند: در بیانات اخیر ایشان به این نکته تصریح شد؛ کسانی که در حوزه های علمیه از لحاظ علمی و معنوی بهره گرفته اند، به بلاد خود و دیگر مناطقی که از مبلغ و عالم دینی برخوردار نیستند، برگردند.


ایشان در ادامه عنوان کردند: حضور مبلغان و روحانیون به عنوان عالِم دینی برای مردم، موجب رغبت دینی به مسائل است تا چه برسد به پاسخ دادن شبهات و بیان احکام دینی که بسیار موثرتر و کارآمدتر است.

مسئول معظم حوزه علمیه رضویه شیراز، با تاکید بر اینکه باید نسبت به امکاناتی که برای یک عالِم دین و یک مبلغ شایسته است، تدبیر کرد، ابراز کردند: گاهی می شنویم کسانی که از قم هجرت می کنند، مقداری از امکاناتشان کاسته می شود، البته این کاستی اصل موضوع نیست، ولی قسمتی از بحث است که باید مورد توجه قرار گیرد.

معظَمٌ لَه در بخش دیگری از بیاناتشان به معنای ناصحِ امین بودن اشاره و خاطرنشان کردند: ناصح امین بودن، دلسوزی توام با اخلاص است، هیچ انگیزه دیگری جز این نیست که کسانی هدایت شوند و در سیر الی الله قرار بگیرند، امین بودن این است که آنچه از کتاب، عترت و سیره زندگی معصومین علیهم السلام آموخته ایم عیناً آن را به تشنگان حقیقت خصوصا نسل جوان منتقل کنیم.

رئیس جامعه روحانیت شیراز با اشاره به ریشه رفتار تبلیغی بیان داشتند: ممکن است برخی ها به دلیل اینکه برای هدایت حریص هستند مطالبی را از خود برای دیگران بیان کنند، باید توجه شود اگر مطالبی را از خودمان هم می گوییم، خارج از سیره اهل بیت علیهم السلام نباشد.

ایشان، پرسش های ذهنی مردم را بسیار مهم دانستند و افزودند: ممکن است یک سخنرانی نتواند به آن شکل مشکلی را از مشکلات فکری جامعه حل کند، اما اگر جلسات پرسش و پاسخ برگزار شود هرکسی می تواند آنچه می خواهد بپرسد و به جواب آن برسد که اینگونه جلسات بسیار پر برکت است .


نائب رئیس شورای حوزه علمیه استان فارس، در ادامه با بیان اینکه یاد خدا نباید فراموش شود، گفتند: زبان و قلم به تنهایی در مسیر ترویج دین کافی نیست، بلکه ارتباط با خداوند و به معنای واقعی عبد صالح بودن از جمله ابزار مهمی است که باید در تبلیغ مورد توجه قرار گیرد چرا که بر حسب حدیث شریف از امام صادق علیه‌السلام که فرمودند: با غیر از زبان، دعوت كنندگان مردم به سوی خوبی باشید[۲]  و از طرفی بر طبق آموزه های دینی، هر شخصی باید با مراجعه به خویش بنگرد که در این مسیر تبلیغ و ترویج دین مبین اسلام آیا داعی الی الله (دعوت کننده به سوی خدای متعال) است یا نعوذاً بالله دعوت کننده به خویش و دنبال مرید پروری است که اگر این باشد خدای ناکرده مهلکه خطرناکی است .

ایشان در پایان با توجه به لزوم بکارگیری و بهره گیری از جوانان در این مسیر خطیر با اشاره به روایتی از امام صادق علیه‌السلام فرمودند که حضرت به ابو جعفر احول فرمودند: [ تو به بصره رفتى‌؟عرض كرد: آرى.امام عليه السّلام فرمودند : شتاب مردم را در پذيرش شيعه چگونه يافتى‌؟ او در پاسخ عرض كرد: به خدا سوگند آن ها اندكند و اگر چه كوشش هم مى‌كنند ولى كوشش آنها هم ناچيز است. حضرت فرمودند: به جوانان روى آوريد كه آنها به هر كار خيرى شتابان‌ترند]، باید دانست که در این مسیر توجه به جوانان عزیز را نبایستی فراموش کنید و از آن ها در مسایل گوناگون نظرخواهی و مشورت نمایید تا به کمک و مدد الهی موفقیت شما بیش از پیش گردد.

سلامتی و موفقیت تمامی شما نور چشمان عزیزم را از خداوند متعال خواهانم و از برگزار کنندگان این مراسم باشکوه علی الخصوص مدیر محترم مرکز مدیریت حوزه علمیه فارس جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای استوار میمندی و معاونین خدوم ایشان تشکر و قدردانی می نمایم.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته.

 ----------------------------------------------------------------

 

[۱] "و شایسته نیست مؤمنان همگى (به سوى میدان جهاد) کوچ کنند; چرا از هر گروهى از آنان، طایفه اى کوچ نمى کند (و طایفه اى در مدینه بماند)، تا در دین (و احکام اسلام) آگاهى یابند و به هنگام بازگشت به سوى قوم خود، آنها را بیم دهند؟! شاید (از مخالفت فرمان پروردگار) بترسند، و خوددارى کنند" (آیه ۱۲۲ سوره مبارکه توبه)

[۲] كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِالْخَيْرِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ


نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:

200 کاراکتر




گزارش های تصویری


جست و جو در سایت